مقاله پوتین در شینهوا در آستانه سفر به چین

به گزارش سفر به مالزی، ایسنا نوشت: رئیس جمهوری روسیه در آستانه سفر به چین تاکید کرد، مناسبات میان پکن و مسکو به سطح بی سابقه ای رسیده و به مدلی از اثرگذاری و کارایی، مسوولیت پذیری و تمایل برای آینده تبدیل شده است.

مقاله پوتین در شینهوا در آستانه سفر به چین

این مقاله ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه تحت عنوان روسیه و چین: یک مشارکت استراتژیک آینده گرا در خبرگزاری شینهوآ و پیش از سفر چهارم فوریه او به پکن منتشر شده است. پوتین قرار است با شی جینپینگ، رئیس جمهوری چین دیدار کرده و در افتتاحیه بازی های المپیک زمستانی شرکت کند.

به گفته رئیس جمهوری روسیه، او خشنود است که مستقیماً با مخاطبان بزرگ چینی و خارجی شینهوآ، بزرگترین خبرگزاری جهان صحبت کند.

اصول روابط چین - روسیه

رهبر روسیه تاکید کرد که روسیه و چین همسایگان نزدیکی هستند که به سنت های دوستی و اعتماد چند صد ساله متصل هستند. پوتین گفت: ما بسیار قدردانی می کنیم که روابط روسیه و چین با مشارکت همه جانبه و همکاری راهبردی، با ورود به دوره نو، به سطح بی سابقه ای رسیده و به الگویی از کارایی، مسئولیت پذیری و تمایل برای آینده تبدیل شده است.

او گفت: اصول و رهکردهای اساسی برای کار مشترک از طریق کشورهای ما در معاهده حسن همجواری و همکاری محبت آمیز تعریف شده است که سال گذشته بیستمین سالگرد آن را جشن گرفتیم. اینها در درجه اول برابری، توجه به منافع یکدیگر، رهایی از شرایط سیاسی و ایدئولوژیک و همچنین از ردپای گذشته است. اینها اصولی است که ما به طور پیوسته سال به سال با روحیه تداوم بر آن تکیه می کنیم. با وجود مسائل ناشی از همه گیری ویروس کرونا، ما در تلاش هستیم تا ظرفیت مشارکت های مالی را به صورت پویا ایجاد کنیم و مبادلات بشرمحبت آمیز را توسعه دهیم.

دستورکار مذاکرات

رئیس جمهوری روسیه در مطلب خود نوشت که در سفر آینده، من و شی جینپینگ، رئیس جمهوری چین به طور کامل در مورد موضوعات کلیدی در دستورکار دوجانبه، منطقه ای و جهانی گفت وگو خواهیم کرد. این نمادین است که دیدار ما در جشنواره بهار -سال نوی چینی- برگزار شود. پوتین گفت: در نهایت، به قول چینی ها، برنامه سال خود را در بهار تنظیم کنید.

به گفته او، قطعاً توسعه روابط تجاری مورد توجه ویژه قرار خواهد گرفت. پوتین گفت: فرصت زیادی وجود دارد، زیرا کشورهای ما منابع مالی، صنعتی، فناوری و انسانی قابل توجهی دارند که به ما امکان می دهد با موفقیت مسائل توسعه بلندمدت را حل کنیم. با همکاری یکدیگر می توانیم به رشد مالی پایدار دست یابیم و رفاه شهروندان خود را بهبود بخشیم، رقابت پذیری خود را تقویت کنیم و در برابر خطرات و چالش های امروزی بایستیم.

مسائل جهانی

رهبر روسیه تاکید کرد که بخش مهمی از این سفر، بحث در مورد موضوعات مرتبط بین المللی خواهد بود. او گفت: هماهنگی سیاست خارجی روسیه و چین مبتنی بر رویکردهای نزدیک و همزمان برای حل مسائل جهانی و منطقه ای است. کشورهای ما نقش تثبیت کننده مهمی را در محیط چالش برانگیز بین المللی امروز ایفا می کنند و دموکراتیزه کردن نظام روابط بین دولتی را برای عادلانه تر و فراگیرتر کردن آن ترویج می کنند. ما با هم کار می کنیم تا نقش هماهنگ کننده مرکزی سازمان ملل را در امور جهانی تقویت کنیم و از فرسایش سیستم حقوقی بین المللی که منشور سازمان ملل متحد بنیان آن است، جلوگیری کنیم.

او گفت که روسیه و چین همکاری فعالی در چارچوب بریکس، گروه ریک، سازمان همکاری شانگهای و همچنین دیگر نهادها دارند.

پوتین تاکید کرد: در جی20 ما متعهد هستیم که هنگام تنظیم توصیه های خود، ویژگی های ملی را در نظر بگیریم، چه مبارزه با پاندمی ها باشد یا اجرای دستورکار اقلیمی. تا حد زیادی به لطف همبستگی مشترک کشورهایمان، پس از اجلاس سران گروه بیست در سال 2021 در رم تصمیمات آگاهانه ای در مورد همکاری بین المللی برای احیای رشد مالی، تایید واکسن ها و گواهی های واکسن، بهینه سازی انتقال انرژی و کاهش خطرات دیجیتالی سازی گرفته شد.

او شرح داد که دو کشور همچنین مواضع همگرایانه ای در مورد مسائل تجارت بین المللی دارند. پوتین گفت: ما از حفظ یک سیستم تجاری چندجانبه باز، شفاف و بدون تبعیض بر اساس قوانین سازمان تجارت جهانی حمایت می کنیم. ما از راه اندازی مجدد زنجیره های تامین جهانی حمایت می کنیم. در مارس 2020، روسیه ابتکاری را در مورد کریدورهای تجاری سبز پیشنهاد کرد که هرگونه تحریم، موانع سیاسی و اداری را حذف می کند. اجرای آن کمک مفیدی برای غلبه بر پیامدهای مالی این همه گیری است.

همکاری متقابل سودمند

پوتین هنگام صحبت در مورد همکاری های مالی گفت که در سرانجام سال 2021، حجم تجارت متقابل بیش از یک سوم افزایش یافت و از سطح رکورد 140 میلیارد دلار آمریکا فراتر رفت. او افزود: ما در راه رسیدن به هدف خود برای افزایش حجم مبادلات به 200 میلیارد دلار در سال هستیم. تعدادی از ابتکارات مهم در بخش های سرمایه گذاری، تولید و کشت و صنعت در حال اجراست. ما به طور مداوم در حال توسعه روش تسویه حساب به ارزهای ملی و ایجاد مکانیسم هایی برای جبران تأثیر منفی تحریم های یک جانبه هستیم.

ولادیمیر پوتین گفت که یک اتحاد انرژی متقابل سودمند بین کشورهای ما در حال شکل گیری است. او گفت: در کنار عرضه طولانی مدت هیدروکربن های روسیه به چین، ما برنامه هایی برای اجرای تعدادی پروژه مشترک در مقیاس بزرگ داریم. ساخت چهار واحد نیروگاه نو در نیروگاه های هسته ای چین با مشارکت شرکت دولتی روس اتم که در سال گذشته راه اندازی شد، یکی از آنهاست. همه اینها به طور قابل توجهی امنیت انرژی چین و منطقه آسیا را روی هم رفته تقویت می کند.

مقابله با پاندمی

رئیس جمهوری روسیه از تلاش چینی ها برای کمک به راه اندازی خط تولید واکسن های اسپوتنیک وی و اسپوتنیک لایت روسیه در چین و تامین به موقع تجهیزات حفاظتی ضروری به این کشور قدردانی کرد و گفت: امیدوارم که این همکاری پیشرفته و تقویت شود.

تقویت گردشگری

پوتین گفت که در دو سال گذشته، تعداد گردشگران، رویدادهای جمعی مشترک و تماس های مستقیم بین شهروندان دو کشور به دلیل پاندمی کاهش یافته است. با این حال، او مطمئن بود که روسیه و چین اوضاع را مدیریت خواهند کرد و به محض اینکه شرایط اجازه دهد، برنامه های آموزشی و اطلاع رسانی نوی را برای آشنایی شهروندان ما با تاریخ و زندگی امروزی دو کشور راه اندازی خواهند کرد. پوتین افزود: رئیس جمهور شی و من توافق کرده ایم که سال های همکاری روسیه و چین در زمینه آمادگی جسمانی و ورزش در سال های 2022 و 2023 برگزار شود.

توسعه شرق دور

پوتین معتقد است که یکی از اهداف استراتژیک روسیه تسریع ارتقای اجتماعی و مالی سیبری و خاور دور روسیه است که همسایگان بسیار نزدیک به جمهوری خلق چین هستند.

مخالفت با سیاسی شدن ورزش

ولادیمیر پوتین تاکید کرد: روسیه و چین کشورهای ورزشی پیشرو هستند که بابت سنت های ورزشی خود مشهور هستند و نه یک بار میزبان بزرگ ترین مسابقات بین المللی بوده اند. چین عملکرد فوق العاده ای در آماده سازی بازی های المپیک و پارالمپیک زمستانی داشته است. تجربه بسیار چین موجب می شود تا این فستیوال ورزشی جهانی با بالاترین سطح برگزار شود.

رئیس جمهوری روسیه افزود: متأسفانه، اخیراً تلاش های تعدادی از کشورها برای سیاسی کردن ورزش به نفع جاه طلبی های خودشان تشدید شده است. این اساساً اشتباه و مغایر با روح و اصول منشور المپیک است. قدرت و عظمت ورزش در این است که مردم را گرد هم می آورد، لحظات پیروزی و سربلندی را برای کشوری به ارمغان می آورد و از رقابت عادلانه، منصفانه و قطعی پیروی می کند. و این رویکردها در میان بیشتر کشورهای شرکت کننده در جنبش بین المللی المپیک مشترک است.

در سرانجام، پوتین سال نوی نو چینی ها را تبریک گفت و برای آنها سلامتی، موفقیت و سعادت آرزو کرد.

311311

منبع: خبرآنلاین
انتشار: 20 اسفند 1400 بروزرسانی: 20 اسفند 1400 گردآورنده: tour-malaysia.ir شناسه مطلب: 1491

به "مقاله پوتین در شینهوا در آستانه سفر به چین" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مقاله پوتین در شینهوا در آستانه سفر به چین"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید