تاول تب در لب ها

به گزارش سفر به مالزی، تاول تب ها جوش های قرمزی هستند که پر از ماده سیال مانند هستند. این یک عفونت ویروسی شایعی است که به ناحیه اطراف دهان تاثیر می گذارد. در خصوص تاول تب بیشتر بدانید...

تاول تب در لب ها

مترجم: سعید علیزاده

منبع:راسخون

تاول تب ها جوش های قرمزی هستند که پر از ماده سیال مانند هستند. این یک عفونت ویروسی شایعی است که به ناحیه اطراف دهان تاثیر می گذارد. در خصوص تاول تب بیشتر بدانید...

تاول تب می تواند به اسم یک خوشه از تاول های کوچک و یا زخم های تشکیل شده بر روی لب شناخته گردد. این تاول ها بعلاوه به اسم زخم سرد شناخته می شوند. هم بچه ها و هم بزرگسالان ممکن است به تاول تب مبتلا شوند. این بیماری به وسیله تماس مستقیم با تاول یا ترشحات آن از یک شخص به شخص دیگر منتقل می گردد. در بچه ها، به وسیله مالش تاول با دست ها و لمس کردن سایر بچه ها با دست های آلوده انتقال می یابد. در میان بزرگسالان، این بیماری به واسطه بوسیدن انتقال می یابد.

علل و علایم تاول تب در لب ها

تاول تب بر روی لب ها به علت عفونت به وسیله یک ویروس بسیار مسری شناخته شده به نام ویروس هرپس سیمپلکس نوع اول (HSV-1) اتفاق می افتد. این بیماری به اسم تبخال هم شناخته می گردد که تمایل به حمله به غشای سلولی مرطوب در اطراف دهان دارد. افراد زمانی که در سنین کودکی هستند برای اولین بار در معرض ویروس HSV-1 قرار می گیرند. این به اسم عفونت اولیه شناخته می گردد. در اغلب موارد، در چند روز اول، هیچ علایمی از حمله ویروسی مشااهده نمی گردد. پس از یک هفته یا بیشتر، یک یا چند علایم مانند، سردرد، تب، گلودرد، تهوع، استفراغ، درد، زخم هایی باز بر روی لب ها، لثه و بر روی دیواره داخلی گونه ها بروز داده می گردد. این علایم دارای شباهت های بسیاری با عفونت های گلوی ویروسی یا باکتریایی است.

هنگامی که عفونت اولیه فروکش می نماید، این ویروس به حالت خفته در رشته های عصبی منطقه آلوده باقی می ماند. به علت اینکه ویروس HSV بیشتر به علت تب فعال می گردد تاول تب پدیدار می گردد. بعضی عوامل دیگری که می توانند منجر به فعال شدن هرپس سیمپلکس شوند شامل، سیستم ایمنی ضعیف به علت بیماری هایی مانند سرطان یا ایدز، آسیب به لب ها، استرس، قرار گرفتن در معرض اشعه فرابنفش، تغییرات هورمونی و ... هستند. هرگاه که HSV فعال می گردد، تاول های نو به ویژه در بخش بیرونی لب پدیدار می شوند. اولین نشانه هایی که درست قبل از وقوع تاول ها مشاهده می شوند، حس خفیف سوزش، خارش و حس سوزن سوزن شدن هستند. سپس لب متورم و پوست آن قرمز می گردد. بعد از یک یا دو روز، تاول ها در خوشه هایی ظاهر می شوند و سپس باز شده و ماده مایع از آن ترشح می گردد. اگر تشدید عفونت شدید باشد، تعدادی از تاول های کوچک باهم ادغام شده و به شکل زخم در می آیند و به داخل دهان در لثه ها و سقف و کام دهان توسعه می یابد.

درمانی برای تاول تب در لب ها

هیچ درمانی برای رهایی قطعی از ویروس هرپس سیمپلکس که سبب ایجاد زخم سرد می گردد وجود ندارد. با این حال، بعضی از اقدامات می توانند برای بهبود سریع زخم موثر باشند. این اقدامات به توضیح زیر هستند:

داروهای ضدویروسی: می دانید که تاول تب به وسیله یک ویروس ایجاد می گردد. بنابراین، مصرف خوراکی داروهای ضدویروس می تواند بیماری را کنترل و سبب تسکین درد و تورم گردد. به منظور حصول برترین نتیجه، این داروها باید در مراحل اولیه تشکیل تاول مصرف شوند.

روی: همراه با داروهای خوراکی، هر کرم موضعی که حاوی روی است برای درمان تاول تب خوب است. این کرم باید چندبار در طول روز به محل عفونت مالیده گردد. مطالعات پژوهشی نشان داده است که روی بعلاوه باعث کاهش شانس شیوع و عود زخم های سرد در آِنده می گردد.

آروماتراپی: آروماتراپی در حال تبدیل شدن به یک درمان رایج برای تبخال است. روغن های ضروری مانند روغن اسطوخودوس و روغن گل رز می توانند علایم دردناک را به حداقل برسانند. حتی بابونه و یا بادرنجبویه برای همان هدف استفاده می گردد. به جای کاربرد مستقیم، یک قطره از روغن ضروری را با روغن جوجوبا مخلوط می نمایند و 3 تا 5 بار در روز روی قسمت آسیب دیده اعمال می نمایند.

درمان های خانگی: تانیک اسید موجود در چای دارای خواص ضدویروسی بسیار عالی است که به منظور کاهش مقدار تاول تب یاری می نماید. برای بهره مندی از منفعت های آن، به سادگی یک چای کیسه ای مرطوب را به مدت ده دقیقه روی لب ها قرار دهید. این کار باید روزی 3 تا 4 بار در روز تکرار گردد. عصاره آلوئه ورا اثر شگفتی روی زخم های سرد دارد. آلوئه ورا با غلظت 0.05 درصد برای درمان مناسب است. قبل از اینکه بهبودی مشاهده کنید این عصاره را روزی سه بار حداقل به مدت پنج روز بمالید.

تاول تب روی لب ها که به علت عفونت اولیه ویروس ایجاد می شوند بسیار شدیدتر از آنهایی هستند که به علت عود کردن پدیدار می شوند. معمولا، جوش های اولیه دو هفته یا بیشتر طول میکشند تا بهبود یابند در حالی که جوش های عود نموده حدود 8 تا 10 روز پایدار هستند. مشاهده شده است که احتمال وقوع تاول تب پس از سن 35 سالگی کاهش می یابد.

منبع: راسخون
انتشار: 3 آبان 1400 بروزرسانی: 3 آبان 1400 گردآورنده: tour-malaysia.ir شناسه مطلب: 1345

به "تاول تب در لب ها" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تاول تب در لب ها"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید