همه چیز درباره پاک کننده های اسیدی

به گزارش سفر به مالزی، گاهی اوقات یک شوینده خانگی معمولی نمی تواند جرم های سخت و سمج آن را پاک کند. در این موارد، پاک نماینده های اسیدی می توانند لکه های سرسخت، کپک ها و تجمع مواد معدنی را به خوبی تمیز نمایند. این پاک نماینده ها تقریباً قبل از استفاده رقیق می شوند و در صورت استفاده صحیح می توانند بسیار مؤثر باشند. تمیزنماینده های اسیدی به علت ساختار شیمیایی که دارند، جرم ها را به سرعت حل نموده و سطوح را تمیز می نمایند. پس اگر می خواهید همه چیز در خصوص شوینده های اسیدی را بدانید، این مقاله را تا خاتمه بخوانید.

همه چیز درباره پاک کننده های اسیدی

انواع پاک نماینده های اسیدی و کاربرد آنها

چندین نوع مختلف از پاک نماینده های اسیدی وجود دارند که استفاده از برترین نوع آنها بستگی به کاربرد شما دارد. در ادامه به انواع شناخته شده تمیزنماینده های اسیدی اشاره می کنیم:

اسید سیتریک

اسید سیتریک برای استفاده در آشپزخانه عالی است. همانطور که از نام آن پیداست، این اسید در مرکبات، به ویژه لیمو ترش یافت می گردد. اسید سیتریک یک ضد عفونی نماینده طبیعی است که کپک ها و باکتری ها را از بین می برد، بنابراین برای تمیز کردن صفحه های پیشخوان و تخته های برش برای خلاص شدن از شر میکروب ها پس از تهیه گوشت خام نیز عالی است.

اسید سیتریک می تواند کف صابون، لکه های آب سخت، رسوبات کلسیم و زنگ زدگی را از بین ببرد و اغلب به عنوان طعم دهنده و نگهدارنده برای غذاها استفاده می گردد. در کنسرو خانگی می توان آن را به غذاها اضافه نمود تا اسیدیته آنها افزایش یابد و از رشد باکتری های مضر جلوگیری گردد.

اسید فسفریک

اسید فسفریک اسید ضعیف تری است که اغلب برای از بین بردن رسوبات معدنی و زنگ زدگی از سرامیک، چینی و بتن استفاده می گردد. این اسید خوراکی نیست که همین امر باعث شده است کار با این اسید نسبتاً ایمن باشد. اما اسید فسفریک می تواند به سنگ های طبیعی مانند مرمر، گرانیت و سنگ آهک نیز آسیب برساند. این اسید به وفور در مواد شوینده وجود دارد.

اسید اگزالیک

اسید اگزالیک در درجه اول به عنوان یک عامل سفید نماینده و از بین برنده زنگ استفاده می گردد که به طور طبیعی در بسیاری از گیاهان از جمله جعفری، ریواس و اسفناج وجود دارد. این اسید برای روشن کردن چوب در آماده سازی برای رنگ آمیزی عالی است و می تواند بسیاری از انواع لکه ها را از سطوح سنگی و وینیل پاک کند.

اسید سولفامیک

اسید سولفامیک معمولاً در پاک نماینده های خانگی برای حذف رسوبات فلزات و سرامیک ها استفاده می گردد. بعلاوه در حل کردن رسوبات آب سخت و حذف بقایای سیمان و ملات خشک شده از بتن و مصالح بنایی نیز مؤثر است. تمیزنمایندگی بی خطر بدون احتیاج به شست و شو ثانویه و ماندگاری بالا از مزایای این نوع از پاک نماینده های اسیدی است.

اسید موریاتیک

اسید موریاتیک شکل کمتر خالص اسید هیدروکلریک است. این بسیار خورنده است و یکی از خطرناک ترین اسیدها برای انسان است. بنابراین شما باید این اسید را فقط در مواردی بهره ببرید که به پاک نماینده قوی تر احتیاج دارید.

این اسید در ساخت و ساز برای حذف سیمان خشک شده از آجر، سنگ و سطوح دیگر استفاده می گردد. اما برای گیاهان بسیار مضر است، بنابراین سعی کنید این ساید را از چمن و دیگر گیاهان دور نگه دارید. بعلاوه می تواند به تمیز کردن لکه های زشت از دیواره ها و کف استخر نیز یاری کند و سطح PH آب را متعادل سازد.

نحوه استفاده از پاک نماینده اسید سیتریک در خانه

در ادامه به شش مورد از برترین کاربردهای اسید سیتریک اشاره می کنیم:

1- تمیز کردن کتری و قهوه جوش

این مورد احتمالاً یکی از رایج ترین کاربردهای اسید سیتریک است. اگر آب شما به خصوص دارای سختی باشد، احتمالاً کتری شما دارای بیشترین تجمع رسوب آهک خواهد بود. اگر اسید را به آب داغ اضافه کنید، به راحتی می توانید جرم ها را پاک کنید. این زمانی است که اسید به رسوب آهک حمله نموده و آن را کاملاً حل می نماید.

2- از بین بردن رسوب ماشین ظرفشویی

مشکل دیگر آب سخت این است که مواد شوینده به طور کامل در آن حل نمی شوند. این موضوع می تواند منجر به تجمع کف صابون شده که می تواند به محل پرورش باکتری ها تبدیل گردد. برای برطرف این مشکل، کافی است دو قاشق چای خوری اسید سیتریک و یک قاشق بی کربنات سدیم (جوش شیرین) را به ماشین ظرف شویی خود اضافه کنید تا تمیز گردد.

3- تمیز کردن ماشین لباسشویی

ماشین لباسشویی شما می تواند به سرنوشت ماشین ظرفشویی تان دچار گردد اما تجمع رسوب آهک و مواد شوینده باعث آسیب بیشتر به ماشین لباسشویی خواهد شد. دو قاشق چایخوری از این اسید و یک قاشق چایخوری جوش شیرین برای تمیز کردن ماشین لباسشویی کافی است. هر 2 تا 4 هفته باید این کار را انجام دهید.

4- از بین بردن رسوبات آهک از شیرآلات

بیشتر مردم فقط یک بطری اسپری پاک نماینده رسوب آهک می خرند و هرگز به مواد شیمیایی موجود در آن نگاه نمی نمایند. آنها نه تنها برای محیط زیست و احتمالاً سلامتی شما نیز مضر هستند و اغلب به خوبی اسید سیتریک عمل نمی نمایند. برای استفاده از اسید سیتریک برای تمیز کردن تمام سینک ها و شیرآلات خانه، کافی است چند قاشق از آن را با آب گرم مخلوط نموده و رسوبات آهکی را پاک کنید.

5- از بین بردن لکه های آب سخت

کاسه توالت شما محل دیگری است که در آن متوجه تجمع تدریجی لکه های آب خواهید شد. حذف بلکه های آب سخت بسیار سخت است. برای از بین بردن این لکه ها، از همان مخلوطی که برای شیرآلات استفاده می کنید، بهره ببرد. هر بار که کاسه توالت را تمیز می کنید، محلول را روی آنها اسپری کنید.

6- ضدعفونی کردن سطوح خانه

اسید سیتریک بعلاوه یک ضد میکروب قوی است، بنابراین شما باید از این پاک نماینده سبز برای سایر قسمت های خانه خود مانند پیشخوان آشپزخانه، میزها یا سایر سطوحی که در آن غذا می خورید نیز بهره ببرید. برای ضدعفونی کردن این سطوح در خانه، کافی است چند قاشق از آن را با آب گرم در یک بطری اسپری مخلوط کنید و چند قطره اسانس به آن اضافه نموده تا خانه شما همان طور که هست بوی تمیزی بدهد.

نکته: برای جلوگیری از تخریب بعضی سطوح در خانه، توصیه می کنم اسید سیتریک را از هرگونه سنگ طبیعی مانند کاشی های سنگی، سنگ مرمر یا کوارتز دور نگه دارید. شما باید همین کار را با شیرهای آب برنجی، زیورآلات یا عتیقه جات نیز انجام دهید.

حفظ ایمنی در زمان استفاده از پاک نماینده های اسیدی

حتی در غلظت های پایین، این پاک نماینده ها در صورت تماس با چشم و پوست می توانند باعث ناراحتی شوند و استنشاق بخارات آن می تواند برای گلو بسیار آزاردهنده باشد. غلظت های بالاتر می توانند باعث سوختگی های شیمیایی شوند که حتی ممکن است فرد احتیاج به مراجعه به بیمارستان داشته باشد.

به همین علت مهم است که تمام اقدامات احتیاطی ممکن را برای محافظت از خود انجام دهید. اول از همه، هرگز اسید پاک کن های خود را در جایی که بچه ها می توانند دسترسی داشته باشند، نگهداری نکنید. جایی را پیدا نموده که خیلی بلند باشد که نتوانند به آن برسند یا بهتر است دری داشته باشند که بسته شوند.

یک پیراهن آستین بلند و یک شلوار تمام قد بپوشید تا میزان پوستی که در معرض اسید قرار می گیرد، به حداقل برسد. لباسی که برای کثیف شدن با آن مسئله ای ندارد را بپوشید زیرا پاک نماینده های اسیدی می توانند به راحتی با بیشتر پارچه ها تغییر رنگ دهند. بعلاوه به عینک ایمنی و یک جفت دستکش لاستیکی ضخیم احتیاج دارید. درها و پنجره ها را باز نموده و یک فن را روشن کنید تا تهویه بهتری داشته باشید. هنگام کار در فضای بسته، حتماً از ماسک یا ماسک تنفسی بهره ببرید تا دود اسید استنشاق نگردد.

هنگام کار با اسیدها، همواره یک سطل آب تمیز در نزدیکی خود نگه دارید. این سطل برای شستشوی سطوح پس از تمیز کردن مفید است و در صورت پاشیدن ناخواسته اندازهی اسید روی پوست یا لباس، این مهم خنثی کردن اسید را آسان می نماید. بعلاوه هنگام استفاده از اسیدهای قوی تر، ایده خوبی است که جوش شیرین یا یک عامل خنثی نماینده دیگر را در دسترس داشته باشید.

وقتی اسیدها را رقیق می کنید، همواره باید اسید را در آب بریزید و نه برعکس! افزودن آب به اسید می تواند یک واکنش شیمیایی خطرناکی ایجاد کند که باعث می گردد حباب ایجاد گردد و به طور بالقوه از ظرف سرازیر گردد. بعلاوه باید مطمئن شوید که از یک ظرف ساخته شده از شیشه یا پلاستیک مقاوم در برابر اسید استفاده می کنید.

نگهداری از پاک نماینده های اسیدی

خلاص شدن از شر پاک نماینده های اسیدی مستعمل یا به جامانده، می تواند تقریباً به میزان استفاده ایمن از آنها پیچیده باشد. هرگز اسیدهای رقیق نشده را در زهکشی سرویس بهداشتی یا حمام خود نریزید. این اسیدها می توانند لوله های شما را خورده و باعث آسیب شوند که تعمیر آن بسیار گران تمام گردد. اگر خانه شما دارای مخزن سپتیک است، حتی اندازه کمی اسید می تواند باکتری های مفیدی که برای تجزیه زباله مورد احتیاج هستند را از بین ببرد.

به همین ترتیب، پاک نماینده های اسیدی هرگز نباید روی زمین ریخته شوند زیرا می توانند به داخل خاک نفوذ نمایند و آب های زیرزمینی را آلوده نمایند. ممکن است وسوسه شوید که فقط در ظرف را ببندید و اسید پاک کن به جامانده خود را با بقیه زباله هایتان بیرون بیندازید اما اگر ظرف نشت کند یا سوراخ گردد، این مشکل می تواند برای حمل نمایندگان زباله خطرناک باشد.

اسید می تواند باعث واکنش های شیمیایی غیرمنتظره با مواد دیگر در محل دفن زباله گردد. در حالی که خنثی کردن بیشتر پاک نماینده های اسیدی با جوش شیرین امکان پذیر است اما اگر ندانید چه کار می کنید، این مشکل می تواند یک فرآیند خطرناک باشد و ما توصیه نمی کنیم آن را در خانه امتحان کنید. در عوض، تشخیص دهید که مکان هایی برای تخلیه زباله های خطرناک در منطقه شما وجود دارند یا خیر. بیشتر شهرها و شهرستان ها مکان هایی داشته که می توانید مواد شیمیایی استفاده نشده را برای بازیافت یا دور انداختن، به آنجا ببرید.

کلام آخر

اگر تا به حال به مواد تشکیل دهنده محصولات پاک نماینده اسیدی نگاه نموده باشید، احتمالاً فهرست ترسناکی از مواد شیمیایی سمی را در آنها پیدا خواهید کرد. این مواد سمی در حالی که ممکن است برای از بین بردن کثیفی و میکروب ها کاملاً خوب عمل نمایند اما بیشتر این مواد شیمیایی در سیستم لوله کشی ما قرار می گیرند و باعث آسیب جدی به طبیعت می شوند. اما یک جایگزین وجود دارد که هر خانواده ای باید آن را در نظر بگیرد. اسید سیتریک یکی از برترین پاک نماینده های اسیدی طبیعی است که در بسیاری از شوینده ها یافت می گردد. پس مهم در پی محصولی باشید که این نوع اسید را در داشته باشد.

منبع: اسنپ مارکت
انتشار: 30 خرداد 1401 بروزرسانی: 30 خرداد 1401 گردآورنده: tour-malaysia.ir شناسه مطلب: 1576

به "همه چیز درباره پاک کننده های اسیدی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "همه چیز درباره پاک کننده های اسیدی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید