لیست خرید خانه و چک لیست خرید مواد غذایی برای منزل

به گزارش سفر به مالزی، تا به حال با این اتفاق روبرو شده اید که پس از بازگشت از خرید، برخی مواد غذایی مورد نیازتان را فراموش کرده باشید؟ استفاده از لیست خرید خانه می تواند برای جلوگیری از چنین مشکلاتی، یک راه چاره عالی به حساب آید. با تهیه یک لیست خرید خانه می توانید مواد غذایی مورد نیازتان را بررسی و تمامی آن ها را خریداری کنید.

لیست خرید خانه و چک لیست خرید مواد غذایی برای منزل

خرید مواد غذایی، یک تجربه شخصی و منحصربه فرد است و هیچ دو لیست خریدی یکسان نیستند. فرقی نمی کند که قصد خرید حضوری از یک فروشگاه بزرگ را داشته باشید یا بخواهید خرید مواد غذایی را به صورت آنلاین انجام دهید؛ هر دو روش احتیاج به استفاده از یک چک لیست خرید خانه دارند تا محصولی از قلم نیفتد.

توجه داشته باشید که عدم برخورداری از یک چک لیست خرید خانه، وسوسه شما را برای خرید کالایی که مورد احتیاجتان نیست، بیشتر می کند. بنابراین برای جلوگیری از سرگردانی و گشتن در فروشگاه های مواد غذایی، بهتر است از لیست مواد غذایی پرمصرف خود استفاده کنید.

تهیه یک چک لیست خرید خانه، متناسب با احتیاج خانه و آشپزخانه انجام می شود. اگر تابه حال برای خود یک لیست خرید خانه آماده نکرده اید، ما در این مطلب از بلاگ خبرنگاران هرآنچه که لازم است در لیست خرید مواد غذایی خانه شما حضور داشته باشد، بیان خواهیم کرد.

لیست خرید خانه

محصولاتدسته بندی محصولات
گوشت، مرغ، ماهی، سوسیس و کالباس، تخم مرغمحصولات پروتئینی
نان، برنج، روغن، رب، ماکارونی، حبوبات، غلات، قند و شکرخواربار
شیر، پنیر، خامه، ماست، دوغ، کره، کشکلبنیات
نوشابه، ماءالشعیر، آبمیوه، چای و دمنوش، آب معدنی، قهوه و هات چاکلت، نوشیدنی انرژی زانوشیدنی
هویچ، گوجه فرنگی، پیاز، سیر، سیب زمینی، کاهو، سیب، پرتقالمیوه و سبزیحات
دستمال، ریکا، مایع یا پودر لباسشویی، پاک کننده سطوح، نرم کننده لباس، مایع دستشوییشوینده و دستمال
عسل، مربا، شکلات صبحانه، غلات صبحانه، کره بادام زمینی، کره، پنیر، حلوا اردهمواد صبحانه
خرما، آجیل، خشکبار مانند کشمش پلویی یا زرشکخشکبار
ژله، پودر کیک، دسرمواد پختنی و دسر
سس مایونز و کچاپ، ادویه مانند نمک و فلفل، خیارشور و زیتون، آبلیمو و آبغوره، ترشی، زعفرانسس و افزودنی
کیسه زباله، نایلون فریزر، لوازم یکبارمصرف، لوازم ظرفشویی مانند دستکش و اسکاجلوازم خانه

انواع گوشت در چک لیست خرید خانه

تمامی مواد گوشتی حاوی بسیار زیادی آهن هستند که به راحتی جذب بدن خواهند شد. در این میان، گوشت قرمز می تواند ویتامین B12 را که به ساخت DNA و سالم نگه داشتن سلول های عصبی و قرمز خون کمک می کند، تولید کند. همچنین زینک موجود در گوشت باعث تقویت سیستم ایمنی بدن خواهد شد و پروتئین موجود در گوشت قرمز و مرغ، برای ساخت استخوان ها و ماهیچه ها ضروری ست. بنابراین با قراردادن آن در لیست خرید خانه، سلامت و شادابی جسم خود را تضمین کنید.

ماهی، دیگر مواد گوشتی پرمصرف در لیست خرید خانه، یک پروتئین با کیفیت بالا و دارای چربی کم است. ماهی سرشار از اسیدهای چرب امگا 3 و ویتامین هایی مانند D و ریبوفلاوین است. علاوه بر این، ماهی سرشار از کلسیم و فسفر و منبع بسیار خوبی از مواد معدنی مانند آهن، روی، ید، منیزیم و پتاسیم است. مطابق با توضیحات گفته شده، حضور ماهی و انواع گوشت در لیست خرید خانه شما، امری ضروری به شمار میرود.

· گوشت قرمز و سفید

انتخاب نوع گوشت در چک لیست خرید خانه، به خودتان بستگی دارد. ما گوشت سفید بدون پوست مانند بوقلمون یا مرغ را توصیه می کنیم؛ چراکه این دو نوع گوشت به دلیل کمبود چربی اشباع، جزو گوشت های سالم در نظر گرفته می شوند. بااین حال اگر به گوشت قرمز علاقه مند هستید، خوب است سعی کنید انواع بدون چربی و به اصطلاح لخم آن را در چک لیست خرید خانه خود قرار دهید.

برای خرید گوشت قرمز از خبرنگاران کلیک کنید!

· ماهی های روغنی

توصیه می شود هر فرد در هفته دو وعده ماهی بخورد و هر وعده باید حاوی یکی از انواع ماهی های روغنی مانند تن ماهی، صدف یا ماهی ماکرل باشد. بنابراین حضور ماهی در لیست خرید سوپرمارکت برای منزل امری ضروری به شمار میرود.

انواع غلات و نان در لیست خرید خانه

نان، غلات، برنج و ماکارونی یک ویژگی مشترک دارند و آن هم این است که همگی از غلات تهیه شده اند. هر غذایی که از گندم، برنج، جو دوسر، ذرت یا غلات دیگر تهیه شود، محصول دانه ای ست. این مواد غذایی به دلایل مختلف باید پایه و اساس رژیم غذایی و لیست خرید خانه شما را تشکیل دهند.

مواد غذایی مبتنی بر غلات، غنی از کربوهیدرات های پیچیده هستند و یکی از بهترین منابع تامین انرژی برای بدن شما محسوب می شوند. انرژی حاصل از کربوهیدرات ها برای بهبود عملکرد مغز، قلب و سیستم عصبی صرف می شود. غلات و محصولات حاصل از آن ها دارای ویتامین B، آهن و فیبر هستند که وجودشان را در لیست خرید خانه ضروری می کند.

· ماکارونی

ماکارونی یک ماده غذایی عالی برای حضور همیشگی در لیست خرید خانه شماست؛ چراکه به راحتی و با سرعت بالا طبخ می شود.

حتما بخوانید: طرز تهیه ماکارونی ساده

· برنج

یکی دیگر از مواد غذایی ضروری در چک لیست خرید خانه برای ما ایرانی ها، برنج است؛ به خصوص آن که هم حجم وعده غذایی را بیشتر می کند و هم می تواند شما را سریع تر سیر کند.

برای خرید برنج از خبرنگاران کلیک کنید!

· نان

حضور نان در لیست خرید خانه برای تهیه ساندویچ و استفاده در وعده صبحانه بسیار پرکاربرد است. اگر تمایل به خرید نانی سالم تر و سرشار از فیبر دارید، انتخاب انواع سبوس دار آن را برای حضور در لیست خرید سوپرمارکت برای منزل به شما توصیه می کنیم.

برای خرید نان از خبرنگاران کلیک کنید!

· آرد همه منظوره

خوب است خرید اندازهی آرد را همیشه در لیست خرید خانه خود جای دهید. آرد نه تنها در درست کردن کیک و شیرینی از نقش مهمی برخوردار است، بلکه می توان از آن برای غلیظ کردن سس یا سرخ کردن گوشت هم استفاده کرد.

· غلات صبحانه

حضور این ماده غذایی در چک لیست خرید خانه به شما کمک می کند تا روز را پرانرژی و بانشاط شروع کنید. سعی کنید از خرید انواع شیرین تر غلات صبحانه خودداری و برندهایی که فیبر بالایی دارند را انتخاب نمایید.

برای خرید غلات صبحانه کلیک کنید!

· کره و روغن

متخصصان بهداشت، اغلب روغن های گیاهی را برای افرادی که در معرض بیماری قلبی هستند توصیه می کنند. این امر به آن دلیل است که روغن های گیاهی از چربی اشباع کمتری برخوردار هستند. بنابراین، اگر می خواهید خطر بیماری های قلبی را کاهش دهید، روغن های گیاهی مثل روغن زیتون، روغن هسته انگور، روغن نارگیل و غیره را به چک لیست خرید خانه خود اضافه کنید.

· روغن پخت وپز

برای پخت بیشتر مواد غذایی به روغن احتیاج دارید؛ بنابراین بهتر است از بین روغن ها، انواع سالم تر آن مانند روغن زیتون، روغن کلزا یا روغن های دیگر غنی از امگا 3 را به چک لیست خرید سوپرمارکت برای منزل خود اضافه کنید.

برای خرید روغن پخت و پز از خبرنگاران کلیک کنید!

· کره

کره از جمله مواد غذایی در لیست خرید خانه است که در وعده های غذایی شما کاربرد بسکمک دارد. شما می توانید برای وعده صبحانه، پخت کیک و سرخ کردن مواد غذایی از آن استفاده کنید. بنابراین خوب است کره را در لیست مواد غذایی پرمصرف خود قرار دهید.

لبنیات و تخم مرغ در چک لیست خرید خانه

انواع لبنیات جزو مواد غذایی سودمند برای بدن و سلامتی به شمار می فرایند. مصرف لبنیات در استحکام و سلامت استخوان ها نقش مهمی دارد و به سبب برخورداری از مواد مغذی مانند کلسیم، پتاسیم، ویتامین D و پروتئین، می تواند سلامت جسمی شما را تضمین کند؛ به همین سبب نام بردن از آن در لیست خرید خانه امری ضروری ست.

تخم مرغ هم منبع بسیار خوبی از پروتئین ارزان و باکیفیت است؛ چراکه سفیده آن یک منبع قوی پروتئین بوده که شامل ویتامین B2 و مقادیر کمتری چربی نسبت به مواد غذایی مضر است. تخم مرغ منبع غنی سلنیوم، ویتامین D، B6، B12 و مواد معدنی مانند روی، آهن و مس است؛ بنابراین استفاده از آن را در لیست خرید خانه خود جدی بگیرید.

· شیر

عده ای غلات صبحانه و قهوه خود را با شیر میل می کنند. شیر، منبعی غنی از کلسیم و پروتئین است که معمولا در تمامی خانه ها یافت می شود. توجه داشته باشید که گیاه خواران و وگان ها می توانند از انواع شیر سویا یا بادام استفاده کنند. بنابراین خوب است حضور شیر را در چک لیست خرید خانه خود امری ضروری بدانید.

· تخم مرغ

این خوراکی مفید و خوش مزه برای پخت کیک، در وعده صبحانه و برای تهیه یک وعده غذایی سریع و سالم، مورد مصرف خانواده قرار می گیرد؛ به همین دلیل حضور تخم مرغ در لیست خرید خانه اجباری ست و یکی از مواد پرمصرف به شمار میرود.

· پنیر

مصرف پنیر در وعده صبحانه با توجه به اندازه بالای کلسیم، بسیار ضروری ست؛ بنابراین حضور آن در لیست خرید خانه، امری اجباری ست.

· ماست

این ماده لبنی در اغلب سفره ما ایرانی ها وجود دارد و می توانید آن را در کنار انواع غذاهای سنتی سرو کنید؛ به همین دلیل یکی از مواد غذایی پرمصرف به شمار میرود که باید در چک لیست خرید خانه شما حضور داشته باشد.

میوه و سبزی در چک لیست خرید خانه

میوه و سبزیجات منبعی غنی از ویتامین ها و مواد معدنی از جمله فولیک اسید، ویتامین C و پتاسیم هستند. این مواد منبعی غنی از فیبر هستند و می توانند به سلامت روده، جلوگیری از یبوست و سایر مسائل دستگاه گوارش کمک کنند. همچنین رژیم غذایی غنی از فیبر می تواند خطر ابتلا به سرطان روده را کاهش دهد. بنابراین حضور این مواد غذایی را در چک لیست خرید خانه خود جدی بگیرید.

· پیاز

چک لیست خرید خانه بدون حضور پیاز در آن، کامل نخواهد بود. نگه داری از پیاز در خانه و آشپزخانه بسیار آسان است؛ بنابراین خوب است همیشه تعدادی پیاز در خانه داشته باشید؛ چراکه برای طبخ انواع غذا به آن احتیاج خواهید داشت.

· سیر

از دیگر ملزومات آشپزخانه که برای طبخ بسکمک از انواع غذا و همچنین طعم دهی به گوشت از آن استفاده می شود، می توان به سیر اشاره داشت. اگر از این ماده مغذی در مصارف غذایی و همچنین طبخ آن ها استفاده می کنید، توصیه می شود سیر را در چک لیست خرید خانه خود قرار دهید.

انواع چاشنی ها و طعم دهنده ها در چک لیست خرید خانه

گیاهانی مانند ریحان، برگ های یک گیاه هستند؛ درحالی که ادویه جات مانند گیاه دارچین معمولا از دانه ها، پوست درختان یا ریشه های گیاه تهیه می شوند و هر دو برای طعم دادن به مواد غذایی مورد استفاده قرار می گیرند. بااین حال، تحقیقات نشان داده است که این مواد حاوی ترکیبات سالم هستند و در رژیم غذایی افراد نقش مهمی خواهند داشت.

گیاهان و ادویه ها با التهابات مبارزه می کنند و مانع از آسیب رسیدن به سلول های بدن می شوند؛ بنابراین حضور آن ها در لیست خرید سوپرمارکت برای منزل شما امری ست بدیهی.

· نمک

برای افزایش طعم انواع غذاها و خوراک ها به وجود نمک احتیاج پیدا خواهید کرد. بااین حال، اگر از رژیم غذایی کم نمک پیروی می کنید، می توانید از برخی ادویه ها و سبزیجات معطر برای طعم دادن به غذا استفاده کنید. نمک یک ادویه پرمصرف است که حضور آن در لیست خرید خانه امری ضروری به شمار میرود.

· فلفل

یکی دیگر از چاشنی های پرکاربرد و مهم برای خوش طعم ترکردن مواد غذایی، فلفل است. اگر به طعمی تند علاقه مند هستید، حضور این ادویه را در چک لیست خرید خانه خود از قلم نیاندازید.

· سایر ادویه جات و سبزیجات معطر

ادویه جات و سبزیجات معطر در تهیه انواع غذا، به خصوص غذاهای سنتی ایرانی، کاربرد فراوانی دارند. زردچوبه، دارچین، نعناخشک، زیره و سایر ادویه جات و سبزیجات خشک شده مختلف هم جزو مواردی هستند که نباید در لیست خرید خانه شما از قلم بیفتند.

· شکر

اندازهی شیرینی به چای، قهوه، کیک و زندگی تان اضافه کنید! اگر نگران اضافه وزن و زیادبودن کالری شکر هستید، شیرین کننده های دیگری نظیر عسل و انواع شیره را به جای شکر در لیست خرید خانه خود قرار دهید.

حرف آخر

تهیه لیست خرید خانه و لیست مواد غذایی یکی از بهترین روش هایی ست که می تواند به شما در کاهش هزینه ها و استفاده بهینه از زمان کمک کند. اگر تا به حال این کار را انجام نداده اید، ممکن است برای شروع کار به یک راهنما احتیاج داشت باشید؛ در این مطلب از بلاگ خبرنگاران مواد ضروری هر خانه و نکات لازم برای داشتن بهترین لیست خرید خانه خدمت شما ارائه شده است؛ بهتر است در سرانجام هر ماه لیستی از مواد غذایی مورد احتیاج خود تهیه و خرید خود را نهایی کنید.

حتما بخوانید : چیدمان صحیح مواد غذایی در یخچال
منبع: اسنپ مارکت
انتشار: 7 خرداد 1401 بروزرسانی: 7 خرداد 1401 گردآورنده: tour-malaysia.ir شناسه مطلب: 1553

به "لیست خرید خانه و چک لیست خرید مواد غذایی برای منزل" امتیاز دهید

10 کاربر به "لیست خرید خانه و چک لیست خرید مواد غذایی برای منزل" امتیاز داده اند | 3.7 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "لیست خرید خانه و چک لیست خرید مواد غذایی برای منزل"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید