عوارض واکسن کرونا ثبت می گردد ، آنالیز علت فوتی ها بعد از واکسیناسیون

به گزارش سفر به مالزی، معاون درمان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به تشریح مهم ترین عوارض واکسن کرونا در کشور پرداخت.

عوارض واکسن کرونا ثبت می گردد ، آنالیز علت فوتی ها بعد از واکسیناسیون

به گزارش خبرنگاران، قاسم جان بابایی در حاشیه شانزدهمین اجلاس مجازی رؤسای دانشگاه های علوم پزشکی، گفت: سامانه ای داریم که مرتب عوارض همه کسانی که واکسن دریافت می نمایند، در آن ثبت می گردد. بر این اساس تا به امروز عوارضی که داشتیم عوارض متعارف یک واکسن است مانند درد محل تزریق، تب خفیف، دردهای استخوانی و همان علائمی که ممکن است بعد از تزریق هر واکسن ویروسی اتفاق بیافتد.

وی اضافه نمود: مواردی که درباره فوتی ناشی از تزریق واکسن گزارش شده، هم در دانشگاه ها کمیته علمی داریم هم در وزارت بهداشت که تمام پفراینده های این بیماران آنالیز می گردد و بعد از تحلیل و آنالیز گزارش می گردد. از آنجایی که واکسیناسیون از سنین بالای 85 سال و بعد بالای 80 سال و بعد هم افرادی بالای 75 سال شروع شده، بسیاری از این عزیزان ممکن است که بیماری های زمینه ای داشته باشند و علت فوت شان ناشی از آن بیماری زمینه ای باشد. به هر حال ما سالانه 400 هزار فوتی غیر کرونایی در کشور از قبل هم داشتیم که مهم ترین علت آن سن بالا بوده که افراد ممکن است دچار بیماری نارسایی کلیه، دیابت پیشرفته، فشار خون پیشرفته و…، باشند. در پفراینده هایی هم که آنالیز شده، فوتی ها به دلیل بیماری زمینه ای بوده، نه واکسن. بنابراین مردم نگران واکسن نباشند و ان شاءالله طبق برنامه ریزی ها این واکسن را دریافت نمایند.

جان بابایی ادامه داد: در شرایط اوج کرونا مجبور شدیم خدمات غیر اورژانسی را مقداری کمرنگ نموده و ظرفیت تمام مراکز دولتی، تأمین اجتماعی، خصوصی و خیریه و سازمان هایی مانند نیروهای مسلح و…، با اولویت برای کرونا بوده است. حال با توجه به فرایند رو به کاهش کرونا از همکارانمان خواهش کردیم که هرچه زودتر خدمات غیر اورژانسی را هم شروع نمایند. گرچه در تمام این مدت خدمات اورژانسی را انجام می دادیم. کمااینکه در فروردین سال جاری نسبت به فروردین 1399 میزان حوادث جاده ای در کشور 6 برابر شده بود که خدمات دهی در این موارد انجام شد.

معاون درمان وزارت بهداشت گفت: از دستاوردهای این دوره این بود که به رغم اینکه بار بیماری بسیار بیشتر بود و تعداد مراجعه نمایندگان ما در بیمارستان ها چه برای سرپایی چه بستری، تقریباً دو برابر پیک های قبلی بوده و سه برابر هم افراد جوانمان بیش از گذشته مبتلا شدند و همچنین در بیشتر استان ها بیش از 80 درصد سوش ها از نوع انگلیسی بوده است، با این حال میزان مرگ و میر نسبت به بار بیماری کمتر شد و به نصف آمار گذشته رسیده بود. البته همین میزان فوتی هم مایه تأسف است و قابل جبران نیست، اما با کوشش کادر بهداشت و درمان این شرایط ایجاد شد.

منبع: مهر

منبع: جام جم آنلاین
انتشار: 19 خرداد 1400 بروزرسانی: 19 خرداد 1400 گردآورنده: tour-malaysia.ir شناسه مطلب: 1152

به "عوارض واکسن کرونا ثبت می گردد ، آنالیز علت فوتی ها بعد از واکسیناسیون" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "عوارض واکسن کرونا ثبت می گردد ، آنالیز علت فوتی ها بعد از واکسیناسیون"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید