34 مدل دسر شب یلدا ، برترین دسر و شیرینی یلدایی کم هزینه

به گزارش سفر به مالزی، درست کردن دسر و شیرینی شب یلدا هم یک تفریح مجذوب کننده است و هم می تواند به چیدمان سفره یلدا رنگ و جلوه زیبا و تازه ای بدهد. در خصوص طرز تهیه انواع دسر و شیرینی برای شب یلدا چه ایده ای دارید؟ به نظر شما کدام شیرینی و کیک برای شب یلدای سال جاری مجذوب کننده تر است؟ در این مقاله از سرویس آشپزی در مجله خبرنگاران طرز تهیه انواع دسر و شیرینی شب یلدا ساده و بدون فر را برای شما آماده نموده ایم تا با موادی که در دسترس دارید، انواع دسر خوشمزه و آسان با نشاسته و بیسکویت را برای دورهمی شب یلدا درست کنید و لذت ببرید.

34 مدل دسر شب یلدا ، برترین دسر و شیرینی یلدایی کم هزینه

1- دسر و شیرینی های کم هزینه برای یلدا بدون فر

یکی از مهم ترین نکات برای درست کردن دسر شب یلدا این است که خوراکی هایی را تهیه کنید که علاوه بر طعم لذیذ، زمان کمی بگیرند.

شکلات قالبی انار؛ یکی از راحت ترین انواع دسر شب یلدا

شکلات قالبی شب یلدا را به راحتی در منزل با کمترین مواد به عنوان دسر شب یلدا تهیه کنید.

مواد لازم برای تهیه شکلات قالبی انار

  • شکلات تخته ای تلخ آب شده: 1 لیوان فرانسوی دسته دار
  • روغن نارگیل: 1 قاشق غذاخوری
  • انار: 1 عدد بزرگ
  • رزماری تازه: 2 شاخه برای تزئین

مراحل درست کردن شکلات قالبی انار

درست کردن این دسر یلدایی کار بسیار راحتی است و جزو دسرهای ساده و کم هزینه شب یلدا حساب می گردد. برای تهیه دسر یلدایی انار، کافی است به صورت لایه لایه انار و شکلات ذوب شده را در قالب بریزید.

این دسر خوشمزه و ساده برای یلدا، فقط به 15 دقیقه زمان احتیاج دارد که خودش را در یخچال بگیرد و بعد از آن می توانید سرو کنید. البته یک روش عالی این است که برای تهیه شکلات قالبی انار، از قالب های یک نفره بهره ببرید.

مرحله اول؛ کف قالب ها را شکلات ذوب شده بریزید

طرز تهیه شکلات مغزدار ساده است و می توان آن را با انواع میوه های خشک و آجیل درست کرد. اما برای درست کردن یکی از انواع دسر شکلاتی شب یلدا که اتفاقا ساده هم هست به قالب های کوچک کاپ کیک احتیاج دارید. قالب های مناسب سلیقه خودتان را آماده کنید و کنار بگذارید.

سپس انار را دانه کنید. داخل هر یک از قالب های کوچک کاپ کیک کاغذ کاپ کیک قرار دهید و 2 قاشق چای خوری شکلات ذوب شده در هر کدام بریزید. سپس روی هر کدام از قالب ها یک قاشق غذاخوری دانه انار بریزید.

مرحله دوم؛ قالب ها را در یخچال بگذارید

بعد از اینکه انارها را روی شکلات های ذوب شده ریختید، یک لایه دیگر از شکلات ذوب شده، روی انارها بریزید تا زیباتر شوند. به مدت حدود 15 دقیقه قالب را در یخچال قرار دهید تا شکلات خودش را بگیرد. سپس هر کدام از شکلات ها را از قالب خارج کنید و داخل یک بشقاب بچینید.

با قرار دادن شاخه های رزماری در کنار ظرف آن را تزئین کنید. شما می توانید این شکلات های یلدایی ساده و خوشمزه را تا 3 روز در یخچال نگه دارید.

ژله در پوست هندوانه؛ از انواع دسر آسون و کم هزینه شب یلدا

ژله در پوست هندوانه یک ایده جالب دسر یلدایی است.

مواد لازم برای دسر ژله در پوست هندوانه

  • هندوانه با پوست: نصف یک عدد
  • ژله هندوانه: 2 بسته
  • آب گرم: 2 لیوان فرانسوی دسته دار
  • آب سرد: 1 لیوان فرانسوی دسته دار

مراحل طرز تهیه دسر ژله ساده در پوست هندوانه

دسر یلدایی در پوست هندوانه هم یکی از ساده ترین و کم هزینه ترین دسرهای یلدایی است. کافی است داخل پوست هندوانه را خالی و بعد با ژله پر کنید. تمام کاری که باید انجام بدهید این است که یک ژله درست کنید. حتما هم لازم نیست ژله تان طعم هندوانه داشته باشد. همین که رنگ آن قرمز باشد، کافی است.

با چند رنگ خوراکی هم می توانید این دسر یخچالی برای شب یلدا را درست کنید. برای تزیین روی ژله، استفاده از شکلات چیپسی به جای هسته های انار هم می تواند ظاهر دسر یلدایی تان را زیباتر کند.

مرحله اول؛ هندوانه ها را با قاشق اسکوپ خارج کنید

در مرحله اول برای درست کردن این دسر ساده و شیک شب یلدا، باید داخل یک هندوانه را که از عرض نصف شده است، با یک قاشق خالی کنید. بهتر است برای این کار از قاشق اسکوپ بستنی بهره ببرید. اسکوپ های هندوانه را در یک ظرف جداگانه قرار دهید و روی بچینید. زمانی که یک لایه هندوانه روی پوست باقی ماند، آن را به یاری قاشق کمی صاف کنید.

مرحله دوم؛ ژله ها را در آب حل کنید

در این مرحله از طرز تهیه ژله ساده شب یلدا، باید هندوانه را آماده کنید. برای این کار دو بسته ژله هندوانه یا هر ژله قرمز رنگی را با دو لیوان آب جوش ترکیب کنید و خوب هم بزنید. برای این که ژله بهتر در آب حل گردد، بهتر است آن را روی بخار کتری قرار دهید و مدام هم بزنید. سپس 1 لیوان آب سرد به آن اضافه کنید.

این ژله باید نسبت به ژله های عادی کمی سفت تر باشد برای همین آب سرد کمتری به آن اضافه کنید.

مرحله سوم؛ ژله را به هندوانه اضافه کنید

بعد از آماده شدن ژله، آن را داخل پوست هندوانه بریزید و هندوانه را طوری که هیچ تکانی نخورد و جای ثابتی داشته باشد، داخل یخچال قرار دهید. بعد از 5 ساعت هندوانه را خارج کنید و با یک چاقوی تیز آن را برش دهید. برش های هندوانه را در یک ظرف مناسب سرو کنید.

می توانید روی این دسر ژله قرمز یلدایی کمی کنجد سیاه یا سیاه دانه بپاشید یا با شکلات های ریز اشکی آن را تزئین کنید.

تارت شکلاتی انار؛ از انواع دسر شب یلدا بدون احتیاج به پخت

تارت شکلات اناری یک تارت خوشمزه و پاییزی با میوه انار و از دسرهای با انار با شب یلدا است.

مواد لازم برای تهیه تارت شکلاتی انار

  • بیسکویت ساقه طلایی: 190 گرم
  • کره ذوب شده: 90 گرم
  • شکلات تخته ای: 200 گرم
  • خامه: 150 گرم
  • دانه انار: 1/2 لیوان فرانسوی دسته دار

مراحل طرز تهیه تارت شکلاتی انار

تارت شکلاتی انار یک دسر مجذوب نماینده و عالی برای شب یلدا است که اتفاقا برای تهیه آن اصلا لازم نیست هزینه زیادی بکنید. کافی است مواد را به صورت لایه لایه در قالب بچینید و بعد از هر مرحله، قالب را در یخچال بگذارید. یک خبر خوب دیگر این است که خمیر تارت را به صورت آماده می توانید در فروشگا ه ها بخرید. اما درست کردن لایه بیسکویتی زیر تارت، اصلا سخت نیست.

در کل زمان آماده سازی تارت انار یلدا بسیار کوتاه است، فقط باید صبر کنید تا مواد خودشان را در یخچال بگیرند.

مرحله اول: بیسکویت های پودر شده را در قالب بریزید

انواع تارت و پای جزو شیرینی های خوشمزه و مناسب فصل محسوب می شوند چون می توانید با میوه های فصل شیرینی های تارت خوشمزه و مقوی درست کنید. برای درست کردن یکی از انواع تارت خوشمزه به عنوان دسر و شیرینی شب یلدا ابتدا باید بیسکویت های ساقه طلایی را در میکسر بریزید.

وقتی بیسکویت ها پودر و یکدست شد آن ها را با کره ذوب شده خوب مخلوط کنید تا مثل یک خمیر یکدست شوند. سپس یک قالب تارت کوچک را کمی چرب نموده و بیسکویت را روی آن پهن کنید. بهتر است از دو یا چند قالب کوچک برای درست کردن این تارت بهره ببرید. قالب ها را به مدت 1 ساعت داخل یخچال قرار دهید تا کاملا سفت شوند.

مرحله دوم: شکلات را روی دسرها بریزید

در این مرحله باید میزانی آب داخل قابلمه بریزید تا به جوش بیاید. سپس شکلات ها را خرد کنید و داخل یک کاسه پیرکس روی آب جوش قرار دهید تا ذوب شوند. خامه را به شکلات اضافه کنید و از روی حرارت بردارید و کاملا به هم بزنید. صبر کنید تا دمای شکلات و خامه به دمای محیط برسد.

مواد را روی تارت پخش کنید و سپس دانه های انار را روی شکلات بریزید. تارت را به مدت حدود 3 ساعت در یخچال قرار دهید و بعد سرو کنید.

تزئین هندوانه به شکل کاپ کیک از انواع دسر یخچالی شب یلدا

شاید باورتان نگردد اما با هندوانه می توانید یک کاپ کیک خوشگل و خوشمزه برای شب یلدا داشته باشید.

مواد لازم برای تزیین هندوانه با شکل کاپ کیک

  • هندوانه: 1/2 یک عدد
  • خامه: 300 گرم
  • چیپس شکلات: به میزان لازم برای تزئین

مراحل طرز تهیه دسر هندوانه به شکل کاپ کیک

یکی از آسان ترین دسرها برای شب یلدا تزیین هندوانه به شکل کاپ کیک است. اگر دارید، آن را روی هندوانه هایی که قالب زدید بریزید و با چیپس شکلاتی تزیین کنید. ترکیب هندوانه و خامه بسیار مجذوب نماینده خواهد بود. ضمناً اصلا زمانی از شما نمی گیرد ولی با همین روش ساده یک دسر خوشمزه یلدایی درست می کنید.

مرحله اول: هندوانه را قالب بزنید

برای درست کردن این دسر قرمز ساده یلدایی ابتدا باید پوست هندوانه را جدا کنید. سپس آن را به ضخامت حدود 2 سانتی متر برش دهید و با استفاده از قالب های کوچک دایره ای، هندوانه را قالب بزنید. هندوانه ها را داخل یک ظرف در ب دار بریزید تا خراب نشوند.

مرحله دوم: روی هندوانه را یک لایه خامه بریزید

سپس خامه را با یاری همزن آن قدر هم بزنید تا سبک گردد. بعد آن را داخل کیسه مخصوص خامه بریزید. روی یک سمت هندوانه خامه بریزید و بعد یک هندوانه روی آن قرار دهید و سپس با یک حرکت دورانی روی هندوانه را نیز با خامه تزئین کنید.

این کار را در خصوص همه هندوانه ها تکرار کنید. روی خامه میزانی چیپس شکلات بریزید. این کاپ کیک های مجذوب نماینده را داخل یک ظرف مناسب سرو کنید.

بیشتر بخوانید: چرا باید شب یلدا هندوانه بخوریم؟

این دسر و شیرینی ها برای شب یلدا شامل شکلات قالبی انار، ژله در پوست هندوانه، تارت شکلاتی انار، تزیین هندوانه به شکل کاپ کیک، شیرینی مرنگ به شکل آدم برفی، پاناکوتا انار و مسقطی انار است که جزو دسرهای آسان و بدون فر شب یلدا هستند.

شیرینی مرنگ به شکل آدم برفی ؛ از انواع شیرینی و دسر آسون شب یلدا

شیرینی مرنگ به شکل آدم برفی از شیرینی های کم هزینه و آسان شب یلدا است.

مواد لازم برای طرز تهیه شیرینی مرنگ یلدایی

  • سفیده تخم مرغ: 3 عدد
  • وانیل: 1/2 قاشق چای خوری
  • خامه: 1/4 قاشق غذاخوری
  • نمک: 1/8 قاشق غذاخوری
  • شکر: 3/4 لیوان فرانسوی دسته دار
  • ترافل نارنجی کوچک برای تزئین آدم برفی: به میزان لازم
  • شکلات ذوب شده: به میزان لازم

مراحل طرز تهیه شیرینی مرنگ یلدایی

شیرینی یلدایی مرنگ یادآور روزهای برفی زمستان است و چه چیزی مجذوب نماینده تر از به پیشواز زمستان رفتن، آن هم با یک دسر یلدایی به شکل آدم برفی. این دسر خوشمزه یلدایی کم هزینه هم بچه ها و هم بزرگسالان را سر ذوق می آورد.

برای تهیه این دسر یلدایی احتیاج به فر دارید و شیرینی ها باید 1 ساعت در فر بمانند. اما مواد آن بسیار ساده است و به درست کردنش می ارزد. چون یک دسر خاص و کم خرج یلدایی است و همه را شگفت زده می نماید.

مرحله اول: مواد را با هم ترکیب کنید و هم بزنید

قبل از درست کردن این شیرینی یلدایی آسون، ابتدا فر را با دمای 90 درجه سانتی گراد روشن کنید. روی سینی فر را با یک قالب مناسب کاغذ روغنی قرار دهید و کنار بگذارید. سفیده های تخم مرغ را با خامه و نمک ترکیب کنید و با همزن تا حدی بزنید که کاملا سبک شوند.

سپس به تدریج شکر را اضافه کنید و بعد از هر بار اضافه کردن، مواد را هم بزنید. تا وقتی که مواد کاملا فرم بگیرند و سفت شوند، به هم زدن خود ادامه دهید.

مرحله دوم: شیرینی مرنگ را تزیین و سرو کنید

در این مرحله یک کیسه شیرینی یک بار مصرف با نوک گرد بردارید و مواد را داخل آن بریزید. روی قالب ابتدا مواد را به صورت یک دایره بزرگ و سپس یک دایره کوچک روی آن قرار دهید تا شکل آدم برفی گردد. با دقت یک ترافل نارنجی به شکل بینی آدم برفی جلوی سر آن قرار دهید. مواد را برای حدود 1 ساعت داخل فر بگذارید.

بعد از آماده شدن شیرینی مرنگ اجازه دهید 30 دقیقه خنک شوند. سپس با شکلات ذوب شده و خلال دندان برای آدم برفی ها چشم، دهان، دست و دکمه بکشید.

طرز تهیه پاناکوتای انار، دسر قرمز برای شب یلدا

طرز تهیه پاناکوتای انار بسیار ساده و آسان است. برای دسر یلدایی گزینه خوبی است.

مواد لازم برای دسر پاناکوتا انار

  • خامه صبحانه 400 گرم
  • شیر: 1 لیوان دسته دار فرانسوی
  • پودر ژلاتین: 2 قاشق غذاخوری
  • عسل: 2 قاشق غذاخوری
  • ژله انار: 2 بسته
  • دانه انار: 1 لیوان
  • آب جوش: 1 لیوان
  • چوب دارچین: 1 تکه

مراحل طرز تهیه پاناکوتا انار برای شب یلدا

هوادارهای پاناکوتا می دانند که این دسر یلدایی کم خرج با چاشنی انار چقدر می تواند مجذوب نماینده و خوشمزه باشد. خامه و ژله مواد اصلی این دسر قرمز یلدایی را تشکیل می دهند. مواد این پاناکوتا را باید به صورت لایه لایه در قالب بریزید و صبر کنید که هر لایه ببندد، سپس لایه بعد را اضافه کنید. انتخاب قالب های یک نفره برای این دسر ساده شب یلدا، برترین گزینه است.

مرحله اول؛ شیر، خامه، ژلاتین و عسل را مخلوط کنید

در اولین مرحله از طرز تهیه دسر پاناکوتا انار برای شب یلدا، شیر را در یک ظرف بریزید و آن را گرم کنید. ژلاتین را به آن اضافه کنید تا حل گردد. ژلاتین را به هم نزنید فقط صبر کنید تا با حرارت حل گردد. خامه و عسل را در یک کاسه بریزید و روی حرارت بخار آب بگذارید.

چوب دارچین را اضافه کنید. به محض این که حباب هایی را روی خامه دیدید، شیر و ژلاتین را اضافه کنید و به سرعت مواد را به هم بزنید. مخلوط را از روی حرارت بردارید.

مرحله دوم؛ دسرهای یلدایی را در لیوان بریزید

حالا چوب دارچین را خارج کنید. یک لایه مایه پاناکوتا را در لیوان های دسر بریزید. لیوان ها را در یخچال قرار دهید تا خودش را بگیرد. سپس یک لایه ژله انار را به آن اضافه کنید.

مرحله سوم؛ ژله انار را درست کنید

برای درست کردن ژله انار هم هر دو بسته پودر ژله را 2 لیوان آب جوش حل کنید. سپس 2 لیوان آب سرد اضافه کنید. این ژله را روی لایه اول پاناکوتا بریزید و دوباره به یخچال برگردانید تا کاملا ببندد. بعد از این که پاناکوتا خودش را کاملا گرفت، روی دسر را با دانه های انار تزیین کنید.

مسقطی انار، انواع دسر شب یلدا سنتی و خوشمزه

مسقطی انار را حتما در شب یلدا درست کنید و از خوردن آن لذت ببرید.

مواد لازم برای مسقطی انار

  • آب انار: 4 لیوان دسته دار فرانسوی
  • نشاسته: 8 قاشق غذاخوری
  • شکر: 2 لیوان دسته دار فرانسوی
  • گلاب: 1/2 لیوان دسته دار فرانسوی
  • کره: 50 گرم

مراحل درست کردن مسقطی انار

درست کردن دسر برای شب یلدا با انار آن هم به شکل مسقطی یعنی در کمترین زمان و با کمترین هزینه، یک دسر یلدایی عالی درست کنید. برای تهیه این دسر یلدایی، مواد را بعد از حل کردن و جوشاندن، باید در قالب بریزید و در یخچال بگذارید تا خودش را بگیرد. در نهایت هم یک دسر خوشمزه برای شب یلدا خواهید داشت.

مرحله اول: آب انار و نشاسته و کره را با هم مخلوط کنید

طرز تهیه مسقطی یا راحت الحلقوم از گذشته های دور برای مناسبت های شاد و دورهمی ها در کشورهای خاورمیانه مرسوم بوده است. برای طرز تهیه مسقطی انار در ابتدا آب انار و نشاسته را با هم حل کنید. یک قابلمه را روی حرارت ملایم بگذارید. شکر را اضافه کنید و به آرامی مواد را به هم بزنید تا خودش را بگیرد.

وقتی غلظت مایع مثل فرنی شد، گلاب را اضافه کنید تا شفاف گردد. سپس کره را به مخلوط اضافه و حرارت را قطع کنید.

مرحله دوم: مایه دسر را در قالب بریزید و در یخچال بگذارید

در این مرحله قالب ها را چرب کنید و مایع مسقطی را در آن بریزید. قالب ها را در یخچال بگذارید تا خودش را بگیرد. بعد از آماده شدن این دسر قرمز یلدایی، آن را با پودر شکر و خلال پسته تزیین و سرو کنید. برای خواندن مراحل طرز تهیه مسقطی انار روی لینک مطلب کلیک کنید.

طرز تهیه تارت بادام و انار شکلاتی برای شب یلدا

اگر برای دسر یخچالی شب یلدا در پی دسری هستید که هم راحت باشد و هم مجلسی و زیبا، می توانید این دسر یخچالی برای شب یلدا را آماده کنید. برای آماده کردن این دسر یلدایی باید مراحل زیر را دنبال کنید.

مواد لازم برای تارت شکلاتی بادام و انار

  • آرد: 1/5 لیوان فرانسوی دسته دار
  • بادام خرد شده: نصف لیوان فرانسوی دسته دار
  • نمک: 1/3 قاشق چای خوری
  • شکر: 2 قاشق غذاخوری
  • کره: 8 قاشق غذاخوری
  • تخم مرغ: 1 عدد
  • خامه صبحانه: 200 گرم
  • شکلات تخته ای: 200 گرم
  • انار دانه شده: به میزان لازم

مراحل طرز تهیه تارت بادام شکلاتی برای شب یلدا

با مراحل طرز تهیه یک تارت بادانی شکلاتی با انار همراه ما باشید.

مرحله اول؛ آماده کردن خمیر تارت

در اولین مرحله از طرز تهیه این دسر کم خرج شب یلدا باید خمیر تارت را آماده کنید. برای این کار باید آرد، بادام خرد شده، نمک و شکر را با هم ترکیب کنید. سپس کره نرم شده را به آن ها اضافه کنید و مواد را خوب هم بزنید.

حالا تخم مرغ را به همراه 2 قاشق غذاخوری آب به خمیر اضافه کنید و مواد را ورز دهید و در قالب تارت بریزید و خوب فشار دهید. قالب را برای نیم ساعت در یخچال قرار دهید. بعد خمیر تارت در فر که با دمای 180 درجه سانتی گراد از قبل داغ شده، قرار دهید. معمولاً پخت نان تارت 15 دقیقه طول می کشد.

مرحله دوم؛ آماده کردن لایه شکلاتی تارت

در مرحله دوم از طرز تهیه این دسر ساده یلدایی باید شکلات را به آب کنید و با خامه ترکیب کنید و کمی گرم کنید و سپس خوب هم بزنید تا یکدست شوند. قالب تارت را از یخچال خارج کنید و شکلات و خامه را روی تارت بریزید. سپس تارت را برای 15 دقیقه در یخچال قرار دهید.

مرحله سوم؛ تزئین تارت با انار

بعد از 15 دقیقه تارت را از یخچال خارج کنید و دانه های انار را روی آن بریزید و سپس برای حدود 4 ساعت دیگر در یخچال قرار دهید. بهتر است یک ربع قبل از مصرف تارت را از یخچال خارج کنید تا راحت تر برش بخورد.

2- انواع پاناکوتا برای دسر و شیرینی شب یلدا

پاناکوتا یک دسر آسان و راحت و بدون فر برای شب یلدا است که خیلی سریع هم آماده می گردد. پاناکوتاها انواع مختلفی دارند که درست کردن آن ها برای شب یلدا می تواند هم بچه ها و هم بزرگسالان را سر ذوق بیاورد. پاناکوتا انار یکی از برترین انتخاب ها برای دورهمی شب یلدا است. ترکیب دسر پاناکوتا یلدایی با ژله هم طعم لذیذی به آن خواهد داد.

3- طرز تهیه ژله هندوانه قالبی برای یلدا

شب یلدا بدون هندوانه معنی نمی دهد. اصلا خوردن هندوانه در شب یلدا کلی داستان و فلسفه دارد. اما یادتان نرود که در کنار اهمیت هندوانه در شب یلدا، هنر کدبانوها وقتی دسر و شیرینی یلدا هم به شکل هندوانه باشد، بیشتر معین می گردد.

ژله ها جزو انواع دسر ساده و بدون فر شب یلدا هستند که هم بافت مجذوب نماینده و دوست داشتنی دارند و هم می توان به راحتی آن ها را به شکل های مختلف تهیه کرد. برای به جا آوردن آداب و رسوم شب یلدا حتی اگر هندوانه در دسترس نداشتید، با درست کردن ژله هندوانه قالبی می توانید جای آن را پر کنید.

4- چیز کیک هندوانه یخچالی بدون فر

چیز کیک هندوانه هم یک دسر و شیرینی یلدایی است که برای درست کردن آن به فر احتیاج ندارید. در واقع اگر این دسر شب یلدا از انواع دسر هندوانه است که می توانید آن را با بیسکویت درست کنید احتیاجی به فر نیست. کافی است بعد از تهیه چیز کیک هندوانه، آن را در یخچال بگذارید تا خودش را بگیرید و سرد گردد. برای پایه چیز کیک هندوانه، هم می توانید از کیک بهره ببرید و هم بیسکویت.

از قالب های بزرگ یا یک نفره هم می توانید برای تهیه این چیز کیک های یلدایی یاری بگیرید. برای مطالعه روی لینک مطلب کلیک کنید.

5- حلوای انار مناسب دورهمی یلدایی

یکی از پرهوادارترین دسرهای شب یلدا، حلوای انار است. در طرز تهیه حلوای انار علاوه بر آرد، روغن، شکر و چاشنی های دیگر از انار و آب انار هم استفاده می گردد. حتی بعد از درست کردن آن، می توانید حلوا را به شکل انار قالب بزنید.

6- دسر موس انار با کیک اسفنجی

برای کسانی که عاشق انار هستند، دسرهای زیادی هم که مخصوص شب یلدا است، می توان درست کرد. برای تهیه این دسر و شیرینی شب یلدا، باید ابتدا کیک اسفنجی را درست کنید. البته اگر عجله دارید می توانید آن را از شیرینی فروشی ها هم تهیه کنید. اما برای موس روی آن به انار، شکر، خامه، پودر ژلاتین، زرده تخم مرغ و رنگ خوراکی احتیاج دارید تا قرمز خوشرنگ گردد.

دسر موس انار با کیک اسفنجی یکی از خوشمزه ترین دسرهای یلدایی است که برای دورهمی ها و مناسبت های دیگر هم می توانید درست کنید.

7- مسقطی انار، دسر و شیرینی شب یلدا با نشاسته

مسقطی جزو انواع دسر شب یلدا با نشاسته است که درست کردن آن ساده و راحت است و احتیاجی به فر ندارید. برای تهیه مسقطی انار، دانه های انار را با شکر، نشاسته، گلاب و کره باید مخلوط کنید و حرارت دهید. طرز تهیه مسقطی انار لاری شبیه لوکوم ترکی است.

می توانید مسقطی ها را با انواع طعم ها درست کنید و حتی برای قالب زدن می توانید از طرح ها و قالب های یلدایی بهره ببرید. روی مسقطی انار را با دانه های انار و خلال پسته یا بادام تزیین کنید.

8- انواع ژله یلدایی در رنگ های مختلف

ژله ها پای ثابت مهمانی ها و دورهمی ها هستند و جزو انواع دسر شب یلدا ساده و آسان و بدون فر محسوب می شوند. کافی است از قالب های یلدایی بهره ببرید تا هر ژله ای را که می خواهید به شکل انار یا هندوانه یلدایی درست کنید. البته که رنگ ژله ها هم اگر به رنگ میوه های شب یلدا شبیه باشد می تواند حسابی نمادین و زیبا باشد.

ژله های یلدایی را می توانید به صورت لیوانی و یک نفره یا در یک قالب بریزید. در کنار ژله ها، ژله خرده شیشه، ژله رولی و ژله لیوانی از محبوب ترین ژله ها هستند که با رنگ ها و طرح های یلدایی می توانید برای دورهمی شب یلدا این دسر آسان و بدون فر را درست کنید.

9- طرز تهیه چیز کیک خرمالو یخچالی

خرمالو هم یک میوه پاییزی است که جای خودش را بین میوه های سفره یلدا باز نموده است. اما در کنار میوه تازه، درست کردن دسر و شیرینی شب یلدا با خرمالو هم لطف خودش را دارد. برای طرز تهیه چیز کیک خرمالو هم می توانید از پایه بیسکویت بهره ببرید و هم از کیک اسفنجی. ضمناً در این دستور تهیه این دسر خوشمزه با پایه بیسکویت برای شب یلدا بدون فر درست می گردد.

10- پاناکوتا خرمالو

علاوه بر کیک و چیز کیک، پاناکوتای خرمالو هم یکی از برترین دسرهای بدون فر و راحت شب یلدا است که هواداران زیادی دارد. مخصوصا برای کسانی که با طعم گس خرمالوی تازه رابطه چندان خوبی ندارند. دسر پاناکوتا خرمالو برای یلدا را می توانید با شیر و خامه تهیه و در چندین رنگ سرو کنید.

11- کوکی های ساده انار و هندوانه برای شب یلدا

کوکی ها شیرینی های ساده و خوشمزه ای هستند که برای مناسبت ها و مهمانی ها تهیه می شوند. اگر قرار باشد کوکی را به عنوان دسر و شیرینی شب یلدا بپزید، کوکی هندوانه و کوکی انار هم خوشمزه هستند و هم درست کردن آن ساده است.

ضمناً بچه ها هم به این کوکی ها علاقه زیادی دارند. کوکی ها را می توانید به شکل دیگر میوه های یلدایی هم قالب بزنید و روی آن ها را تزیین کنید.

12- چیز کیک انار یک دسر مجذوب نماینده یلدایی

همان طور که گفتیم، برای شب یلدا می توانید چیز کیک های مختلف را با میوه های پاییزی و یلدایی درست کنید. اما در میان چیز کیک ها، چیز کیک انار بیش از دیگر چیز کیک ها محبوب است. این دسر را هم می توانید با پایه بیسکوییت و هم با پایه کیک درست کنید. در طرز تهیه چیز کیک انار یخچالی، به فر هم احتیاج ندارید و به راحتی می توانید آن را در یخچال تهیه کنید.

13- کیک کدو حلوایی اسفنجی

کدو تنبل یا کدو حلوایی هم از میوه های محبوب و پرهواداری است که فصل پاییز و زمستان به راحتی در بازار یافت می گردد. با این میوه پاییزی می توانید انواع دسرها و شیرینی های خوشمزه را درست کنید. یکی از برترین دسرها برای شب یلدا کیک کدو حلوایی است که هم بافت نرمی دارد و هم طعم آن بسیار لذیذ است. برای تزیین آن هم می توانید از خامه و چاشنی های دیگر بهره ببرید.

14- کیک براونی ردولت

براونی ها جزو کیک های ساده و خوشمزه ای هستند که در سراسر جهان محبوبند. این دسرها با مواد مختلفی درست می شوند به همین دلیل هم رنگ های زیبا و اشتهاآوری دارند. خیلی ها براونی را با طرح های ابر و بادی درست می نمایند که البته نوع ساده آن هم متداول است.

برای دسر و شیرینی شب یلدا، کیک براونی ردولت با رنگ قرمز، می تواند حسابی شما و مهمان ها را سر ذوق بیاورد. ضمناً برخلاف انتظار، این درست کردن این کیک خوشمزه اصلا سخت نیست و به راحتی می توانید آن را در خانه درست کنید.

15- براونی کدو حلوایی

براونی رودولت و براونی کدو حلوایی، طرز تهیه مشابهی دارند و فقط در آ نها از مواد متنوعی استفاده می گردد. این براونی با طرح ابر و بادی، و طعم دلپذیر کدو حلوایی، یک دسر خوشمزه و مجذوب نماینده برای شب یلداست. البته می توانید از آیسینگ هم برای تزیین روی براونی کدو حلوایی بهره ببرید.

16- دسر کدو حلوایی با دارچین و بیسکویت

با کدو حلوایی علاوه بر تهیه کیک و شیرینی، می توانید دسرهای خوشمزه و مجذوب نماینده دیگری هم برای شب یلدا درست کنید. درست کردن دسر کدو حلوایی با بیسکویت و با دارچین، یک ایده خوشمزه برای دسر شب یلدا ساده و بدون فر است.

17- پودینگ انار

انواع پودینگ هم مثل پاناکوتا با خامه و میوه (یا ژله) درست می شوند ولی طرز تهیه آن ها ساده تر و راحت تر است. ضمناً هزینه تهیه آن ها هم کمتر و ارزان تر است. پودینگ انار، یک دسر مجذوب نماینده و خوشمزه و آسان و بدون فر برای شب یلدا است که می توانید آن را به صورت یک نفره تهیه و سرو کنید.

18- کیک لبو خوشرنگ یلدایی

با لبو می توانید علاوه بر سالاد، آش، سوپ و …، دسر و کیک مجذوب نماینده هم برای شب یلدا درست کنید. در کنار لبوی پخته، کیک لبو، یکی از دسرهای خوشمزه است که رنگ مجذوب نماینده و اشتهابرانگیزی هم دارد و حسابی می تواند شما و بقیه مهمان ها را هم سر ذوق بیاورد. می توانید طرز تهیه کیک لبو را برای این شب در دستور کار قرار دهید.

19- دسر خاگینه تبریزی زعفرانی با مغز گردو و آجیل

تبریزی ها برای شب یلدا یک دسر خاص و مجذوب نماینده دارند که به آن خاگینه یا قیقاناخ می گویند. ابن خوراکی در مهمانی ها و مناسبت های خاص همراه با چای هوادار زیادی دارد و سرو می گردد. داخل دسر خاگینه تبریزی هم با انواع مغزها و آجیل انباشته می گردد. به همین دلیل هم طعم بسیار دلپذیری دارد.

20- انواع لوکوم انار و پرتقال

لوکوم یا راحت الحلقوم که ماده اصلی آن نشاسته است در اصل سوغات تبریزی هاست ولی برای مهما نی ها و دورهمی شب یلدا هم به عنوان یک دسر خوشمزه و در عین حال ساده حسابی پرهوادار است.

این دسر یلدایی انواع مختلفی دارد و شامل لوکوم انار، لوکوم پرتقال، لوکوم نارنگی و … می گردد. شما می توانید بنا بر سلیقه و موادی که در دسترس دارید، یک یا چند مدل از این لوکوم ها را برای دسر شب یلدا آماده کنید.

21- کیک های مربایی

برای درست کردن کیک های مربایی برترین روش این است که کیک اسفنجی را تهیه کنید و بین آن ها را یک لایه مربا بریزید. برای این هم می توانید از میوه های پاییزی بهره ببرید. مثلا بین کیک مربایی را یک لایه مربای انار، مربای خرمالو، مربای پرتقال و … بریزید. روی کیک را هم می توانید با رویال آیسینگ طرح یلدایی، تزیین کنید.

به جای کیک می توانید از خمیر چیزکیک هم بهره ببرید و روی خمیر را با انواع مربا بپوشانید. این دسرهای ساده و کم هزینه یلدایی، به زمان بسیار کمی هم احتیاج دارند و با مواد راحتی هم می توان آنها را آماده کرد.

22- دسر مگنولیا برای شب یلدا

دسر مگنولیا یک دسر خوشمزه و فوق العاده مجذوب نماینده چهار فصل با شیر و نشاسته ذرت است که می توانید آن را در شب یلدا برای مهمان های خود درست کنید و از طعم فوق العاده این دسر یلدایی ساده و کم خرج لذت ببرید.

طرز تهیه دسر مگنولیا بسیار ساده است. شما می توانید این دسر را هم در ظرف های کوچک تک نفره و هم در یک ظرف پیرکس یا ژله بزرگ آماده کنید. برای درست کردن این دسر شیک و زیبا می توانید از انواع میوه ها مثل موز، توت فرنگی، آناناس، پرتقال، هلو، انجیر و هر میوه فصلی که دوست دارید بهره ببرید.

23- دسر شیر برای شب یلدا

یکی از برترین روش ها برای درست کردن دسر شب یلدا، استفاده از شیر است. دسر مشکوفی شیر در کنار مزه لذیذی که دارد بسیار مفید و مغذی است و از همین رو انتخاب بی نظیری برای بچه ها و بزرگسالان محسوب می گردد.

در طرز تهیه دسر مشکوفی زعفرانی شیر با نشاسته شما تنها به میزانی شیر، نشاسته، شکر، کره، وانیل و در صورت تمایل میزانی زعفران احتیاج دارید. برای مجذوب نمایندهیت بیشتر این دسر در شب یلدا می توانید آن را با دانه های انار تزئین کنید و به عنوان دسر انار روی میز یلدای سال جاری خود قرار دهید.

24- دسر کاراملی یلدا

یکی از پرهوادارترین انواع دسرهای یلدا، دسرهای کاراملی هستند. این دسر با استفاده از کارامل آماده می گردد و بافت فوق العاده نرم و لطیفی دارد. در طرز تهیه دسر کارامل شما به تخم مرغ، شکر، شیر و وانیل احتیاج دارید. برای آماده کردن این دسر ساده و کم هزینه شب یلدا باید شکر را با میزانی آب بجوشانید تا کمی غلیظ گردد و رنگ طلایی و کاراملی به خود بگیرد.

25- شکلات هندوانه ای برای یلدا

یکی از راحت ترین دسرهای یلدایی درست کردن شکلات های مجذوب نماینده به شکل هندوانه است که می تواند جلوه بی نظیری به میز شب یلدایتان ببخشد. برای درست کردن شکلات هندوانه به عنوان دسر راحت و کم هزینه شب یلدا باید مراحل زیر را دنبال کنید.

مواد لازم برای درست کردن شکلات هندوانه ای

شکلات قرمز: 1 بسته

شکلات تلخ: 50 گرم

شکلات سبز رنگ: یک بسته

رنگ سبز خوراکی: به میزان لازم

مراحل طرز تهیه شکلات هندوانه ای

مرحله اول؛ آماده کردن لایه سبز شکلات

برای درست کردن شکلات یلدا به شکل هندوانه باید از قالب های نیم دایره ای سیلیکونی بهره ببرید. در اولین مرحله از درست کردن این دسر ساده و ارزان برای یلدا باید شکلات سبز رنگ را به روش بن ماری آب کنید.

سپس در هر قالب شکلات به میزان یک چهارم شکلات سبز بریزید. سپس با یاری قلم مو شکلات سبز را در تمام دیواره قالب پخش کنید و آن را در یخچال بگذارید تا سفت گردد.

مرحله دوم؛ درست کردن لایه قرمز و تکمیل شکلات هندوانه

در مرحله بعدی از طرز تهیه این دسر ساده یلدایی باید شکلات قرمز رنگ را آب کنید و داخل قالب بریزید. برای کنترل بیشتر در زمان ریختن شکلات بهتر است از قیف های یک بار مصرف مخصوص خامه کشی بهره ببرید.

مرحله سوم: روی دسر را به شکل دانه هندوانه تزیین کنید

بعد از اینکه لایه شکلات قرمز هم کاملاً سفت شد، با استفاده از شکلات تلخ آب شده و خلال دندان روی بخش قرمز شکلات را به حالت دانه هندوانه تزئین کنید. برای قسمت سبز هندوانه نیز می توانید با یاری رنگ سبز شیارهایی همچون پوست هندوانه روی آن ایجاد کنید.

26- بستنی انار مخصوص شب یلدا

بستنی انار به عنوان یک دسر مخصوص شب یلدا یکی از خوشمزه ترین انواع بستنی است که می توانید آن را هم برای شب یلدا و هم هر زمان دیگری از سال درست کنید. برای طرز تهیه بستنی انار مخصوص شب یلدا معمولاً از آب انار تازه استفاده می گردد و به صورت بستنی انار با خامه و بستنی و آب انار درست می گردد.

برای درست کردن بستنی انار با ثعلب باید ابتدا شکر را با ثعلب ترکیب کنید. سپس شیر و خامه را مخلوط کنید و روی حرارت بگذارید تا گرم گردد ولی نجوشد. سپس ترکیب شکر و ثعلب را به خامه شیر گرم شده اضافه کنید و مدام هم بزنید تا با هم مخلوط شوند.

آب انار را به مواد بستنی بهره ببرید. در نهایت مواد بستنی را داخل دستگاه بستنی ساز بریزید تا بستنی شما آماده گردد. البته می توانید بستنی انار را در فریزر و بدون بستنی ساز به روش های مختلف نیز درست کنید.

برای مشاهده برای شب یلدا، به لینک مربوطه مراجعه کنید.

سوالات متداول

دسرهای سنتی شب یلدا کدامند؟

بعضی دسرهای شب یلدا متعلق به یک شهر یا یک منطقه کشور هستند و قدمت طولانی هم دارند. از میان این دسر و شیرینی های شب یلدا می توان به لوکوم با طعم های مختلف، خاگینه، مسقطی و حلوای انار اشاره نمود.

با کدام میوه ها می توان دسر شب یلدا درست کرد؟

با انواع میوه های پاییزی مخصوصا کدو حلوایی، انار، هندوانه، نارنگی، پرتقال، خرمالو، لبو و … می توان انواع دسر، چیزکیک، حلوا، کیک و در اصل شیرینی و دسرهای شب یلدا را تهیه کرد. بعلاوه با هندوانه می توانید چند نوع نوشیدنی هندوانه یلدایی هم تهیه و میل کنید.

برای دسر کم هزینه بدون فر برای شب یلدا چه چیزی درست کنیم؟

می توانید انواع دسر یلدایی بدون فر مثل مسقطی انار، کاپ کیک هندوانه، دسر شکلات و انار، تارت انار، پاناکوتا انار و انواع ژله در پوست هندوانه برای دورهمی یلدا تهیه کنید.

ژله مناسب برای دسر یلدا کدام است؟

حتما لازم نیست از ژله انار یا هندوانه برای طرز تهیه دسر شب یلدا بهره ببرید. ژله هایی که رنگ سبز و قرمز دارند، مثل ژله لیمو، کیوی، طالبی، توت فرنگی و … را می توانید جایگزین ژله انار و هندوانه کنید.

برترین دسر شب یلدا با نشاسته ذرت چیست؟

برترین دسر شب یلدا با نشاسته ذرت درست کردن انواع مسقطی است.

منبع: افق کوروش
انتشار: 27 آذر 1401 بروزرسانی: 27 آذر 1401 گردآورنده: tour-malaysia.ir شناسه مطلب: 1683

به "34 مدل دسر شب یلدا ، برترین دسر و شیرینی یلدایی کم هزینه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "34 مدل دسر شب یلدا ، برترین دسر و شیرینی یلدایی کم هزینه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید