طرز تهیه خورشت خلال اصیل کرمانشاهی؛ با خلال بادام و زرشک????

به گزارش سفر به مالزی، خورشت خلال بادام یکی از غذاهای خوشمزه ایرانی است که مختص شهر کرمانشاه است. خورش خلال از گوشت گوسفندی به همراه خلال بادام و زرشک سیاه و زرشک قرمز و لیمو عمانی تهیه می گردد. خورشت خلال یکی از غذا های مهم شهر کرمانشاه است که بیشتر در مهمانی ها یا مراسمات مهم آن را می پزند. معمولاً خورش خلال را با گوشت گوسفند یا گوساله تهیه می نمایند اما می گردد آن را با گوشت سفید مانند گوشت مرغ یا بوقلمون نیز تهیه نمود. در کرمانشاه خورش خلال را با روغن حیوانی یا روغن کرمانشاهی درست می نمایند که در طعم و عطر این خورش تاثیر بسزایی دارد. در ادامه شما را با طرز تهیه خورش خلال کرمانشاهی آشنا خواهیم کرد.

طرز تهیه خورشت خلال اصیل کرمانشاهی؛ با خلال بادام و زرشک????

مواد لازم برای تهیه خورشت خلال :

  • خلال بادام: 200 گرم
  • گوشت گوسفندی: 600 گرم
  • زرشک سیاه: نصف پیمانه
  • پیاز: 1 عدد میانه
  • رب گوجه فرنگی: 3 قاشق غذا خوری
  • هل و دارچین: به میزان لازم
  • زعفران آب نموده: به میزان لازم
  • گلاب: به میزان لازم
  • نمک و فلفل: به میزان لازم

دستور تهیه خورشت خلال :

در ابتدا برای تهیه خورش خلال بهتر است خلال های بادام را از شب قبل در آب . میزانی گلاب خیس کنید تا خوشمزه و نرم شوند.

بعلاوه زرشک سیاه را در یک ظرف بریزید و چند لیوان آب به آن اضافه کنید و هر یک ساعت یکبار آب آن را عوض کنید و این کار را سه بار تکرار کنید. تا رنگ تیره زرشک از بین برود.

در خورش خلال می توانید از گوشت گوسفندی یا گوساله بهره ببرید. گوشت را پاک کنید و بشویید. نکته مهم در گوشت خورش خلال این است که گوشت باید به قطعات ریزی برش داده گردد و نباید میزان آن به مانند گوشت قیمه ای باشد. کرمانشاهی ها برای اینکه یک خورش خلال بادام شفاف داشته باشند. قبل از اینکه گوشت را تفت بدهند، آن را در آب می جوشانند تا کف قهوه ای و تیره رنگ گوشت را جدا نمایند و سپس گوشت را می شویند. گاها این کار را دو بار انجام می دهند تا کاملا این رنگ تیره از گوشت جدا گردد.

در مرحله بعد پیاز را پوست بگیرید و بشویید و آن را با یک چاقوی تیز کاملاً خرد و ریز کنید و با حتی می توانید رنده کنید. به هر حال نباید پیاز درون خورش معلوم باشد. سپس یک قابلمه مناسب را انتخاب کنید و درون آن روغن مایع و میزانی روغن کرمانشاهی بریزید و بر روی اجاق گاز با حرارت ملایم قرار دهید تا داغ گردد. سپس پیاز را به آن اضافه کنید و تفت دهید. سپس گوشت هایی را که از قبل جوشانده بودید را به قابلمه اضافه کنید و به آن زردچوبه، فلفل و سایر ادویه های دلخواه را اضافه کنید و هم بزنید تا مواد یکدست شوند و تفت دهید. بعد از اینکه گوشت تفت خورد و رنگش عوض شد. به قابلمه 3 پیمانه آب اضافه کنید و در قابلمه را بگذارید تا گوشت به آرامی بپزد.

برای اینکه خورش خلال شما باز هم بیشتر شفاف گردد خلال های بادام را جداگانه بپزید و آن را به همراه گوشت ها نپزید. برای این کار یک تابه انتخاب کنید و کمی روغن در آن بریزید و بر روی اجاق گاز قرار دهید و بگذارید کمی داغ گردد. سپس خلال های بادام را به همراه زعفران آب نموده به آن اضافه کنید و به میزان کمی تفت دهید. سپس 2 پیمانه آب به آن اضافه کنید و بگذارید تا خلال ها بپزند.

بعد از یک ساعت و نیم که گوشت ها به همراه خلال بادام نیم پز شدند. خلال ها را از تابه خارج کنید، آن را صاف کنید و به قابلمه گوشت که در حال پختن می باشد اضافه کنید. در این گام نیز باید دارچین را به قابلمه اضافه کنید. بهتر است از چوب دارچین به جای پودر دارچین بهره ببرید. چونکه پودر دارچین باعث کدر شدن رنگ خورش خلال می گردد.

اجازه دهید که به مدت نیم ساعت خلال به همراه گوشت پخته گردد. سپس درون یک تابه کوچک کمی روغن بریزید و داغ کنید و رب را درون آن تفت دهید تا بوی خامی رب از بین برود و سپس آن را به قابلمه خورش خلال اضافه کنید. به این نکته دقت کنید که اگر در همان ابتدا به گوشت رب اضافه می کردید باعث می شد که گوشت خوب نپزد و بعلاوه رنگ آن زیاد قرمز نمی شد. میزانی بگذارید که خورش جا بیفتد و اصطلاحاً روغن پس بدهد.

حالا نوبت اضافه کردن لیمو عمانی ها رسید. بهتر است که لیمو عمانی ها را از قبل در میزانی آب خیس کنید و آب آن را چندین بار عوض کنید تا تلخی لیمو ها گرفته گردد. سپس لیمو عمانی ها را با چنگال سوراخ کنید و به خورش اضافه کنید. کمی از خورش را بچشید و میزان نمک آن را میزان کنید و در صورت احتیاج به آن نمک اضافه کنید. سپس چند عدد هل را برای ایجاد عطر دلپذیر به خورش اضافه کنید. و اگر ذائقه شما هوادار غذای ترش است می توانید کمی آبغوره به خورش اضافه کنید.

بهتر است در نیم ساعت آخر پختن خورش خلال به آن گلاب و زعفران دم نموده اضافه کنید. چونکه اگر از اول اضافه کنید. حرارت پختن باعث از بین رفتن عطر گلاب و زعفران می گردد. و سپس در آخر نیز کمی زرشک های سیاه را در روغن تفت دهید و بر روی خورش برید و بگذارید با هم چند قل بخورند. مواظب باشید که زرشک ها را هنگام تفت دادن نسوزانید.

بعد از آماده شدن خورش خلال، آن را در کاسه های کوچک بکشید و می توانید آن را با خلال پسته و بادام تزیین کنید و در کنار پلو زعفرانی و سالاد شیرازی یا سالاد فصل سرو کنید.

  • می توانید از گل محمدی به جای گلاب در خورش خلال بادام بهره ببرید.
  • دستور تهیه خورش خلال بادام کرمانشاهی که در بالا به آن پرداختیم برای چهار نفر مناسب می باشد. در صورت کم یا زیاد شدن افراد، نسبت مواد اولیه را تغییر دهید.
منبع: اُکالا
انتشار: 23 آذر 1400 بروزرسانی: 23 آذر 1400 گردآورنده: tour-malaysia.ir شناسه مطلب: 1397

به "طرز تهیه خورشت خلال اصیل کرمانشاهی؛ با خلال بادام و زرشک????" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "طرز تهیه خورشت خلال اصیل کرمانشاهی؛ با خلال بادام و زرشک????"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید