طبع آناناس ، خواص و مصلحات آن در طب سنتی

به گزارش سفر به مالزی، آناناس یک میوه گرمسیری فوق العاده خوشمزه و پرطرفدار در سرتاسر جهان است. این میوه لذیذ و خوشبو، بومی آمریکای جنوبی است. طبع آناناس و ترکیبات موجود در آن، این میوه دوست داشتنی را به یک داروی خوشمزه برای درمان بسیاری از بیماری ها در طب سنتی تبدیل کرده است.

طبع آناناس ، خواص و مصلحات آن در طب سنتی

در این مقاله قصد داریم ابتدا طبع آناناس از نظر طب سنتی را بیان کرده و سپس به بررسی خواص درمانی این میوه خوش عطر و طعم بپردازیم.

طبع آناناس سرد است یا گرم؟

مزاج آناناس از نظر طب سنتی گرم است و انواع مصلحات آن آب انار، آب لیمو و عسل معرفی شده است.

مزاجانواع مصلحات
گرمآب انار، آب لیمو، عسل

مهم ترین خواص آناناس را بشناسید!

1. سرشار از مواد مغذی مورد نیاز بدن

آناناس پر از مواد مغذی، انواع آنتی اکسیدان ها و سایر ترکیبات مفید مانند آنزیم هایی است که می توانند با التهاب و بیماری مبارزه کنند. این میوه در کنار کالری بسیار پایینی که دارد یک ماده عالی برای تامین مواد مغذی مورد نیاز بدن است.

بعلاوه آناناس حاوی اندازه کمی ویتامین A و K، فسفر، روی و کلسیم است. بعلاوه سرشار از ویتامین C و منگنز است که به ترتیب 131٪ و 76٪ نیاز روزانه بدن به این مواد را تامین می کند.

2. تقویت سیستم ایمنی بدن

آناناس نه تنها سرشار از مواد مغذی است، بلکه دارای مقادیر فراوانی آنتی اکسیدان است. آنتی اکسیدان ها مولکول هایی هستند که به بدن شما در مبارزه با استرس اکسیداتیو کمک می کنند. استرس اکسیداتیو وضعیتی است که رادیکال های آزاد در بدن بیش از حد افزایش یافته اند و به بافت های داخلی بدن صدمه می زنند. رادیکال های آزاد با سلول های بدن در تعامل هستند و باعث ایجاد آسیب هایی می شوند که با ایجاد التهابات مزمن، سیستم ایمنی را ضعیف کرده و باعث ابتلا به انواع بیماری های مزمن می شوند.

3. کاهش خطر ابتلا به سرطان

پیشرفت سرطان معمولاً با استرس اکسیداتیو و التهابات مزمن ارتباط مستقیم دارد. مطالعات متعددی نشان داده اند که آناناس و ترکیبات آن خطر ابتلا به سرطان را کاهش می دهد. این امر به این دلیل است که ترکیبات موجود در آناناس به نام آنتی اکسیدان های قوی استرس اکسیداتیو را به حداقل رسانده و التهابات را کاهش می دهند.

استرس اکسیداتیو عامل مجموعه ای از بیماری ها مانند چاقی شکمی، فشار خون بالا و کلسترول بالاست که به دلیل فعالیت رادیکال های آزاد ایجاد می شود و آنتی اکسیدان ها می توانند آن ها را از بین ببرند.

4. کمک به هضم بهتر غذا و نارسایی لوزالمعده

این میوه خوشمزه حاوی گروهی از آنزیم های گوارشی به نام برملین است، که مولکول های پروتئین را در بلوک های ساختمان خود مانند اسیدهای آمینه و پپتیدهای کوچک تجزیه می کنند. پس از تجزیه مولکول های پروتئین، آن ها به راحتی در روده کوچک جذب می شوند.

این امر به ویژه می تواند برای افراد مبتلا به نارسایی لوزالمعده مفید باشد؛ یعنی در شرایطی که پانکراس نمی تواند آنزیم های هضم کافی را تولید کند. برملین بعلاوه به دلیل توانایی در تجزیه پروتئین های گوشتی سخت، به نام نرم کننده تجاری گوشت برای پخت آسان تر مورد استفاده قرار می گیرد.

5. پیشگیری از عفونت های ویروسی و باکتریایی

آناناس قرن ها بخشی از درمان انواع بیماری ها در طب سنتی بوده است. این میوه حاوی طیف گسترده ای از ویتامین ها، مواد معدنی و آنزیم هایی مانند برملین است که همگی این مواد ایمنی را تقویت کرده و التهابات ناشی از انواع عفونت ها و باکتری ها را سرکوب می کنند.

در بچه هایی که آناناس می خورند، خطر ابتلا به عفونت ویروسی و باکتریایی به اندازه قابل توجهی کاهش پیدا می کند. بعلاوه این بچه ها حدود 4 برابر بیش تر از بچه هایی که از این میوه استفاده نمی کنند، دارای گلبول سفید هستند.

6. کاهش علائم بیماری آرتروز

آرتریت یا همان آرتروز بیش از 54 میلیون بزرگسال در ایالات متحده را مبتلا کرده است. انواع مختلفی از آرتروز وجود دارد، اما شایع ترین آن ایجاد التهاب در مفاصل است. از آنجا که آناناس حاوی برملین است، معمولاً برای افرادی که آرتروز التهابی دارند، به نام یک مسکن طبیعی عمل می کند.

یک مطالعه در بیماران مبتلا به آرتروز نشان داد که مصرف یک مکمل آنزیم هضم غذا حاوی برملین برای تسکین درد به اندازه داروهای رایج برای درمان این بیماری مانند دیکلوفناک مؤثر است. بنابراین توصیه می شود افراد مبتلا به آرتروز حتما از آناناس به نام مکمل درمانی، در رژیم غذایی خود استفاده کنند.

7. آناناس، درمان کننده سریع جای زخم

خوردن آناناس مدت زمان لازم برای بهبودی بعد از عمل جراحی را کاهش می دهد. این امر تا حد زیادی به دلیل خاصیت ضد التهابی ماده برملین است. مطالعات متعددی نشان داده اند که برملین التهاب، تورم، کبودی و دردی را که اغلب بعد از عمل ایجاد می شود را کاهش می دهد.

ورزش شدید هم می تواند به بافت عضله آسیب برساند و باعث التهاب اطراف آن شود. این عضلات آسیب دیده نمی توانند به اندازه کافی نیرو تولید کنند و تا چند روز فرد ورزشکار را دچار دردهای شدیدی می کنند که با مصرف آناناس این دردها سریع تر ازبین می فرایند.

سخن آخر

با توجه به خواص عالی که برای این میوه لذیذ گفته شد، توصیه می شود حتما در سبد غذایی خانواده قرار بگیرد. طبع آناناس گرم است و افراد گرم مزاج نباید بیش از اندازه از آن میل کنند. برای ما در پایین همین صفحه بنویسید شما از آناناس چه استفاده هایی می کنید؟ منتظر خواندن نظرات و پیشنهادات عالی شما هستیم!

شما می توانید در سایت خبرنگاران با طبع میوه های دیگر مثل طبع نارنج و طبع کیوی و خواص و مصلحاتشان هم آشنا شوید.

منبع: مجله انگیزه
انتشار: 4 مرداد 1400 بروزرسانی: 4 مرداد 1400 گردآورنده: tour-malaysia.ir شناسه مطلب: 1240

به "طبع آناناس ، خواص و مصلحات آن در طب سنتی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "طبع آناناس ، خواص و مصلحات آن در طب سنتی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید