پیام سیسی به اتیوپی درباره سد النهضه در حضور لاوروف

به گزارش سفر به مالزی، سخنگوی ریاست جمهوری مصر گفت، عبدالفتاح سیسی با وزیر خارجه روسیه به بررسی تحولات مربوط به روابط دوجانبه و شرایط ویژه سد النهضه پرداخت.

پیام سیسی به اتیوپی درباره سد النهضه در حضور لاوروف

به گزارش خبرنگاران، به نقل از سایت شبکه روسیا الیوم، بسام راضی، سخنگوی ریاست جمهوری مصر گفت، این دیدار شاهد تاکید بر تقویت مشارکت با روسیه در سایه تحولات مستمر روابط دو طرف بود. مصر و روسیه توافقنامه مشارکت استراتژیک فراگیر را امضا کرده اند که اخیرا مجلس مصر آن را تایید کرد، این توافقنامه چشم اندازهای جدید و گسترده ای برای همکاری دو جانبه بین دو کشور در زمینه های مختلف و طرح های مشترک به اضافه طرح های جاری خصوصا در زمینه راه اندازی منطقه صنعتی روسیه در شرق پورت سعید و طرح احداث نیروگاه الضبعه برای تولید برق با انرژی هسته ای باز می کند.

همچنین این دیدار شاهد تبادل نظر درباره رویدادهای پرونده سد النهضه بود. به طوری که عبدالفتاح سیسی، رئیس جمهوری مصر بر ادامه توجهات کشورش به این مساله در راستای حفظ حقوق تاریخی این کشور در آب رود نیل تاکید کرد و آن را به عنوان مساله امنیت ملی مصر مطرح کرد و گفت این پرونده در راستای توافق قانونی فراگیر و الزام آور بین سه کشور درباره اصول آب گیری و فعال سازی سد انجام می گیرد و عدم حل این مساله تاثیر منفی بر امنیت و ثبات کل منطقه دارد.

سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه نیز بر موضع ثابت کشورش بر نپذیرفتن نقض حقوق تاریخی مصر در آب رود نیل و مخالفت با تدابیر یک جانبه در این باره تاکید کرد و از تلاش های نستوه و خالصانه مصر در این زمینه تقدیر کرد و گفت، کشورش به دستیابی به راه حلی که منافع همه کشورها را از طریق مذاکرات در اسرع وقت محقق کند، امیدوار است.

طبق گفته سخنگوی سیسی، این دیدار همچنین شاهد بررسی مسائل مربوط به روابط دوجانبه ازجمله روابط امنیتی و نظامی از جمله سازوکار همکاری مشترک در زمینه امنیت و مقابله با تروریسم در سطح سیستم های امنیتی و نیز تلاش های مشترک برای ازسرگیری پروازهای روسیه به مصر و رایزنی ها در این باره و نیز پروژه نیروگاه هسته ای الضبعه و نیز آماده سازی دوره آینده کمیته اقتصادی مشترک بود.

در خصوص مسائل مهم منطقه سیسی بر موضع استراتژیک ثابت مصر بر احیای صلح و امنیت در کشورهای منطقه که متاثر از درگیری هستند و نیز احیای سازمان های ملی برای گشودن چشم اندازهای همکاری تاکید کرد.

رئیس جمهوری مصر درباره مساله لیبی نیز گفت: تلاش های مصر در راستای حمایت از قوه مجریه موقت در لیبی در سطح منطقه، جهان و دو جانبه است و مال در این باره بر لزوم خروج مزدوران خارجی و مقابله با مداخله خارجی غیرقانونی که منجر به تنش بیشتر می شود، تاکید داریم و باید به برگزاری انتخابات در دسامبر آینده به این کشور کمک شود.

لاوروف نیز در این باره نقش حیاتی مصر در حل بحران لیبی و تلاش های شخص سیسی را در این باره ستود و گفت، این موضع گیری منجر به تقویت رویکرد سیاسی در لیبی شده و این مساله ای است که نقش مصر به عنوان اصل اساسی امنیت و ثبات منطقه آن را تقویت می کند و روسیه خواهان ادامه همکاری و هماهنگی با مصر درباره این پرونده است.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 13 اردیبهشت 1400 بروزرسانی: 13 اردیبهشت 1400 گردآورنده: tour-malaysia.ir شناسه مطلب: 1094

به "پیام سیسی به اتیوپی درباره سد النهضه در حضور لاوروف" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پیام سیسی به اتیوپی درباره سد النهضه در حضور لاوروف"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید