طرز تهیه حلیم خانگی؛ ویژه ماه رمضان

به گزارش سفر به مالزی، خبرنگارانـ حلیم یا گندم با یکی از غذا های سنتی خاورمیانه محسوب می گردد که در زبان عربی به آن هریسه می گویند و برای تهیه آن از گندم، گوشت و روغن استفاده می گردد. روش طبخ حلیم هم مانند بسیاری از غذا ها در طول زمان دچار تغییر شده است. در گذشته حلیم را با گوشت استخوان دار و همراه با گندم پوست نکنده و گاه حبوباتی مثل نخود می پختند. مشهور است که اولین بار اهالی جاسب از توابع استان مرکزی بودند که حلیم را به شکل امروزی طبخ کردند؛ یعنی پوست گندم را گرفتند و گوشت را از استخوان جدا کردند و این دو را آنقدر کوبیدند تا لعاب دار و کش دار گردد.

طرز تهیه حلیم خانگی؛ ویژه ماه رمضان

به گزارش خبرنگاران، این غذای خوشمزه و مقوی معمولا برای وعده صبحانه استفاده می گردد؛ اما حلیم در ماه مبارک رمضان یک افطاری بسیار محبوب و مقوی برای روزه داران است و می توان گفت پای ثابت سفره افطار و سحر محسوب می گردد. در ادامه این مطلب طرز تهیه حلیم خانگی به صورت مرحله به مرحله همراه با نکات مهم و فوت و فن های مربوط به طبخ آن تقدیم به شما کاربران گرامی خواهد شد.

مواد لازم برای تهیه حلیم خانگی

گندم پوست کنده: 3 لیوان

گوشت گوسفندی (یا گوساله): 250 گرم

شکر: به اندازه لازم

آب: حدود 20 لیوان

نمک: 1 قاشق مرباخوری

پیاز: ا عدد

پودر دارچین: به اندازه لازم

روغن: به اندازه لازم

کنجد برای تزیین: به اندازه لازم

نکات مربوط به مواد اولیه

نکات مربوط به گندم پوست کنده

گندم یکی از غلات مغزی است که از قدیم برای ایرانیان نشانه برکت و فراوانی بوده است. گندم پوست کنده همان دانه گندم است که پوسته بیرونی آن را جدا نموده اند و به صورت کشیده و زرد رنگ است. برای تهیه حلیم حتما لازم است که از گندم پوست کنده بهره ببرید.

نکات مربوط به گوشت

گوشت قرمز حاوی اندازه بالایی از پروتئین است و برترین ماده غذایی برای تقویت ماهیچه ها و استحکام عضلانی بدن محسوب می گردد. بعلاوه گوشت قرمز دارای اندازه قابل توجهی امگا 3 و منبع غنی آهن است که در پیش گیری از کم خونی بسیار موثر خواهد بود. آهن از یک طرف به ساخت هموگلوبین موجود در خون یاری می نماید و از سوی دیگر رسیدن اکسیژن به قلب و مغز را سرعت می بخشد. گوشت قرمز منبع بسیار خوبی از ویتامین های گروه B نیز می باشد که استفاده از این گروه ویتامین ها برای سوخت و ساز بهتر بدن لازم است. برای تهیه حلیم می توانید از گوشت گوساله، گوسفند و حتی گوشت بوقلمون بهره ببرید؛ ولی استفاده از گوشت گوسفند برای تهیه حلیم رایج تر است و طعم و مزه بهتری خواهد داشت.

طرز تهیه حلیم خانگی

1 ـ ابتدا گندم های پوست کنده را چند آب بشویید تا کاملا پاک و تمیز شوند؛ سپس گندم را به مدت 12 ساعت خیس بدهید.

2 ـ برای آغاز پخت حلیم گندم های خیس خورده را آبکش کنید و داخل یک قابلمه مناسب بریزید. آب را همراه با نمک به آن اضافه کنید و قابلمه را روی شعله ملایم اجاق گاز بگذارید تا گندم ها کم کم بپزند. حدود سه تا چهار ساعت زمان لازم است تا گندم ها کاملا پخته و له شوند. طی این مدت هرچند وقت یکبار درب قابلمه را بردارید و گندم ها را هم بزنید تا ته نگیرند.

3 ـ گوشت را داخل یک قابلمه دیگر بریزید و یک عدد پیاز پوست کنده را همراه با دو لیوان آب به آن اضافه کنید. قابلمه را روی اجاق گاز بگذارید تا آب جوش بیاید؛ سپس شعله را کم کنید و درب قابلمه را بگذارید تا گوشت کم کم بپزد و له گردد.

4 ـ بعد از اینکه گندم ها کاملا پختند، با گوشتکوب دستی یا گوشتکوب برقی گندم ها را بزنید تا کاملا له و لعاب دار شوند. گوشت های پخته شده را ریش ریش کنید و به گندم های له شده اضافه کنید. آب گوشت را صاف و به حلیم اضافه کنید. دوباره با گوشتکوب دستی به مدت ده دقیقه دیگر مخلوط گوشت و گندم را بزنید تا کاملا له و کش دار شوند.

5 ـ دوباره قابلمه محتوی حلیم را روی اجاق گاز بگذارید و حرارت را کم کنید. حدود نیم ساعت دیگر زمان بدهید تا حلیم جا بیفتد. در این مرحله باید مدام حلیم را هم بزنید تا ته نگیرد. بعد از این مدت زمان حلیم شما آماده سرو است. حلیم آماده شده را داخل ظرف مورد نظر بکشید و روغن داغ را همراه با دارچین، شکر و کنجد روی آن بریزید و میل کنید. نوش جان.

منبع: فرارو
انتشار: 17 خرداد 1401 بروزرسانی: 17 خرداد 1401 گردآورنده: tour-malaysia.ir شناسه مطلب: 1563

به "طرز تهیه حلیم خانگی؛ ویژه ماه رمضان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "طرز تهیه حلیم خانگی؛ ویژه ماه رمضان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید