مسئولیت پذیری، رمز موفقیت کار تیمی
به گزارش سفر به مالزی، چطور فردی مسئولیت پذیر باشیم؟
این کار نه تنها باعث رشد نوآوری، اعتماد و بهره وری می شود بلکه کار مدیر را هم برای واسطه گری در تیم ها کم می کند.
با میزان گیری میانه زمان تاخیر بین شناسایی و صحبت درباره مسائل می توان سلامت یک رابطه، یک تیم یا یک سازمان را تخمین زد. هر چه این زمان تاخیر کمتر باشد، مسائل زودتر حل می شوند و روابط بهتری شکل می گیرد. هر چه این زمان تاخیر طولانی تر باشد، فضا برای عدم اطمینان، عدم کارآیی و هزینه های ملموس بیشتر می شود. نقش یک رهبر، کم کردن این فاصله است و بهترین راه برای انجام آن توسعه فرهنگ مسوولیت پذیری جمعی است. در اینجا روش هایی را می گوییم که مدیران پیروز چنین قواعدی را در شرکت خود اجرایی می کنند. پس در ادامه با خبرنگاران همراه باشید.
- مثال بزنید. مثال های مثبتی از اعضای تیم بازگو کنید که با مسوولیت پذیری توانستند مسائل را حل کنند. به ویژه در مواردی که آنها با مسوول نگه داشتن دیگران ریسک زیادی را تحمل کرده اند. یادگیری به این شیوه اثر زیادی دارد و ذکر مثال یک شیوه مناسب برای به دست آوردن تجربه دیگران است.
- خودتان الگو باشید. اولین باری که تیم از شما بشنود که درباره دیگر اعضا نزد آنها گله می کنید (به جای آنکه نگرانی های خود را مستقیما به همان فرد بگویید) همان موقع مرجعیت خود را برای آنکه همین انتظار را از آنها داشته باشید از دست می دهید.
- یادگیری را توسعه دهید. معلمان، بهترین رهبران هستند. مهارت هایی را که فکر می کنید برای گفت وگوهای سخت و حیاتی دارای اهمیت است، نوشته و در جلساتی که با همکاران خود می گذارید 5 تا 10 دقیقه یکی از این مهارت ها را آموزش دهید. اطمینان داشته باشید که افراد روش هایی که به آنها آموزش می دهید را در زندگی واقعی به کار می برند. باور کنید ممکن است ابتدا شکایت کنند اما این درس ها در حافظه آنها می ماند و در زندگی آنها تحول ایجاد می کند.
- سیاست هر اختلاف دو سر دارد را پی بگیرید. اگر موارد تشدید اختلاف در تیم زیاد است، سیاستی را شرح دهید که بر مبنای هر اختلاف دو سر دارد باشد؛ یعنی قبل از آنکه اختلافشان را نزد شما بیاورند باید هر دو نفر به این نتیجه رسیده باشند و به توافق برسند که نمی توانند موضوع را میان خودشان حل کنند. نقش یک رئیس نباید حل و فصل مسائل یا کنترل دائم تیم باشد، بلکه یک رئیس باید فرهنگی بوجود آورد که در آن افراد تیم خودشان فورا و مستقیما به حل مسائل خود پرداخته و جانب احترام را با دیگران حفظ کنند. البته این کار مستلزم صرف زمان است. اما بازگشت چنین سرمایه گذاری سریع است، چرا که در این حالت، مسائل هم بهتر و هم سریع تر حل می شوند.
- معین کردن انتظارات. بگذارید اعضای تیم از همان ابتدا بدانند که از آنها انتظار دارید خودشان و دیگران را مسوول نگاه دارند.
منبع: الی گشت