رسانه های آسیایی درباره لغو تحریم های تسلیحاتی ایران چه نوشتند؟

به گزارش سفر به مالزی، ایرنا نوشت: رسانه های آسیایی روز یکشنبه با اشاره به سرانجام تحریم تسلیحاتی 13 ساله سازمان ملل علیه ایران، این رویداد را شکست آمریکا در پی فقدان حمایت بین المللی از کوشش های واشنگتن در این زمینه خواندند.

رسانه های آسیایی درباره لغو تحریم های تسلیحاتی ایران چه نوشتند؟

از سفر با قیمت تور نوروزی پاتایا لذت ببرید و سواحل شگفت انگیز تایلند و مراکز خرید بسیار ارزان پاتایا را از دست ندهید.

شبکه خبری سی جی تی ان چین خاطرنشان کرد که تحریم تسلیحاتی 13 ساله سازمان ملل علیه ایران امروز به خاتمه رسید و وزارت خارجه ایران این رویداد را پیروزی چندجانبه گرایی با وجود فشارهای آمریکا ارزیابی کرد و تحلیلگران از این رویداد به عنوان شکست سیاست های آمریکا یاد می نمایند.

در گزارش این شبکه خبری آمده است: لغو تحریم تسلیحاتی ایران بر اساس قطعنامه 2231 و توافق برجام در سال 2015 به دست آمد و به این معنی است که ایران بطور قانونی قادر خواهد بود نسبت به خرید و فروش تسلیحات متعارف اقدام کند.

وزارت امور خارجه ایران در بیانیه ای خاطرنشان کرد که از امروز (یکشنبه) تمام محدودیت ها بر نقل و انتقال سلاح و فعالیت های مرتبط با آن بطور اتوماتیک برداشته شده است و هیچ اقدام خاصی هم از سوی ایران یا اقدام دیگری از شورای امنیت مورد احتیاج نیست. ایران همچنین تاکید نمود که در زمینه دفاعی خودکفا است و احتیاجی به واردات بی رویه سلاح ندارد.

این رسانه چینی تاکید نمود: ایران اقداماتی برای تقویت تولیدات داخلی سلاح های متعارف و توان دفاعی خود تحت فشار تحریم های خارجی در دهه های گذشته انجام داده است.

مقامات گفته اند که ایران آماده فروش سلاح پس از خاتمه تحریم است. در ماه اوت نیکلاس مادورو رئیس جمهوری ونزوئلا گفت که خرید موشک از ایران ایده خوبی است.

دولت آمریکا در ماه اوت امسال فرایندی را با هدف احیای تمام تحریم های سازمان ملل علیه ایران شروع کرد، اما اکثریت اعضای شورای امنیت سازمان ملل این کوشش را رد و تاکید نمودند که هیچ اساس حقوقی ندارد.

کوشش های آمریکا برای تمدید تحریم ایران بازنده شد

این شبکه خبری چین همچنین با انتشار یادداشت دیگری تاکید نمود که کوشش های آمریکا برای تمدید تحریم ایران به علت فقدان حمایت بین المللی بازنده شد.

در این یادداشت به قلم فردی رایدی تحلیلگر مقیم لندن آمده است: 18 اکتبر تاریخ خاتمه تحریم سازمان ملل محدود نماینده خرید و فروش سلاح توسط ایران است. رهبران ایران از این تحول مهم استقبال نموده اند و آمریکا آن را نکوهش نموده است. اما پیامدهای این شرایط چه خواهد بود؟

این تحلیلگر می نویسد: این تحریم های تسلیحاتی به علت برنامه هسته ای ایران اعمال شده بود و حسن روحانی زمانی که رئیس جمهوری ایران شد، نشانه هایی از خواست این کشور برای خروج از انزوای بین المللی را نشان داد. اما بعضی ادعاهای هشدار دهنده در مورد توسعه سریع اورانیوم غنی شده توسط غربی ها مطرح شد و به نوعی به این خوشبینی خاتمه داد.

برای مقابله با این تهدید ادعایی، ائتلافی با مشارکت چین، آلمان، فرانسه، روسیه، انگلیس و آمریکا تشکیل شد که در سال 2015 به توافقی با ایران دست یافت و براساس آن غنی سازی اورانیوم برای ایران را در ازای کاهش تحریم ها محدود کرد.

در سال 2018 به دستور دونالد ترامپ، آمریکا از این توافق خارج شد. زیرا ادعا می کرد که توافقی ناقص است و ایران آن را نقض نموده است. با نزدیک شدن به خاتمه تحریم تسلیحاتی، آمریکا وارد یک کارزار شدید در سازمان ملل برای بازگرداندن تحریم ها شد اما این کوشش به علت فقدان حمایت از سوی متحدان اروپایی و چین بازنده شد.

پاسخ واشنگتن موج یکجانبه ای از تحریم های مالی با هدف جلوگیری از خرید سلاح توسط ایران بوده است. آمریکا همچنین تهدید به اقدامات تنبیهی علیه طرف های ثالث - کشورها و افراد - نموده است.

نکته جالب اینکه آمریکا درصدد بود بازگشت تحریم ها را بر اساس نقض توافق توجیه کند اما خود آمریکا دو سال پیش از این توافق خارج شده است.

در حالی که آمریکا برای تحریم های بیشتر علیه ایران کوشش می نماید، اما اتحادیه اروپا و چین به امید روابط بهتر در آینده مقاومت می نمایند.

آسیا تایمز: فشار حداکثری آمریکا مانع جلوگیری از خاتمه تحریم تسلیحاتی ایران نشد

پایگاه خبری - تحلیلی آسیا تایمز هم در گزارشی تاکید نمود که هیچ فشار حداکثری از سوی آمریکا پیروز نشد از تحقق یکی از رخدادهای مهم در روز یکشنبه یعنی خاتمه تحریم تسلیحاتی ایران مطابق قطعنامه 2231 شورای امنیت، جلوگیری کند.

این رسانه سنگاپوری اضافه نمود: دولت آمریکا از توافق هسته ای خارج شد اما کوشش کرد تا متحدان خود را به تمدید تحریم تسلیحاتی ایران مجاب کند. آمریکا همچنین برای فعال سازی مکانیسم ماشه و احیای تمام تحریم های سازمان ملل کوشش کرد.

این نشریه به نقل از فواد ایزدی استاد مطالعات بین المللی در تهران نوشت: آمریکا خواهان فشار بیشتر بر دولت ایران بود اما آشکارا بازنده شد.

311311

منبع: خبرآنلاین
انتشار: 6 آذر 1399 بروزرسانی: 6 آذر 1399 گردآورنده: tour-malaysia.ir شناسه مطلب: 785

به "رسانه های آسیایی درباره لغو تحریم های تسلیحاتی ایران چه نوشتند؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "رسانه های آسیایی درباره لغو تحریم های تسلیحاتی ایران چه نوشتند؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید