عربستان، تاکید اتحادیه اروپا بر طرح مسئله حقوق بشر در اجلاس گروه 20

به گزارش سفر به مالزی، اتحادیه اروپا ضمن انتقاد از کارنامه سیاه عربستان تاکید نمود که در مورد مسئله حقوق بشر در اجلاس گروه 20 در عربستان بحث وگفتگو می گردد.

عربستان، تاکید اتحادیه اروپا بر طرح مسئله حقوق بشر در اجلاس گروه 20

با ما سفر کنید و با قیمت تور سفر به اروپا از قاره سبز دیدن کنید و با دریافت خدمات ویزای شینگن از گردش به دور اروپا لذت ببرید.

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران به نقل از القدس العربی، چارلز میشل رئیس شورای اتحادیه اروپا و اورسولا فون در لاین رئیس کمیسیون اروپا اعلام کردند که اروپا مسئله آزادی ها و حقوق بشر در عربستان سعودی را نادیده نگرفته و نخواهد گرفت و این پرونده در جریان اجلاس سران 20 به میزبانی ریاض مطرح خواهد شد.

جدیدترین خبرها و تحلیل های ایران و دنیا را در کانال تلگرامی خبرنگاران بخوانید. (کلیک کنید)

جدیدترین خبرها و تحلیل های ایران و دنیا را در کانال اینستاگرامی خبرنگاران بخوانید. (کلیک کنید)

میشل و فون مسأله حقوق بشر و آزادی بیان در عربستان را جدی و تکراری دانستند و تاکید کردند که مسئولان اتحادیه کلیه این پرونده ها به ویژه پرونده های حقوق زنان و فعالان را از نزدیک پیگیری و آنها را به صورت دوجانبه با طرف سعودی مطرح می نمایند.

میشل گفت که برگزاری جلسات به شکل مجازی به دلیل همه گیری کرونا ، مانع فعالیت دیپلماتیک اروپا در سطح بین المللی شده است؛ اما این مسئله موجب سستی و کوتاهی اتحادیه اروپا در دفاع از ارزش ها و اصول حقوق بشری نخواهد شد.

رئیس شورای اتحادیه اروپا درخصوص پیغام مجلس اروپا در 19 اکتبر در مورد مشارکت این اتحادیه در نشست مجازی اجلاس گروه 20 به میزبانی عربستان اظهار نظر کرد .

وی اضافه کرد: اجلاس گروه 20 یک رویداد مهم برای اتحادیه اروپا است تا در مورد همکاری با کشورهای عظیم در چالش هایی که دنیا شاهد آن است، بحث و گفت وگو کند.

رئیس شورای اتحادیه اروپا گفت که میزبانی ریاض در امسال به معنای موافقت این اتحادیه با سیاست های عربستان نیست. میشل تأکید کرد که موضوع حقوق بشر و دفاع از آن از اولویت های اتحادیه اروپا است که با عربستان مورد آنالیز قرار خواهد گرفت.

وی اظهار داشت که اتحادیه اروپا قبلا مخالفت ها و نگرانی های خود را در مورد نقض حقوق بشر اعلام نموده که کشته شدن جمال خاشقجی روزنامه نگار منتقد سعودی از جمله بحث هایی است که عربستان با آن روبرو بوده و اتحادیه اروپا از شرایط فعالان حقوق بشر در عربستان بسیار نگران است.

مجلس اروپا نامه ای به اتحادیه اروپا و کشورهای عضو آن فرستاد و از چارلز میشل و همچنین اورسولا فون در لاین خواهان اولویت قرار دادن حقوق بشر در همه گفت وگوهای اجلاس 20 شد.

در این نامه تاکید شده که از این اجلاس به عنوان فرصتی برای آزادی همه زندانیان آزادی بیان و مدافع حقوق بشر در عربستان و محاکمه همه کسانی که در قتل جمال خاشقجی مشارکت داشته اند، استفاده گردد.

درخواست مجلس اروپا چند روز پس از گذشت دومین سالگرد ترور خاشقجی در داخل کنسولگری عربستان در استانبول در 2 اکتبر 2018 اعلام شد.

عربستان سعودی میزبان اجلاس 20 به صورت مجازی است، درحالی که بسیاری از سازمان های حقوق بشری خواهان تحریم این اجلاس شده اند.

چندین سازمان حقوق بشری از جمله سازمان عفو بین الملل از شرکت نمایندگان در این اجلاس خواستند تا درخصوص پرونده های نقض حقوق بشر در عربستان گفت وگو نمایند و همچنین آن ها خواهان آزادی فوری پنج فعال زن سعودی در عربستان شدند.

دیده بان حقوق بشر نیز به نوبه خود از برگزاری اجلاس 20 در ریاض ابراز تاسف کرد؛ چرا که زنان مدافع حقوق بشر به دلیل فعالیت های مسالمت آمیز مورد شکنجه قرار می گیرند و دولت عربستان سعی دارد خود را در سطح بین المللی به عنوان یک دولت اصلاح طلب مطرح کند.

اخیراً 45 عضو کنگره آمریکا از دونالد ترامپ ، رئیس جمهور آمریکا خواستند که در اجلاس 20 به میزبانی ریاض شرکت نکند مگر آنکه عربستان بلافاصله تدابیری برای بهبود سابقه خود در زمینه حقوق بشر اتخاذ کند.

ریاض در کوشش است با انتشار ادعاهایی مانند توانمندسازی زنان در عربستان ، از اتهامات فرار کند ، در حالی که موارد بازداشت خودسرانه تعداد زیادی از فعالان و مدافعان حقوق بشر در عربستان وجود دارد.

منبع: خبرگزاری تسنیم
انتشار: 29 آذر 1399 بروزرسانی: 29 آذر 1399 گردآورنده: tour-malaysia.ir شناسه مطلب: 834

به "عربستان، تاکید اتحادیه اروپا بر طرح مسئله حقوق بشر در اجلاس گروه 20" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "عربستان، تاکید اتحادیه اروپا بر طرح مسئله حقوق بشر در اجلاس گروه 20"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید