خبرنگاران سهم دلار آمریکا در مبادلات روسیه و چین باز هم کمتر شد

به گزارش سفر به مالزی، مسکو - خبرنگاران - کاهش سهم دلار در مبادلات بازرگانی روسیه و چین همچنان ادامه دارد و ظاهرا دو کشور پروژه حذف دلار را جدی گرفته اند.

خبرنگاران سهم دلار آمریکا در مبادلات روسیه و چین باز هم کمتر شد

به گزارش روز سه شنبه خبرنگاران از مسکو، روسیه و چین رویکرد کنار گذاشتن کامل دلار آمریکا را اجرا می نمایند و سهم دلار در مبادلات بازرگانی بین دو کشور به پایین ترین سطح و سهم ارزهای ملی این دو کشور در مبادلات خود به حداکثر رسیده است.

در سه ماهه نخست امسال سهم دلار آمریکا در مبادلات بازرگانی بین روسیه و چین به 46 درصد رسید و سهم یورو هم تا 30 درصد رسید و ارزهای روبل و یوآن هم درمجموع 24 درصد بود.

این بخشی از سیاست حذف دلار در اقتصاد روسیه و استحکام بخشی به این اقتصاد دربرابر تهدید اعمال تحریم های جدید از سوی آمریکا است.

مسکو و پکن بطور هدفمندانه به حذف دلار از مبادلات تجاری خود می پردازند و این فرایند از سال 2014 و با امضای توافقنامه سه ساله به ارزش 150 میلیارد یوآن (حدود 24.5 میلیارد دلار آمریکا) اغاز شد.

این توافقنامه دسترسی متقابل روسیه و چین به ارزهای ملی یکدیگر بدون احتیاج به خرید آن از بازر ازاد را فراهم کرد.

در سال 2015 حدود 90 درصد مبادلات بازرگانی روسیه و چین با دلار آمریکا انجام گرفت اما این شاخص در سال 2019 به 51 درصد رسید و شرکت روس نفت از عظیمترین شرکت های نفتی روسیه همه قراردادهای صادراتی خود را به یورو انجام می دهد.

به گزارش شرکتNikkei Asian Review گفته شده است: حذف دلار در مبادلات بازرگانی روسیه و چین به نقطه ای نزدیک می گردد که به تشکیل ائتلاف اقتصادی بین دو کشور بدون هیچ گونه نقش دلار آمریکا یاری می نماید.

بسیاری معتقدند که اقدام روسیه و چین یکی از دلایل اصلی کاهش شدید تقاضا برای دلار آمریکا در بازار جهانی خواهد شد که در آینده رخ خواهد داد.

بعضی دیگر هم معتقدند که چاله برای سقوط دلار آمریکا را سازمان خزانه داری این کشور کنده است. این سازمان برای حمایت از اقتصاد آمریکا، بهره برای دلار را به صفر کاهش داد و دستگاه های چاپ اسکنان را بکار انداخت چرا که طبق گزارش ها، از شروع شیوع کرونا، سازمان خزانه داری آمریکا حدود شش هزار میلیارد دلار به بازار پول تزریق نموده است.

کارشناسان اقتصادی بر این باورند که دستگاههای چاپ اسکناس دلار با تمام سرعت ممکن کار می نمایند و کشور آمریکا را با اسکناس های فاقد پشتوانه اقتصادی پر نموده اند؛ هرچند که این وضع به آرامی دلار را می کشد.

کاهش شاخص ارزش دلار آمریکا و سطح درآمد اوراق قرضه آمریکایی خود گواهی بر این مدعی است چرا که از ماه آوریل تا به امروز دلار آمریکا در مقابل شش ارز دیگر 10 درصد ارزش خود را از دست داده است.

از این رو سرمایه گذاران با توجه به وضع کنونی دلار، در طلا سرمایه گذاری می نمایند.

یان مارچینسکی یک کارشناس اقتصادی در این باره به ریانووستی روسیه گفته است: سازمان خزانه داری آمریکا در چند ماه گذشته 4 هزار میلیارد دلار اسکناس چاپ نموده که بیش از 11 سال گذشته است. بر اثر این شرایط ارزش دلار که هیچ پشتوانه ای ندارد، کمتر خواهد شد.

به گفته ژو مین معاون سابق صندوق بین المللی پول، بسته اقتصادی یک هزار میلیارد دلاری که در کنگره آمریکا تصویب شده ریسک سقوط صندلی دلار را به همراه دارد.

ژو مین معتقد است که از کاهش تدریجی ارزش دلار تا 30 درصد در آینده نباید چندان نگران بود بلکه در یک لحظه که انفجار رخ داد و همه سرمایه گذاران از دلار سلب اعتماد نمایند جای نگرانی دارد. چنین انفجاری زمانی ممکن است رخ دهد که شرکت های عظیم که کمرشان زیر بدهی های سر سام آور خم شده است ورشکست شوند.

بدهی آمریکا

در زمان حاضر بدهی دولت آمریکا به بیش از 26 هزار میلیارد دلار رسیده است.

براساس گزارش شرکت سوئیسی UBS WealthManagement، بدهی نجومی دولت آمریکا در نهایت به دلار این کشور ضربه سنگینی وارد می نماید.

توماس فلوری کارشناس امور راهبردی این شرکت در این رابطه گفت: در بلند مدت افزایش بدهی دولت آمریکا به احتمال زیاد بر وضع دلار این کشور تاثیر شدید خواهد گذاشت.

به عقیده استیون روچ، رئیس بخش اسیایی بانک مورگان استنلی، هنوز دلار آمریکا از امتیازاتی در عرصه بین المللی برخوردار است اما دوره آن به انتها می رسد.

وی معتقد است که در سال 2021 ارزش دلار آمریکا یک سوم کاهش خواهد یافت که منجر به کاهش پس اندازهای مردم آمریکا و افزایش بدهی دولت این کشور می گردد.

منبع: ایرنا
انتشار: 14 مهر 1399 بروزرسانی: 14 مهر 1399 گردآورنده: tour-malaysia.ir شناسه مطلب: 676

به "خبرنگاران سهم دلار آمریکا در مبادلات روسیه و چین باز هم کمتر شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران سهم دلار آمریکا در مبادلات روسیه و چین باز هم کمتر شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید