از دلیل تا درمان شکستن ناخن ها

به گزارش سفر به مالزی، در صورتی که شما ناخن های خشک و شکننده ای دارید، لایه های پروتئینی موجود در ناخن شما در حال جدا شدن از یکدیگر و شکسته شدن هستند. بنابراین از علائم شکنندگی ناخن این است که سطح ناخن ناهموار میشود و سطح ناخن به صفحات و پوسته هایی به شکل طولی تقسیم میشود. حتی ممکن است قسمتهایی از ناخن کاملا بشکنند و از ناخن جدا شوند.

از دلیل تا درمان شکستن ناخن ها

شکستن ناخن ها

ناخن ها از لایه های کراتین و هم چنین پروتئینی ساخته شده اند که مو از آن ساخته شده است.ناخن از تخت ناخن محافظت می نماید. رشد ناخن از پایین ناحیه پوست انجام می گردد.ناخن های سالم ظاهری روشن و نرم دارند.اگر درباره هر گونه تغییر در ناخن هایتان نگران هستید، با پزشک مشورت کنید.

ناخن شکسته معمولاً با استرس جسمی، فقر مواد مغذی، یا سایش و پارگی ایجاد می گردد.ناخن های شکسته می تواند یک مشکل باشد، به خصوص اگر با دست هایتان کار میکنید.اگرچه شکستگی و شنماینده بودن ناخن ها کاملاً طبیعی و گاهی اجتناب ناپذیر هستند، اما راه هایی وجود دارند که شما می توانید از آنها در آینده جلوگیری کنید.1

علت شکستن ناخن ها

ناخن ها نقش مهمی در زیبایی دست ها دارند و داشتن ناخن هایی سالم و زیبا باعث افزایش اعتماد به نفس افراد می گردد.ناخن ها نقش مهمی در زیبایی و آراستگی دارند به همین علت امروزه توجه ویژه ای به سلامت ناخن ها می گردد تا بتوان زیبایی آن ها را تضمین کرد. برخلاف تصور عمومی کلسیم تنها 1 درصد از مواد تشکیل دهنده ناخن ها را شامل می گردد بنابراین کمبود آن تاثیر چندانی بر شنماینده شدن ناخن ها ندارد.

شنماینده شدن ناخن ها علل مختلفی دارد که به چند مورد از این موارد اشاره می کنیم:

کمبودهای تغذیه
کمبود برخی ریز مغذی ها از جمله آهن، روی (زینک)، ویتامین های A , B , C , D , E می تواند باعث شنماینده شدن ناخن ها و پوسته پوسته شدن کناره های ناخن گردد.
کم خونی
کم خونی ناشی از فقر آهن یکی از انواع کم خونی است که در پی آن شنمایندگی ناخن ها رخ می دهد .
مانیکور
انجام کارهای مختلف بر روی ناخن مانند مانیکور، پدیکور، کاشت ناخن، استفاده از ناخن مصنوعی و … سبب شنماینده شدن ناخن ها می شوند.
پاک کردن بیش از حد لاک ناخن با استون
دقت کنید لاک زدن موجب شنماینده شدن ناخن ها نمی گردد بلکه حتی برخی منابع ذکر کردهاند که موجب تقویت ناخن ها نیز می گردد. (مخصوصا برخی لاک ها مثل لاک های گیاهی)؛ ولی پاک کردن مرتب ناخن ها با استفاده از استون به علت خاصیت حلالیت که در آن هست موجب شنماینده شدن ناخن ها می گردد.
افزایش سن
شنماینده شدن ناخن ها با افزایش سن افزایش می یابد و در خانم ها به علت نازک تر بودن ناخن ها این تغییر مشهودتر و بارزتر است.
وارد شدن آسیب های مداوم به ناخن ها
افرادی که برخی کارهایی که به ناخن ها آسیب وارد می نمایند را به طور مداوم انجام می دهند ناخن های خود را در معرض آسیب جدی قرار می دهند. مثلا افرادی که دائما و هر روز با مواد شوینده تماس پوستی دارند.
بلند بودن ناخن ها
افرادی که ناخن هایی بلند دارند مسلما ناخن هایشان بیش از سایرین در معرض شنمایندگی و آسیب واقع شده است.
تماس های شغلی
در برخی شغل ها هم چون نجاری، کفاشی و غیره، ناخن های فرد شاعل به علت انجام کارهای دستی در اثر سایش قرار دارند و دچار شنمایندگی می شوند . بعلاوه مشاغلی هم چون پزشکان، جراحان و … که از مواد شوینده قوی استفاده می نمایند به علت خاصیت حلالیتی که این مواد دارند، موجب آسیب به ناخن ها می شوند.
مسائل و بیماری های پوست
مسائل پوستی مختلف از جمله خشکی پوست، بیماری های قارچی و… سبب آسیب رساندن به ناخن هم می شوند.2

بیماری های مرتبط با شکستن ناخن

بیماری های خاصی ممکن است موجب کاهش سلامتی ناخن شوند که می تواند منجر به شکسته شدن ناخن ها گردد.بیماری هایی که ممکن است به شنمایندگی ناخن ها یاری نمایند، عبارتند از:

-بیماری های تیروئیدی

-بیماری کبدی

-بیماری های کلیوی

-سرطان پوست.1

چگونه می توان از شکستن ناخن ها جلوگیری کرد؟

ناخن های خود را تمیز و سالم نگه دارید.

از نگه داشتن دست یا پا های خود زیر آب برای مدت های طولانی خودداری کنید.

از مرطوب نماینده بر روی ناخن های خود و تمیز کردن آن ها بهره ببرید.

در صورت احتیاج از محصولات سفت نماینده ناخن بهره ببرید.

ناخن های خود را نجوید.

از پاک نماینده لاک ناخن تا حد ممکن اجتناب کنید.

ناخن ها را از ته نگیرید.

مکمل های مختلفی مانند بیوتین با مجوز پزشک مصرف کنید.

ناخن های ضعیف نیز می توانند نشانه هایی از یک مشکل سلامتی مانند کم خونی یا بی خوابی باشند.

یک روغن مخصوص ناخن یا یک لوسیون دستی با هیدروژن آلفا یا لانولین را امتحان کنید.

مانیکور را محدود کنید.

برای تقویت ناخن های ترد و شنماینده ، تعداد رفتن برای مانیکور را محدود کنید تا از قرار دادن ناخن ها در مواد شیمیایی و پاک نماینده های لاک ناخن اجتناب کنید.

از پاک نماینده های لاک ناخن که بر پایه استون هستند، اجتناب کنید.

از ضدعفونی نماینده های بر پایه الکل پرهیز کنید.

از حمام وکس پارافین بهره ببرید.

زمانی که ظرف می شویید یا کارهای خانه را انجام می دهید، دستکش های پلاستیکی بپوشید.

با مشورت پزشک، مکمل بیوتین مصرف کنید.

دقت کنید که رژیم غذایی سالم و متنوعی داشته باشید و از مواد معدنی بهره ببرید.

مراقب محصولاتی که از آن ها استفاده می کنید، باشید.

همواره لاک نزنید.

کناره های ناخن های خود را کوتاه تر نگه دارید.

از لوسیون برای ناخن های خود بهره ببرید.3

رژیم غذایی موثر بر سلامت ناخن ها

پروتئین
ماده اصلی موجود در ناخن ها نوعی پروتئین به نام کراتین است. بنابراین کمبود پروتئین در رژیم غذایی تاثیر بارزی بر سلامت ناخن ها می گذارد.

همان طور که می دانید گوشت قرمز و به اندازه کمتر از آن سایر انواع گوشت بعلاوه انواع حبوبات سرشار از پروتئین هستند.

مصرف مواد غذایی سرشار از ویتامین E و C
کمبود ویتامین C باعث کاهش سرعت رشد ناخن ها می گردد بعلاوه سبب شنماینده شدن ناخن ها و آسیب پذیری آن ها می گردد زیرا ویتامین C برای ساخت کلاژن که یکی از ارکان اصلی ناخن است لازم و لازم است.

ویتامین E به جذب بهتر ویتامین C یاری می نماید، بعلاوه چون باعث افزایش گردش خون به سمت ناخن ها و در پی آن اکسیژن رسانی بیشتر می گردد، به رشد بهتر ناخن ها و سلامت آن ها یاری می نماید.

ویتامین B
به طور کلی مصرف بیوتین و نیز سایر انواع ویتامین B برای سلامت پوست ، مو و ناخن توصیه می گردد و مانع شنمایندگی و سست شدن ناخن ها می گردد. متاسفانه با افزایش سن جذب این ویتامین از مواد غذایی کاهش می یابد بنابراین افراد باید از مکمل های ویتامین B استفاده نمایند.

قارچ، غلات، زرده تخم مرغ، آرد سویا از جمله موادغذایی هستند که افراد برای دریافت ویتامین B می توانند از آن ها استفاده نمایند.2

درمان های خانگی برای شکستن ناخن ها

برخی درمان های خانگی آسان که به درمان ناخن های خشک و ترک خورده یاری می نمایند، عبارتند از:
1. روغن گیاهی
یکی از موثرترین درمان های طبیعی ناخن های ترک خورده استفاده از روغن گیاهی است.فقط کمی روغن گیاهی بردارید و آن را به ناخن بزنید. این کار باعث می گردد که ناخن هایتان مرطوب بمانند و در نتیجه سالم گردد.
2. کره
ناخن های خشک و ترک خورده نیز می تواند با اعمال کردن کره خوب گردد و بدین ترتیب آن ها را نرم و قوی می سازد. کره حیوانی در تقویت ناخن های ضعیف و شنماینده به علاوه تحریک رشد آن ها، مفید است.
3. روغن نارگیل
روغن نارگیل تغذیه شگفت انگیزی برای ناخن های خشک و شنماینده فراهم می نماید. چربی اشباع شده موجود در روغن نارگیل به عنوان مرطوب نماینده عالی عمل می نماید. علاوه بر این، بعلاوه از بسیاری از عفونت های ناخن جلوگیری می نماید.

فقط اندازهی روغن نارگیل گرم را بر روی ناخن های خود با استفاده از یک پارچه پنبه اعمال کنید، ماساژ بدهید تا گردش خون را بهبود بخشد.

4. مواد مغذی
مهم ترین درمان برای ناخن های ترک خورده، افزودن مواد مغذی به رژیم غذایی است.غذاهایی را در نظر بگیرید که حاوی اندازه زیاد بیوتین هستند.

مانند عدس، بادام زمینی، قارچ، زرده تخم مرغ، موز، ساردین، گل کلم و جگر .

5. روغن درخت چای
روغن درخت چای نیز می تواند به درمان ناخن یاری کند، به ویژه هنگامی که علت آن عفونت قارچی است. به خاطر خواص ضد قارچی عالی این روغن است. هم چنین به درمان ناخن های کدر یاری می نماید. برای این کار نصف قاشق چای خوری روغن ویتامین ای را با چند قطره روغن درخت چای مخلوط کنید.

این محلول را روی ناخن هایتان بمالید و برای چند دقیقه یک ماساژ ملایم بدهید. بگذارید نیم ساعت بماند و سپس با آب گرم بشویید.1

پینوشتها

1.www.namnak.com

2.www.drdr.ir

3.www.deltapayam.com

منبع: راسخون
انتشار: 3 دی 1400 بروزرسانی: 3 دی 1400 گردآورنده: tour-malaysia.ir شناسه مطلب: 1408

به "از دلیل تا درمان شکستن ناخن ها" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "از دلیل تا درمان شکستن ناخن ها"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید