ظرفیت های زیادی برای توسعه تجارت با جمهوری ارمنستان وجود دارد

به گزارش سفر به مالزی، سفر سفیر تام الاختیار جمهوری ارمنستان به استان مرکزی که به منظور انجام گفت وگوها و رایزنی های مالی میان دو طرف صورت گرفت. رئیس اتاق اراک در نشست مشترک فعالان مالی استان مرکزی با سفیر جمهوری ارمنستان در تهران، گفت: تشابهات و اشتراکات فراوانی میان کشور ارمنستان و استان مرکزی وجود دارد که می تواند زمینه ساز توسعه روابط تجاری و بازرگانی دو کشور گردد.

ظرفیت های زیادی برای توسعه تجارت با جمهوری ارمنستان وجود دارد

با ما سفر کنید و با تور ارمنستان از کشور جذاب همسایه دیدن کنید و شهر زیبای ایروان را ببینید.

ناصر بیکی با بیان این مطلب افزود: مساحت ارمنستان حدود 30 هزار کیلومتر است که تقریباً با مساحت 29 هزار و 500 کیلومتری استان مرکزی برابری می نماید. علاوه بر این جمهوری ارمنستان 12 شهر را در خود جای داده است که با تعداد شهرهای واقع در استان مرکزی یکسان است.

او افزود: این گونه تشابهات و نزدیکی ها و اشتراکات دیگری که به واسطه روابط تجاری میان دو طرف ایجاد شده، نویدبخش توسعه و رونق مناسبات مالی است.

به گفته بیکی مطابق آمار موجود در استان مرکزی از صادرات کشور سه و یک دهم و از واردات یک و هشت دهم را از آن خود نموده است.

رئیس اتاق اراک افزود: در دوماهه نخست سال 1400، کشور ارمنستان پذیرای 30 میلیون و 677 هزار دلار کالای صادراتی ما بوده است که سهم استان مرکزی 12 میلیون و 800 هزار دلار است.

بعلاوه مقدار واردات کشور از ارمنستان پنج میلیون و 800 هزار دلار و سهم تعلق گرفته به استان 14 هزار و 301 دلار است.

بیکی ابراز امیدواری کرد: این میزبانی و ملاقات به نتایج مفید مالی منجر شود و برای هر دو طرف مطلوب واقع شود.

او گفت: برای سال 1400 در نظر داریم باوجود فراز و نشیب ها، مقدار صادرات خود به ارمنستان را به 50 میلیون دلار ارتقا دهیم و تصور می کنیم اگر فعالان مالی با یک هیات از پیش تحقیق و مشخص شده پای کار بیایند استراتژی 1400 محقق می شود.

سفیر جمهوری ارمنستان در تهران، استان مرکزی را قلب صنعت ایران دانست و گفت: در طول فعالیت در سفارت ارمنستان به استان های بسیاری از کشور ایران سفر داشته ام اما ظرفیت های صنعتی و کشاورزی استان مرکزی در تمام کشور ایران بی نظیر است.

آرتاشس تومانیان ادامه داد: کشور ارمنستان و استان مرکزی ظرفیت های بسیاری برای همکاری دوجانبه دارند که باید نسبت به معرفی این ظرفیت ها برای فعالان مالی دو کشور برای تقویت مناسبات مالی اقدام کرد.

سفیر جمهوری ارمنستان در تهران توضیح داد: هماهنگی های لازم برای اعزام یک تیم مالی به همراه استاندار مرکزی برای بازدید از ظرفیت های مختلف مالی ارمنستان و نشست به فعالان مالی این کشور صورت گرفته و در اسرع وقت این امکان وجود دارد.

تومانیان اظهار کرد: هدف از سفر به استان مرکزی زمینه سازی برای تقویت مراودات تجاری و سرمایه گذاری بر روی تولیدات مشترک است و در بازدیدی که از بعضی صنایع انجام شد این مهم به زودی محقق می شود.

او افزود: با توجه به موقعیت جغرافیایی ایران و ارمنستان، با همکاری دوجانبه استان مرکزی با کشور ما، می توانیم وارد بازار ثالث شویم.

سعید بیگ زاده، معاون امور بین الملل اتاق اراک هم در این جلسه با اشاره به وجود پتانسیل ها و ظرفیت های مختلف، از توافق دوجانبه برای اعزام یک هیئت تجاری به کشور ارمنستان اطلاع داد که به موجب آن آشنایی تجار دو کشور با یکدیگر، آنالیز راهکارهای افزایش تعاملات تجاری و درنهایت شناخت ظرفیت ها، پتانسیل ها و نیازهای دو طرف فراهم شود.

او افزود: آنالیز های لازم در مورد راه اندازی دفتر اتاق اراک در ایروان از دیگر برنامه های مورد نظر خواهد بود.

دبیر اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی اراک هم گفت: کشور ارمنستان هم ازاین جهت که همسایه ایران و از جهتی عضو اتحادیه مالی اوراسیا است می تواند بازار مناسبی برای کالاهای استان مرکزی و هم رابط بازار ثالث باشد.

علی جودکی افزود: اعزام یک هیات بلندپایه مالی از استان مرکزی با هدف ارزیابی نهایی زمینه های همکاری دوجانبه به ارمنستان برنامه ریزی شده که در اسرع وقت انجام می شود.

منبع: اتاق بازرگانی ایران
انتشار: 27 تیر 1400 بروزرسانی: 27 تیر 1400 گردآورنده: tour-malaysia.ir شناسه مطلب: 1224

به "ظرفیت های زیادی برای توسعه تجارت با جمهوری ارمنستان وجود دارد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ظرفیت های زیادی برای توسعه تجارت با جمهوری ارمنستان وجود دارد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید