تورهای داخلی گران تر از سفرهای خارجی است

به گزارش سفر به مالزی، ایران جزو کشورهایی است که تعطیلات زمستانی ندارد، اما اینکه در کشور ما تعطیلات زمستانی وجود ندارد به معنای آن نیست که از تفریحات و سفرهای زمستانی هم محروم بمانیم. همین آخرهفته های ساده می تواند بهترین زمان برای یک مسافرت عالی باشد.

تورهای داخلی گران تر از سفرهای خارجی است

اگر علاقمند به سفر با بهترین قیمت تور کانادا هستید با ما همراه شوید، با مجری مستقیم تور کانادا از تورنتو، مونترال و ابشار نیاگارا دیدن کنید و بهترین تجربه سفر را داشته باشید.

به گزارش گروه رسانه های خبرنگاران،گردشگری زمستانی تقریباً به دو دسته کلی تقسیم می شوند، مسافرت به مناطق سردسیر و بازی ها و تفریحات زمستانی یا مسافرت به مناطق استوایی و لذت بردن از آب و هوای معتدل و مطبوع و تفریحات خاص شان. هرکدام از این دو دسته هواداران خاص خودشان را دارند. عبارت ایران کشور چهار فصل را حتماً همه بارها و بارها شنیده اید اما کمترکسی چهارفصل بودن ایران را دیده و لمس نموده، که اگر این گونه بود اغلب مسافرت ها به شمال کشور ختم نمی شد و گردشگری تنوع و پراکندگی بیشتری داشت.

میانگین دما در شهرهای مختلف ایران از منفی 10 درجه سانتی گراد در اردبیل تا30-25 درجه سانتی گراد در سیستان وبلوچستان متغیر است و این نشان دهنده همان چهارفصل همزمان است. زمانی که اردبیل سفیدپوش برف است، در بسیاری از شهرها درختان جوانه زده اند و شکوفه باران شده اند و در مناطقی هم گرمای آفتاب سوزان است.

البته آشنایی با دسته اول گردشگری زمستانی بیشتر و کامل تر است. سفر به اردبیل و استان های شمال غربی، برف بازی و اسکی و تیوپ سواری و لذت بردن از برف و سرما برای بسیاری لذت بخش و جذاب است و البته شناخته شده. دسته دوم اما بیشتر باب میل هواداران گرماست. کویر گردی و مسافرت به شهرهای نوار جنوبی کشور، گردش در سواحل زیبا و دیدنی خلیج فارس، موج سواری و شنا و دیدن شهرهای آن ناحیه اوقات خوشی را برای گردشگران به همراه می آورد.

اما کمبود امکانات و عدم ایجاد محیطی امن برای تفریحات زمستانی در مناطق برفی و سردسیر، مردم را از سفر به این مناطق دل سرد می نماید. برگزاری جشنواره های زمستانی، تورهای امن و با رهبرانی مسلط به شرایط منطقه و البته وجود امکانات رفاهی بیشتر می تواند سرمایه بالقوه این استان های شمال غربی را بالفعل کند و علاوه بر درآمدزایی و ایجاد شرایط مالی بهتر برای مردم منطقه، باعث ایجاد رونق و تنوع در صنعت توریسم کشور گردد.

درمورد نوار جنوبی کشور هم اوضاع بهتر از این نیست. طبیعتاً در مسافرت و گردش آخرهفته ای و تعطیلات علاقه عموم به حضور در مناطق خوش آب وهوا و گردشی چند روزه در آن منطقه و تفریح و استراحت است. پرواضح است که آلودگی هوا و وجود ریزگردها در بسیاری از شهرهای خوزستان و سیستان وبلوچستان مانع جدی برای حضور گردشگران در آن مناطق به حساب می آیند.

نکته دیگر که مانع رونق یافتن توریسم در مناطق جنوبی کشور می گردد هزینه های غیرمعقول و بیش از اندازه زیاد تورهای مسافرتی به شهرهای تفریحی جنوبی است. در بسیاری از تبلیغات روزانه حتماً دیده اید که تورهای با شرایط مساوی برای کشورهای همسایه بسیار ارزان تر از سفر به کیش و چابهار قیمت گذاری شده است، و خب همین می تواند درصد قابل توجهی از مسافرت ها را معطوف به کشورهای همسایه کند.

و باز هم وجود اندک امکانات رفاهی و تفریحی مناسب، تورهای گردشگری با شرایط متنوع در جنوب کشور و راهنماهایی که زیبایی ها و جذابیت های طبیعی منطقه را به درستی بشناسند هم دلیل دیگری ا ست بر بی میلی مردم برای سفر به این شهرها.

آبشار و رودخانه و گنبد نمکی زیبایی در بوشهر واقع شده که البته کمتر کسی با آن آشنایی دارد و حتی ساکنان و اهالی بوشهر هم زیاد از وجود چنین جاذبه طبیعی در چند کیلومتری خودشان آگاه نیستند. این گنبد نمکی به تنهایی می تواند یکی از مقصدهای جذاب گردشگری زمستانی باشد.

گنبد نمکی جاشک یکی از بزرگ ترین، زیباترین و البته فعال ترین گنبدهای نمکی خاورمیانه است. این جاذبه طبیعی در بخش انتهایی رشته کوه زاگرس واقع شده است و منطقه عظیمی مملو از انواع نمک را تشکیل می دهد.

این گنبد نمکی خود یک طبیعت کامل و هیجان انگیز را در خود جای داده، چشمه، آبشار، غار و قندیل و حتی یخچال نمکی زیبایی که در منطقه ای حوالی بوشهر گرد هم آمده اند و اگر اهل کوه نوردی سبک باشید می تواند طبیعت گردی تان را با صعود به قله، این گنبد نمکی تکمیل کند.

یا حتی بندرعباس، که در شمال تنگه هرمز واقع شده یکی از زیباترین سواحل به خلیج فارس را دارد. نزدیک ترین شهر به بندرعباس، جزیره قشم است که به فرصت های تجاری بیشتر شهرت یافته است تا جاذبه های طبیعی و گردشگری. اما جزیره ای است بسیار قدیمی و با طبیعتی ویژه. میانگین سالانه دما بندرعباس در زمستان 5، 18 درجه سانتی گراد است و همین عدد به معنای آب وهوایی مطبوع و معتدل است.

و اما کویرگردی؛ با وجود اینکه اغلب مردم از وجود کویرهای زیبایی در مناطق مرکزی و جنوبی ایران آگاه هستند و در کل یکی از معروف ترین گردشگری های زمستانی در مناطق گرم سیری، کویرگردی ا ست. به اندازه ای که باید و شاید این نوع گردشگری برای مردم شناخته شده نیست. از جذابیت های حقیقی، تفریحات و البته خطراتش آگاه نیستند و خب همین مسائل در ضمیرناخودآگاه انسان بی میلی و بی رغبتی به همراه دارد.

کویرها جاذبه های زیبا و تقریباً دست نخورده ای هستند که در کنار زیبایی و آرامش و سکوتش، خطرات جبران ناپذیری هم به همراه دارد که حتی طبیعت گردان با تجربه را هم می تواند به چالش بکشد.

کویرگردی برخلاف چهره ساده اش، بایستی کاملاً با آمادگی قبلی، مجهز و آگاه شروع گردد. قطعاً یکی از مهم ترین نکات در کویرگردی، همراه شدن به گروه و یا تور باتجربه و آگاه است. سفر تک نفره به کویر می تواند آخرین سفر برای یک غریبه باشد. البته رعایت نکات ایمنی و اصول اساسی می تواند یک ماجراجویی تمام عیار و بسیار لذت بخش و به یاد ماندنی برای هرکس باشد. پس پیش از آن که دل را به دریا بزنید و درگیر افسون کویر شوید. در گروه های ساده و سبک کویرگردی عضو شوید و تجربه کسب کنید.

یک سری از نکاتی که با تجربه به دست خواهید آورد این است که :

برای سفر به کویر چطور کوله خود را آماده کنید و چه وسایلی به همراه داشته باشید.

چه زمانی را برای این سفر انتخاب کنید و چه ملاک های آب و هوایی را بسنجید.

چه نوع خوراکی و نوشیدنی و چقدر از هرکدام به همراه داشته باشید.

شرایط خاص بدن خودتان را بشناسید و بدانید به چه اتفاقاتی مقاومت تر و دربرابر چه شرایطی کم طاقت هستید

در صورت پیش آمدن توفان شن یا گم کردن راستا چه کنید؟

و هزاران نکته ریز و درشت دیگر که می تواند ضامن سلامتی و گذراندن اوقات به یادماندنی برای شما باشد.

هرچند که تعطیلات در این فصل از سال فرصتی طلایی برای افرادی است که در طول سال امکان دریافت مرخصی یک هفته ای را ندارند اما از این فرصت می توانند برای سفرهای طولانی مدت استفاده نمایند اما بعضی از عوامل موجب شده تا سفر بعضی از آنها مختل یا لغو گردد. سرمای هوا در شهرهای شمالی کشور و به تبع آن کشورهایی که در نزدیکی مرزهای شمالی کشور واقع شده اند اجازه سفرهای کمتری را به گردشگران ایرانی می دهد چه سفر داخلی و یا چه سفر خارجی.

اما بدی آب و هوا و گرد و خاک جنوب کشور از جمله بندرعباس که شاهراه ارتباط با شهرهای گردشگری دیگر در جنوب کشور نیز است باعث شده تا بعضی قید سفر به جنوب کشور را بزنند. اما علت دیگر می تواند فصل پیک سفر به جنوب کشور و افزایش نرخ بلیت هواپیماها به این مقاصد باشد چرا که اکنون سفر به جایی مانند چابهار که بهترین مکان برای اقامت یک هفته ای است به حدی گران تمام می گردد که گردشگران ترجیح می دهند این سفر را برای رفتن به یک کشور خارجی صرف نمایند.

اکنون بلیت هواپیما به مقصد چابهار از تهران برای روزهای هفتم و هشتم و نهم آذر ماه حدود 600 هزار تومان تنها برای یک راستا قیمت گذاری شده است اما بلیت برای رفتن به این شهر در روز پنج شنبه که تعطیلات به روزهای آخر رسیده 300 هزار تومان نرخ دارد این هزینه با نرخ بلیت برگشت، اقامت و ترانسفر و... به حدی گران می گردد که سفر به جایی مانند باکو، ارمنستان، گرجستان، دوبی و ترکیه ارزان تر خواهد شد. چرا که سفر چهار روزه به تفلیس در این روزها که البته سردی آن برای گرجی ها قابل تحمل است، حدود 650 هزار تومان هزینه دارد بنابراین مقایسه سفر به تفلیس با چابهار نشان می دهد که سفر به این کشور حداقل 400 هزار تومان به صرفه تر است با این تفاوت که اکنون چابهار هوایی بهاری و تفلیس هوایی سرد دارد.

اما سفر به روسیه که سرمای آن استخوان سوز است و ایرانی ها در فصل پاییز و زمستان تمایلی به گردش در آن ندارند به قدری کاهش یافته که تورهای گردشگری آن در این روزها دو میلیون و 400 هزار تومان برای یک هفته اقامت در بهترین هتل های مسکو قیمت دارد. این درحالی است که در تابستان این تورهای گردشگری تا 5 میلیون و 500 هزار تومان نیز نرخ داشتند.

مدت هاست که باکو و ایروان نیز جزو مقاصد گردشگری ایرانی ها به شمار می آید اما پروازهای این دو شهر هم در تعطیلات آذر ماه گران است اما هتل های ارزانی دارد که می تواند در اختیار گردشگران قرار گیرد با این وجود استقبال کمی از آنها می گردد چرا که دمای هوای این دو شهر نیز پایین است. نکته دیگر اینکه برای سفر به این دو کشور باید حداقل یک هفته فاصله زمانی وجود داشته باشد چرا که مسافران ارمنستان حق ورود به باکو را ندارند تا اینکه مدتی از سفر آنها گذشته باشد. بنابراین امکان یک هفته سفر به این دو شهر که فاصله زیادی از هم ندارند نیز ممکن نیست.

منبع: صبح نو

بازگشت به سایر رسانه ها

منبع: تسنیم
انتشار: 3 اسفند 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: tour-malaysia.ir شناسه مطلب: 161

به "تورهای داخلی گران تر از سفرهای خارجی است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تورهای داخلی گران تر از سفرهای خارجی است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید