اظهارات ضدچینی دبیرکل ناتو بعد از ملاقات با بایدن

به گزارش سفر به مالزی، به گزارش خبرنگاران به نقل از رویترز، ینس استولتنبرگ دبیرکل پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو)، در ملاقات با جو بایدن رئیس جمهور آمریکا، مدعی شد که رهبران کشور چین ارزش های غربی را نادیده می گیرند و به آن باور ندارند.

اظهارات ضدچینی دبیرکل ناتو بعد از ملاقات با بایدن

با ما همراه باشید و با تور ارزان چین از شگفت انگیزترین کشور دنیا دیدن کنید بر روی دیوار چین سلفی بگیرید، از قصر ممنوعه دیدن کنید و در خیابان شانگهای پیشرفته ترین آسیا قدم بزنید.

وی همچنین در جمع خبرنگاران مستقر در کاخ سفید اظهار داشت که قرار است بایدن در اجلاس سران ناتو که 14 ژوئن (24 خرداد) در بروکسل پایتخت بلژیک برگزار می گردد؛ شرکت کند و چین و روسیه از جمله مسائل مورد بحث در آن اجلاس خواهند بود.

استولتنبرگ همچنین یادآوری کرد که موافق رویکرد بایدن در قبال روسیه از جمله گفتگوهای پیش رو میان وی و ولادیمیر پوتین همتای روس است که قرار است در ژنو انجام گردد.

دبیرکل ناتو پیشتر هم در جریان یک نشست مجازی که به ابتکار بنیاد بروکینگز برگزار گردید، گفته بود: اگرچه ناتو چین را به عنوان یک (قدرت) متخاصم در نظر نمی گیرد و فرصت هایی برای تعامل با پکن وجود دارد اما در راهبرد فعلی ناتو، ما از چین با یک واژه واحد نام نمی بریم. اما می توانم یک چیز را تضمین کنم، اینکه در مفهوم راهبردی جدید، نام چین گنجانده خواهد شد.

به گزارش خبرنگاران، مفهوم راهبردی جدیدی که استولتنبرگ از آن حرف می زند، سندی است به نام ناتو 2030 که قرار است به نقشه راه نشست 2021 سران ناتو تبدیل گردد و چشم انداز 10 ساله اهداف و روینمودهای پیمان آتلانتیک شمالی را ارائه دهد.

در سند ناتو 2030، پیمان آتلانتیک شمالی که در دهه قبل خود را به عنوان یک نهاد نظامی عرضه نموده بود؛ این بار به همان اندازه بر جنبه سیاسی خود نیز پافشاری می نماید و با ارائه الگویی ایدئولوژیک، می کوشد تا مجموعه ای از کشورهای به زعم خود تمامیت خواه را که در رأس آنها چین قرار گرفته است؛ به چالش بکشد.

در این سند؛ 82 بار به نام چین اشاره شده و همین تقابل ایدئولوژیک محور است که دولت پکن از آن به عنوان رویکرد مبتنی بر ذهنیت جنگ سرد یاد می نماید.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 12 تیر 1400 بروزرسانی: 12 تیر 1400 گردآورنده: tour-malaysia.ir شناسه مطلب: 1194

به "اظهارات ضدچینی دبیرکل ناتو بعد از ملاقات با بایدن" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اظهارات ضدچینی دبیرکل ناتو بعد از ملاقات با بایدن"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید