اعلام شرایط حضور در حج سال جاری

به گزارش سفر به مالزی، ایسنا/ براساس آخرین خبرهای بدست رسیده، دولت عربستان شرایط حضور در حج سال جاری را بیان کرد.

اعلام شرایط حضور در حج سال جاری

چه کسانی به حج می فرایند؟

خبرگزاری های وابسته به دولت عربستان از تعیین معیارهای بهداشتی تازه ای در ارتباط با حج اطلاع داده اند. وزارت حج و عمره این کشور که قبلا اعلام نموده بود مراسم حج را با حضور دست کم 10 هزار نفر از خارجی های مقیم عربستان و شماری از ساکنان این کشور برگزار خواهد نمود، اینک اطلاع داد که به دستور خادم حرمین شریفین (پادشاه عربستان)، شرکت نمایندگان در مراسم حج، ترکیبی از 70 درصد شهفرایندان خارجی مقیم این کشور و 30 درصد شهفرایندان سعودی خواهند بود.

این وزارتخانه گفت که از بین شهفرایندان سعودی تنها نیروهای بهداشتی و انتظامی که پس از ابتلا به ویروس کرونا بهبودی خود را بازیافته اند، در حج حضور دارند. انتخاب این افراد هم براساس بانک داده های بهبود یافتگان ویروس کرونا و با هدف قدردانی از فداکاری های آنهاست.

خبرگزاری واس به نقل از وزارت حج و عمره نیز گزارش کرد: انتخاب افراد مقیم در عربستان برای ادای مناسک حج از بین افراد 20 تا 50 سال صورت می گیرد که هیچ بیماری مزمن و زمینه ای نداشته باشند و با انجام تست کرونا، ابتلای آنها به این ویروس تایید نشود. این افراد پیش از این نباید به حج رفته باشند و متعهد شوند قبل و بعد از مناسک حج، دوره قرنطینه را بگذرانند.

وزارت حج و عمره عربستان گفته می خواهد این مراسم را با بالاترین استاندارد بهداشتی و با تدابیر پیشگیرانه برگزار کند. این کشور پروتکل های بهداشتی و ایمنی جدیدی را برای حج تدوین کرد که براساس آن، لمس کعبه در طول مراسم حج سال جاری ممنوع خواهد بود و در طول طواف و نماز جماعت، زائران موظف به رعایت فاصله حداقلی یک و نیم متری از یکدیگر خواهند بود. همچنین حضور در منا، مشعرالحرام و عرفات فقط با دریافت مجوز امکانپذیر خواهد بود و استفاده از ماسک برای زائران و کارکنان اجباری است.

سازمان جهانی بهداشت از تصمیم عربستان سعودی برای کاهش قابل توجه شمار زائران حج سال جاری حمایت کرد. رئیس سازمان جهانی بهداشت گفت: این تصمیم یکی از نمونه تصمیماتی دشواری است که تمامی کشورها باید برای در اولویت قرار دادن سلامتی مردم اتخاذ نمایند.

هرچند که ایران یکی از منتقدان اصلی این تصمیم عربستان بشمار می آید و مدیریت سعودی ها را در برگزاری حج زیر سوال برد. اعتقاد سازمان حج و بعثه ایران بر این است که عربستان می توانست با همفکری سایر کشورها و تعریف پروتکل های بهداشتی و مدیریت زائران، حج را به شکلی محدود برای درصدی از مسلمانان همه کشورها برگزار کند. ایران آماده بود سال جاری با درصدی از 87 هزار و 550 زائری که در نوبت این سفر بودند، در مراسم حج شرکت کند.

منبع: همگردی
انتشار: 16 شهریور 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: tour-malaysia.ir شناسه مطلب: 620

به "اعلام شرایط حضور در حج سال جاری" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اعلام شرایط حضور در حج سال جاری"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید