چرا سازمان بهداشت جهانی درباره انتشار ویروس اطلاعاتی هشدار داد؟

به گزارش سفر به مالزی، انتشار اطلاعات نادرست و شایعه ها در فضای مجازی هنگام بروز بحرانی مانند کرونا می تواند مسائل را بیشتر کند.

چرا سازمان بهداشت جهانی درباره انتشار ویروس اطلاعاتی هشدار داد؟

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران به نقل از رادیو بین المللی چین، سازمان بهداشت جهانی چندی پیش هشدار داد: در هنگام پیشگیری و مهار کروناویروس باید از سرایت ویروس اطلاعاتی جلوگیری کرد، اطلاعات کلانی که تشخیص واقعیت آن سخت است، سبب افزایش مسائل برای حل مسائل می گردد.

پژوهشگاه رویترز آکسفورد انگلیس 225 اطلاع درباره کرونا از ماه ژانویه تا مارس را آنالیز نموده و بر دروغ بودن و یا وجود داده های نادرست در آنها صحه گذاشته است. 88 درصد این اطلاعات در شبکه های اجتماعی به اشتراک گذاشته شده است. اطلاعات غیر واقعی می تواند به چند نوع تقسیم گردد که بیشتر آن ها اطلاعات انحرافی است، در این شکل، اطلاعات واقعی دستکاری و به نحوی تغییر داده می شوند؛ از جمله این نوع اطلاعات می توان به مصون ماندن از ویروس کرونا به وسیله حرارت بالای آب یا دمای حمام و یا به خوردن سیر اشاره نمود.

نمونه دیگر که می توان به آن اشاره نمود این است که نارندرا مودی نخست وزیر هند در ماه مارس مردم را به کف زدن پنج دقیقه ای برای تشویق و حمایت از پرسنل پزشکی دعوت کرد. این خبر به سرعت در شبکه اجتماعی پخش و ادعا شد که با کف زدن کروناویروس جدید از بین می رود.

تحلیلگران رسانه ای اعلام کردند: موضوعات غیر واقعی همیشه مخاطبان را جذب می نماید. چرا که شایعه سازان همیشه از موضوعات مورد توجه مردم آگاه بوده و به نحوی از آن استفاده می نمایند.

12 مارس، یک پزشک آمریکایی به نام توماس کوان مدعی شد که عدم شیوع کرونا در قاره آمریکا در آن موقع، به خاطر نبود نسل پنج مخابراتی (5G) است و بدین سبب، نسل پنج مخابراتی احتمالاً علت شیوع کرونا است. در پی آن، این سخنان بی پایه و اساس در فضای مجازی پخش شد اما در حقیقت، این یک شایعه بد و مضحک بیش نیست.

براثر این شایعه، دستکم 33 دکل مخابراتی در انگلیس عمداً تخریب شد و حتی بعضی مهندسان مخابراتی مورد حمله قرار گرفتند.

افزون بر این، بعضی افراد در زمان شیوع کرونا مرتکب جرائم سایبری شدند؛ به گونه ای که آن ها با استفاده از نام سازمان بین المللی، ایمیل هایی درباره پیشگیری از کرونا ارسال کردند که اگر لینک ایمیل باز گردد، اطلاعات شخصی افراد دزدیده می گردد.

به همین دلیل آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل چندی پیش تأکید کرد، اطلاعات اشتباه سم است و خطر جانی برای مردم دارد.

منبع: خبرگزاری تسنیم
انتشار: 3 تیر 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: tour-malaysia.ir شناسه مطلب: 474

به "چرا سازمان بهداشت جهانی درباره انتشار ویروس اطلاعاتی هشدار داد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چرا سازمان بهداشت جهانی درباره انتشار ویروس اطلاعاتی هشدار داد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید