14 روش برق انداختن موزاییک

به گزارش سفر به مالزی، تمیز کردن و برق انداختن موزاییک حیاط و پارکینگ به روش های ساده امکان پذیر است. هر چه به ایام عید نوروز نزدیک تر می شویم، برق انداختن موزاییک ها هم تبدیل به موضوع مهم تری می گردد. موزاییک ها و سرامیک ها به عنوان کفپوش های متداول در خانه ها، به مرور تیره می شوند یا این که لکه ها و آثار چربی، شوره و … رنگ آن ها را تغییر می دهند. ما در این مقاله از سرویس سبک زندگی در مجله خبرنگاران به ترفندهای برق انداختن موزاییک پرداخته ایم تا با مواد ساده و در دسترس بتوانید آن ها را تمیز کنید.

14 روش برق انداختن موزاییک

اصولی که قبل از تمیز کردن موزاییک باید رعایت کنید

پیش از این که از مواد شوینده، چه شوینده های طبیعی و چه شوینده های شیمیایی برای برق انداختن موزائیک بهره ببرید، آن ها را در یک گوشه کوچک از کفپوش امتحان کنید. سعی کنید جایی را انتخاب کنید که دور از دید باشد. اگر مواد مورد استفاده برای براق کردن موزاییک واکنش مخرب نشان ندادند، سپس آن ها را در سطح وسیع بهره ببرید. هر چند احتمال خوردگی یا لکه شدن موزاییک یا سرامیک کم است ولی محض احتیاط کنید تا دچار آسیب نگردد.

گفتنی است اندازه موادی که در ادامه برای تمیز کردن موزاییک به آن ها اشاره می گردد، نسبی است و شما می توانید بسته به اندازه لکه یا کدری کفپوش، آن ها را کمتر یا بیشتر هم در نظر بگیرید. در هنگام استفاده از انواع شوینده ها، نکات ایمنی سلامتی مثل پوشیدن دستکش را از قلم نیاندازید. اگر هم به مایع یا شوینده خاصی حساسیت دارید، از ماسک بهره ببرید.

روش های برق انداختن موزاییک

در ادامه به روش ها و ترفندهای برق انداختن موزاییک با مواد مختلف و برطرف شوره و لکه موزاییک اشاره می کنیم.

1- برق انداختن موزاییک با جوش شیرین

جوش شیرین تقریبا در همه منازل پیدا می گردد و قیمت پایینی هم دارد. برای براق کردن موزاییک، یک پیمانه جوش شیرین را با یک پیمانه آب ولرم در یک ظرف ترجیحا پلاستیکی ترکیب کنید و به هم بزنید (نسبت جوش شیرین و آب باید یکسان باشد).

با برس شست و شو، محلول را روی موزاییک ها بکشید و حدود 15 تا 20 دقیقه صبر کنید تا لکه های روی موزاییک در جوش شیرین حل شوند. سپس با یک دستمال خشک که پرز نمی دهد، سطح موزاییک را پاک کنید. این محلول را برای سفید کردن رنگ دوغاب های بین سرامیک ها و موزاییک ها و جرز دیوارها هم به کار می رود و یک پاک نماینده سیمان از روی سرامیک محسوب می گردد.

2- برق انداختن موزاییک با نوشابه

نوشابه هم یکی از تمیزنماینده های عالی برای موزاییک است. روی محل لکه شده را نوشابه بریزید و 24 ساعت صبر کنید. می توانید از نوشابه های تاریخ مصرف گذشته برای این کار بهره ببرید. سپس در یک سطل آب چند قطره مایع ظرفشویی یا مقداری پودر لباسشویی بریزید و هم بزنید تا کف کند.

این محلول را روی قسمتی که نوشابه ریخته اید، بریزید و با برس بکشید. سپس با فشار آب، روی موزاییک ها بگیرید و آن ها را بشویید. می توانید محلول را با دستمال هم پاک کنید ولی ممکن است زمان بیشتری بگیرد.

3- استفاده از روغن کتان برای براق کردن موزاییک

در این روش، روی یک پارچه نخی یا حوله ای، چند قطره روغن کتان بریزید و روی موزائیک ها بکشید تا کاملا پاک گردد. برای براق کردن سنگ های مختلف هم روغن کتان بسیار مناسب است.

4- صابون سبز و سودا

برای برق انداختن موازییک های پارکینگ و حیاط و البته سرامیک های خانه، 5 قاشق از سودا را با 5 قاشق صابون سبز در 5 لیتر آب داغ بریزید و هم بزنید تا مخلوط شوند. سپس آن را روی خزه ها و جلبک های روی موزاییک ها بریزید. حدود 1 ساعت صبر کنید تا خزه ها و لکه های سبز جدا شوند. سپس با جارو یا برس روی موزاییک ها بکشید تا درز آن ها هم تمیز گردد. سپس آن را بشویید.

5- اسپری براق نماینده موزاییک

برای تمیز کردن موزاییک و برق انداختن آن، در یک ظرف، 2 لیوان سرکه سفید را با 1 لیوان آب گرم یا ولرم ترکیب کنید و محلول را روی موزاییک یا سرامیک ها بریزید یا اسپری کنید. بعد از 10 تا 15 دقیقه می توانید با دستمال این محلول را پاک و سپس آن را آبکشی کنید. به این محلول جوش شیرین هم می توان افزود تا قدرت لکه بری آن بالاتر برود.

6- براق کردن موزاییک با سرکه و آبلیمو

روی موزاییک مقداری آبلیمو اسپری کنید و با برس یا دستمال روی سطح بکشید. حتی می توانید یک لیموی تازه را از وسط برش دهید و برش ها را روی سطح موزاییک ها بکشید. سپس یک دستمال را که به سرکه سفید آغشته نموده اید روی موزاییک ها بکشید. وقتی موزاییک تمیز شد، مواد را پاک کنید.

در این روش نیازی به ماندن محلول روی سرامیک نیست و کافی است با دستمال یا برس، موزاییک ها را کمی بسابید تا لکه ها از بین بروند. از این محلول برای براق کردن سنگ های گرانیتی استفاده نکنید.

7- الکل و مایع ظرفشویی برای برق انداختن موزاییک

برای درست کردن این محلول براق نماینده موزاییک، یک لیوان آب را با 1/4 لیوان الکل و 4 قطره مایع ظرفشویی ترکیب کنید و هم بزنید. این محلول را روی موزاییک اسپری کنید. چند دقیقه مهلت بدهید تا لکه های موزاییک و سرامیک در الکل و مایع ظرفشویی حل شوند. سپس با یک دستمال حوله ای یا نخی، روی سطح را پاک کنید. از این محلول برای پاک کردن سنگ های گرانیتی هم می توانید بهره ببرید.

8- نمک، حلال لکه های سرامیک و موزاییک

برای برق انداختن سرامیک کف سالن، روی لکه های به جای مانده از چربی را مقداری نمک بپاشید. سپس با سرکه سفید، روی آن را اسپری کنید و با برس بکشید. نمک باعث خیس شدن و از بین رفتن لکه های چربی خواهد شد. در نهایت سطح را با اسفنج یا پارچه تمیز پاک کنید.

9- اسپزی روغن نعنا برای برق انداختن موزاییک

چند قطره عرق نعنا را با نصف قاشق چای خوری مایع ظرفشویی، کمی الکل، سرکه سفید و آب ترکیب نموده و روی لکه اسپری کنید. با اسفنج یا برس شست و شو، روی کاشی ها را بسابید و آن ها را تمیز کنید.

10- برطرف شوره موزاییک

شوره زدن موزاییک و آجرهای نمای ساختمان یک مشکل متداول در خانه ها است. اولین روش برای از بین بردن این شوره موزاییک، استفاده از عصاره لیمو ترش است. در این روش، آبلیمو یا برش های لیموترش را روی موزاییک بمالید و بعد با پارچه خیس شده با سرکه، روی موزاییک بکشید و آن را پاک کنید.

11- برطرف شوره موزاییک با واکس اتومبیل

در روش بعدی برای برطرف شوره سرامیک می توانید از واکس ماشین بهره ببرید. واکس اتومبیل یک تمیزنماینده عالی برای موزاییک است ولی در آن از مواد شیمیایی استفاده شده است. همان طور که گفتیم، بهتر است از قبل مقداری از آن را روی یک سطح کوچک از موزاییک که خارج از دید است، امتحان کنید.

12- واکس براق نماینده موزاییک

یکی از اسپری هایی که می توانید برای برق انداختن موزاییک از آن بهره ببرید، واکس براق نماینده موزاییک است. در این روش بعد از اسپری کردن واکس، با دستمال یا اسفنج می توانید محلول را پاک و موزاییک را تمیز کنید.

13- پاک نماینده سیمان از روی موزاییک و سرامیک

برای پاک کردن لکه های گچ و سیمان که به موزاییک یا سرامیک چسبیده اند، روش خانگی استفاده از سرکه و ساییدن آن تا حد زیادی جواب می دهد. اگر می خواهید این لکه ها را از روی سرامیک پاک کنید، می توانید شوینده های شیمیایی مثل جوهر نمک یا وایتکس را با آب ترکیب و حل کنید.

بعد از اینکه کمی از غلظت محلول کم شد، روی سرامیک بریزید. حدود 10 تا 15 دقیقه صبر کنید و بعد روی سرامیک را برس بکشید یا جارو کنید. در نهایت با فشار آب، سرامیک یا موزاییک را بشویید و برق بیندازید.

14- پاک نماینده قوی برای تمیز و برق انداختن سرامیک

در کنار مواردی که در بالا به آن ها اشاره شد، استفاده از پودر لباسشویی، مایع ظرفشویی، پودر سفید نماینده یا وایتکس، جوهر نمک، پودر ماشین ظرفشویی، مایع شستشوی فرش و مواردی از این دست، می توانند به برق انداختن موزاییک و سرامیک یاری نمایند.

در این روش ها بهتر است حتما موارد احتیاط قبل از مصرف شوینده ها را رعایت کنید. بعلاوه استفاده از دستکش را از قلم نیاندازید. مخصوصا اگر خودتان هم از قبل به این شوینده ها حساسیت دارید. برق انداختن موزاییک با پارافین هم یک روش دیگر برای تمیز کردن موزاییک حیاط یا پارکینگ است.

سوالات متداول

با چه مواد طبیعی سرامیک و موزاییک را برق بیندازیم؟

استفاده از سرکه، آبلیمو، نمک، جوش شیرین و … به تنهایی یا به صورت محلول با آب یا مواد دیگر از راه های ایمن برای برق انداختن موزاییک است.

آیا براق نماینده های موزاییک را برای تمیز کردن سرامیک و سنگ هم می توان به کار برد؟

بعضی از براق نماینده ها که حالت اسیدی ندارند، می توان برای برق انداختن سنگ و سرامیک هم به کار برد ولی بهتر است قبل از استفاده، روی یک سطح کوچک و خارج از دید آن را تست کنید.

منبع: افق کوروش
انتشار: 5 تیر 1401 بروزرسانی: 5 تیر 1401 گردآورنده: tour-malaysia.ir شناسه مطلب: 1582

به "14 روش برق انداختن موزاییک" امتیاز دهید

1 کاربر به "14 روش برق انداختن موزاییک" امتیاز داده است | 4 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "14 روش برق انداختن موزاییک"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید