بازار پر سود نخبه انگاری بچه ها، ورود زود هنگام به مدرسه صعود یا افول؟

به گزارش سفر به مالزی، بعضی خانواده ها با تصور نخبه انگاری فرزندانشان، سعی در ورود زودهنگام آنها به مدرسه دارند.

بازار پر سود نخبه انگاری بچه ها، ورود زود هنگام به مدرسه صعود یا افول؟

اگر علاقمند به دریافت بهترین خدمات تحصیل کانادا هستید با ما همراه شوید، با مجری مستقیم ویزای تحصیلی کانادا، با دریافت مشاوره رایگان از مجربترین تیم مهاجرتی کانادا، بهترین مسیر را به سوی مدارو، کالج ها و دانشگاه های کانادا انتخاب کنید.

به گزارش خبرنگار ، کافی است پای صحبت پدران و مادران جوان بنشینید و از اوضاع و احوال کودکشان بپرسید، بدون شک از توان و هوش بالای آن ها صحبت می نمایند و اگر هم در سنین 4-5 سالگی باشند که بعضی والدین مدعی می شوند فرزندشان با این توانایی ذهنی بالا می تواند زودتر از سن قانونی به مدرسه برود.

این موضوع در حالی است که نظام تعلیم و تربیت 6 سال تمام را برای شروع سن ورود به مدرسه معین نموده است از طرفی تحقیقات جهانی نشان می دهد که بین 2 تا3 درصد افراد ضریب هوشی بالای 120 دارند و تیزهوش معرفی می شوند.

با وجود این تغییرات نسل به نسل و ارتباط گیری خوب بچه ها امروزی با وسایل ارتباطی و فناوری های دیدی که بخش جدایی ناپذیر زندگی های امروزی شده است، این تصور را ایجاد می نماید که بچه ها امروزی ضریب هوشی بسیاری بالایی دارند و می توانند حتی زودتر از موعد مقرر در قوانین دستگاه تعلیم و تربیت وارد مدرسه شوند.

مقایسه کشورهای مختلف جهان نشان می دهد که معمولا سن ورود به مدرسه در بازه 6-7 سال اتفاق می افتد و قریب به اتفاق کشورهای جهان این موضوع را پذیرفته اند؛ البته بعضی از کشورها هم هستند که با توجه به متفاوت بودن نظام آموزشی ساختار متفاوتی را برای دانش آموزان دارند و از سنین پایین تر بچه ها وارد نظام رسمی تعلیم و تربیت می شوند.

آنچه در میان کشورهای جهان در این مقوله مشترک است، بازه سنی نسبتا مشابهی است که سیستم آموزشی با وجود تفاوت های فاحش آن را پذیرفته اند که این نشان می دهد قابلیت های انسانی و آمادگی برای ورود مدرسه نیازمند گذشت مدت تقریبا معین است.

در روز هایی که نام نویسی نوآموزان کلاس اولی به مدارس شروع شده است، تب ورود زودهنگام بعضی بچه ها هم بالا گرفته است البته هرچند شرایط شیوع کرونا باعث شده است تا خانواده ها نسبت به حضور فرزندشان در مدرسه نگران باشند، اما همچنان بر توانمندی فرزند و شروع فرایند تحصیل اصرار دارند.

رضوان حکیم زاده معاون آموزش ابتدایی در این مورد در گفت و گو با خبرنگار اظهار کرد: رشد فرایند چند بعدی است و علاوه بر اینکه شاهد رشد شناختی هستیم این موضوع باید در ابعاد مختلف اجتماعی، عاطفی و روانی هم شکل بگیرد و کودک به مرحله ای برسد که آماده ورود به مدرسه باشد.

او ادامه داد: این مراحل باید به طور متوازن و متعادل پیش رود، هرگونه شتابی برای آنکه این فرایند را خانواده ها نادیده بگیرند نه تنها ایجاد فرصت برای کودک نیست بلکه وارد کردن زودتر از موعد او به دورانی که متناسب با دوران کودکی آن ها نیست مخاطراتی جدی به دنبال دارد.

معاون آموزش ابتدایی با اشاره به اینکه اگر خانواده ها می خواهند فرزندشان در آینده فردی سالم از نظر روانی و اجتماعی باشند، نباید در فرایند های رشد او تعجیل نمایند، گفت: هر کودکی با هوش طبیعی در یک محیط رشد طبیعی و با وجود شرایط امن روانی می تواند در آینده به عنوان افراد پیروز جامعه معرفی گردد.

حکیم زاده اعلام کرد: حتما قرار نیست فرایندی که خداوند معین نموده است کوتاه گردد علاوه بر آن در احادیث دینی ما هم بر این موضوع تاکید شده که تا 7 سالگی دوران کودکی کردن است و حق نداریم کودکی را از فرد بگیریم.

حکیم زاده اظهار کرد: فشار های وارده به بچه ها موحب می گردد تا خلاقیت از آن ها دور شده و انتظارات بالای اطرافیان، آنها را در معرض تعارض های مختلف قرار دهد از طرفی این گروه از بچه ها به کودکی کردن و بازی و نشاط مشتاق هستند و از سوی دیگر ناگزیر به برآورده کردن انتظارات بزرگسالان خواهند بود.

او ادامه داد: رسانه ها باید به ما یاری نمایند تا نگرش خانواده در این گونه مسائل اصلاح گردد چراکه اغلب آنها نگرش درستی از این دوران ندارند و به دنبال آرزو های برآورده نشده خود در بچه هاشان هستند.

معاون آموزش ابتدایی با استناد به پژوهش های متعدد در حوزه بچه ها توضیح داد: تاکید جدی مبنی بر توجه جدی به دوران کودکی وجود دارد چراکه دریافت دوران کودکی از فرد او را در معرض مسائل مربوط به سلامت روان قرار می دهد و افراد روان رنجوری در جامعه خواهیم داشت.

حکیم زاده در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه اگر کودکی، جزو افرادِ با هوش برتر بود، چطور باید با او رفتار کرد تا توانایی اش تقویت گردد، گفت: امروز در رویکرد های علمی به این موضوع تاکید شده است که اگر بچه ها در جنبه هایی سرآمد باشند باید رشد طبیعی خود را دنبال نمایند و برنامه قوی بر بچه ها در نظر گرفته گردد.

او با اشاره به اینکه بهترین زمان سنجش در گروه سنی 5 الی 6 سالگی شروع می گردد و این امر بین المللی است، اظهار کرد: ایران جزو کشور های پیشرو در این مورد محسوب می گردد البته این سنجش به این منظور است که اگر بچه ها مسائلی دارند شناسایی و مسائل برطرف گردد.

معاون آموزش ابتدایی به دوره ها و تبلیغات تست هوش بچه ها هم اشاره نمود و گفت: خیلی از این موارد سود جویی است و با توجه به اینکه قریب به اتفاق خانواده ها مشتاق نخبه پنداری بچه ها هستند بنابراین سودجویان از این فرصت و بازارپرسود استفاده می نمایند.

او تاکید نمود: تنها معیار و سنجش مورد تائید آموزش و پرورش سنجش نوآموزان است که به همت سازمان آموزش و پرورش استثنایی انجام می گردد و دیگر برنامه های مشابه که تبلیغات گسترده ای هم دارند به هیچ وجه توصیه نمی گردد.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 13 مرداد 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: tour-malaysia.ir شناسه مطلب: 550

به "بازار پر سود نخبه انگاری بچه ها، ورود زود هنگام به مدرسه صعود یا افول؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بازار پر سود نخبه انگاری بچه ها، ورود زود هنگام به مدرسه صعود یا افول؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید