تور اروپا ارزان: حجم تجارت الکترونیک خاورمیانه و آفریقا از اروپا پیشی گرفت

به گزارش سفر به مالزی، در پی شیوع کرونا رفتار خرید کاربران در دنیا تغییری جدی داشته به گونه ای که محققان، ارزش بازار تجارت الکترونیک دنیا تا خاتمه 2021 را حدود 5 تریلیون دلار تخمین زده اند هرچند میزان و وسعت این بازار در سراسر دنیا یکسان نیست. یکی از منطقه ها دنیا که تجارت الکترونیک در آن تا پیش از پاندمی کووید19 فرایند کندی داشت، منطقه خاورمیانه و آفریقا(MENA) بوده است که پس از بحران کرونا، اوضاع به گونه ای دیگر رقم خورد و این فرایند شتاب گرفت.

تور اروپا ارزان: حجم تجارت الکترونیک خاورمیانه و آفریقا از اروپا پیشی گرفت

با ما سفر کنید و با تور اروپا ارزان از قاره سبز اروپا دیدن کنید و با دریافت خدمات ویزای شینگن از گردش به دور اروپا لذت ببرید.

حالا دیگر انتظار می رود این منطقه ازنظر شاخص تجارت الکترونیک، از میانه دنیای نیز پیشی بگیرد و در 5 سال آینده شاهد رشد 20 درصدی این بازار باشیم درحالی که این رقم برای کل دنیا 13درصد پیش بینی شده است.

ضریب نفوذ بالای اینترنت و گوشی هوشمند در منا

هرسال مؤسسات پژوهشی مختلفی در دنیا شاخص های دنیای مختلف فناوری ازجمله بازار تجارت الکترونیک را رصد می نمایند. یکی از این مؤسسات، Kearney است که تخمین زده است در نتیجه تأثیر کرونا بر تغییر رفتار خرید مردم، اندازه فروش آنلاین و تجارت الکترونیک در منطقه منا(Mena) (خاورمیانه و شمال آفریقا) تا سرانجام سال 2022 به 50 میلیارد دلار برسد درحالی که پیش از کرونا این رقم تنها 26 میلیارد دلار بود. لازم به ذکر است این رقم در سال 2016 نیز حدود 18.6میلیارد دلار بوده است.

بسته شدن فروشگاه ها و مال های بزرگ در کشورهای منطقه منا از مارس 2020، بخش زیادی از جمعیتی را که پیش از این علاقه ای به خرید آنلاین نشان نمی دادند به این عرصه وارد کرد. ضریب نفوذ بالای اینترنت و جمعیت جوان علاقه مند به حوزه فناوری، موتور محرکه رشد بالاتر از میانگین دنیای شاخص تجارت الکترونیک در این منطقه شمرده می گردد. موضوع مهم دیگر این است که رشد سالانه تجارت الکترونیک در این منطقه از اروپا و آسیا بالاتر بوده و علت اصلی آن را نیز حضور کشورهایی مانند مصر، امارات متحده عربی، عربستان سعودی و کویت می دانند که در این زمینه در بازار دست برتر را دارند. در این منطقه لوازم الکترونیکی، فشن، محصولات زیبایی و خواربار محبوب ترین ها هستند و 80 درصد بازار تجارت الکترونیک را به خود اختصاص داده اند.

بعلاوه در این منطقه ضریب نفوذ بالای تلفن های هوشمند سبب شده تا بخش عمده خرید آنلاین ازطریق این وسایل فناورانه انجام گردد. 55درصد خریداران در مصر، امارات و عربستان سعودی به وسیله تلفن های هوشمند خود خرید آنلاین انجام می دهند. در این منطقه 68درصد مردان در خرید آنلاین خود به مبلمان و کامپیوتر روی خوش نشان داده اند ولی 72درصد زنان مواد غذایی، لباس و لوازم آرایشی خریداری نموده اند.

روش های نو پرداخت آنلاین

درحالی که در سال 2020 بخش عمده مردم پس از خرید آنلاین، در زمان دریافت محصول، هزینه آن را پرداخت می کردند ولی حالا با تغییر فناورانه روش های پرداخت اوضاع به گونه ای دیگر رقم خورده و همین امر زمینه ساز توسعه بیشتر تجارت الکترونیک شده است. مردم با Google Pay, Samsung Pay و Apple Pay آشتی نموده اند و انتظار می رود در آینده ای نزدیک بویژه در کشورهای حوزه خلیج فارس پرداخت های صوتی، بیومتریک، ارز دیجیتال و بعلاوه پرداخت با استفاده از فناوری تشخیص چهره جایگزین روش های پرداخت سنتی و امروزی گردد. گزارش مؤسسه Checkout.comهم نشان می دهد که استفاده از پول نقد از سال گذشته حدود 75درصد کاهش یافته است و 60درصد از خریداران منطقهمنا ترجیح می دهند هزینه خرید آنلاین خود را به صورت دیجیتالی پرداخت نمایند. علاوه بر این، 24 درصد از خریداران در منا سال جاری از گزینه buy now, pay later (BNPL) یا (حالا بخر بعداً پرداخت کن) استفاده نموده اند. به این ترتیب منطقه منا در این شاخص نیز از اروپا پیشی گرفته است. برای ارائه این خدمات در منطقه منا، سرویس های پرداخت مانند Postpay، Tabby و Spotii راه اندازی شده است. این نوع مدل پرداخت که به مصرف نمایندگان امکان می دهد پرداخت را برای خریدهای خود بدون بهره و تنها بر مبنای اندازه اعتبارشان انجام دهند، در سراسر دنیا محبوبیت روبه رشدی دارد و به رشد تجارت الکترونیک در این منطقه نیز یاری شایان توجهی نموده است.

امارات در صدر منطقه منا

مؤسسه Sitecore نیز گفت امارات متحده عربی با رشد 23 درصدی در فاصله سال های 2018 تا 2022، درحال حاضر بزرگ ترین بازار تجارت الکترونیک منطقه منا را در اختیار دارد و به طور میانه هر کاربر اماراتی ماهانه 122 دلار برای تراکنش های آنلاین هزینه می نماید. به همین دلیل برندها در امارات متحده عربی کوشش زیادی داشته اند تا مشتریان آنلاین را جذب خود نمایند و در این راستا 60 درصد آنها حداقل یک اپلیکیشن آنلاین یا وب سایت راه اندازی نموده اند تا مشتریان به وسیله کامپیوترهای خانگی، لپ تاپ، گوشی های هوشمند و... بتوانند خرید آنلاین خود را انجام دهند و هیچ مانعی بر سر راه آنها قرار نداشته باشد. به هرحال در پی وقوع پاندمی اندازه انتظارات خریداران هم افزایش یافته است و باید برای پاسخ دادن به این انتظارات از راهکارهای فناورانه و نو استفاده کرد.

طبق این گزارش، ارزش صنعت تجارت الکترونیک خاورمیانه به تنهایی هم در سال 2020 به حدود 12.1میلیارد دلار رسید که نشان از رشد 53.8 درصدی سالانه دارد و انتظار می رود این فرایند در 2021 و پس از آن ادامه دار باشد. انتظار می رود تا سرانجام 2021 ضریب نفوذ کاربران تجارت الکترونیک در عربستان سعودی به 80.2 درصد، در امارات متحده عربی به 69.4 درصد و در قطر به 62.1 درصد برسد. طبق این پیش بینی، اندازه ضریب نفوذ تعداد کاربران تجارت الکترونیک در کویت 58.3 درصد، در بحرین 56.4 درصد، در ایران 52.4 درصد، ترکیه و عمان 48 درصد و در مصر به 46.5 درصد و اردن 34.9 درصد می رسد.

گرمایش کره زمین و تجارت الکترونیک

پاندمی کووید19 تعداد بیشتری از مردم دنیا را به سوی تجارت الکترونیک و خرید آنلاین سوق داده است به گونه ای که طبق گزارش مؤسسهForrester، این بازار در سال 2020 رشد 25.7 درصدی داشته و ارزش آن به 4.2 تریلیون دلار رسیده است و انتظار می رود در 2021 هم رشد 16.8درصدی داشته باشد. اما این توسعه در کنار موفقیت ها و خلق فرصت های بزرگ برای کشورها مسائلی هم ایجاد نموده است. یکی از بزرگ ترین مسائل توسعه این تجارت الکترونیک افزایش گازهای گلخانه ای به علت افزایش اندازه حمل ونقل کالاهاست. البته بعضی هم گفته های این منتقدان را قبول ندارند و می گویند درصورتی که همین اندازه خرید به صورت فیزیکی انجام گیرد، اندازه بیشتری گاز گلخانه ای متصاعد می گردد و عملاً نمی توان این اندازه حمل ونقل را کاهش داد. این گروه بعلاوه معتقدند که تنها می توان به سمت توسعه روبات ها برای ارسال محصولات پیش رفت تا دغدغه گازهای گلخانه ای و گرمایش کره زمین در توسعه تجارت الکترونیک تا حدودی کاهش یابد.

درحال حاضر به موازات افزایش انتظار و توقع خریداران، شرکت های بزرگ مجبور به ارائه راهکارهای نوآورانه شده اند تا علاوه بر کاهش مدت زمان ارسال محصولات، از روبات ها بیشترین بهره را در دنیا بگیرند و پیک های روباتیک بخشی از این مسئولیت را به عهده بگیرند. به عنوان مثال آمازون با راه اندازی Prime، زمان تحویل محصولات خریداری شده به صورت آنلاین، را از هفتگی به روزانه تبدیل نموده و در بعضی نقاط دنیا از پیک های روباتیک بهره می گیرد.افرادی که دغدغه افزایش گازهای گلخانه ای در نتیجه توسعه تجارت الکترونیک را دارند معتقدند که17درصد از گازهای گلخانه ای دنیا در نتیجه حمل ونقل ایجاد می گردد و در این میان، 3 درصد آن به ارسال کالاهای آنلاین مربوط می گردد واین رقم تا سال 2050 می تواند تا 10درصد برسد. مخالفان اما در مقابل، این رقم را ناچیز می دانند و معتقدند با استفاده از روبات ها، خودروهای هیبریدی و... می توان اندازه انتشار گازهای گلخانه ای این حوزه را نیز کاهش داد.

منبع: ایران آنلاین
انتشار: 24 آذر 1400 بروزرسانی: 24 آذر 1400 گردآورنده: tour-malaysia.ir شناسه مطلب: 1398

به "تور اروپا ارزان: حجم تجارت الکترونیک خاورمیانه و آفریقا از اروپا پیشی گرفت" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تور اروپا ارزان: حجم تجارت الکترونیک خاورمیانه و آفریقا از اروپا پیشی گرفت"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید