داغ توأمان گرما و سرما بر دل زردآلوکاران شاهرودی

به گزارش سفر به مالزی، خبرنگاران/سمنان معاون استاندار و فرماندار ویژه شهرستان شاهرود از آسیب های جدی خشکسالی و کم آبی به اقتصاد این شهرستان در بخش های مختلف و از جمله بخش کشاورزی اطلاع داد و گفت: 9000خانوار این شهرستان که از باغ های زردآلو امرارمعاش می کردند چند سالی است که اقتصادشان به دلیل گرمای شدید ، کم آبی و سرمازدگی دچار مشکل جدی شده است.

داغ توأمان گرما و سرما بر دل زردآلوکاران شاهرودی

جلالی 16 تیرماه از زردآلوی شاهرود به اسم یکی از باکیفیت ترین زردآلوهای کشور نام برد و اظهار کرد: اقتصاد 9 هزار خانواده شاهرودی به وسیله 6 هزار هکتار باغات زردآلو در شاهرود، تامین می شده که چندین سال است به واسطه سرما، بحث برداشت و اقتصاد این خانوارها با مشکل روبرو شده است.

وی با بیان اینکه گرما و کم آبی بر فراوری گندم و جو کشاورزان این منطقه هم تاثیر گذاشته خواهان توجه بیش از پیش به کشاورزان، باغداران و عشایر و دامداران این منطقه ها شد.

معاون استاندار سمنان اظهار کرد: همجواری با کویر و گرمای شدید در فصل تابستان، اقتصاد منطقه را تحت الشعاع خود قرار داده و نداشتن آب های سطحی، کاهش دبی و خشک شدن چشمه ها و چاه هایی که سال به سال افزایش عمق پیدا می نمایند، باعث شده تا در بحث آب شرب و کشاورزی مسائل زیادی داشته باشیم.

وی به ظرفیت بالای شهرستان شاهرود اشاره و اعلام نمود: شهرستان شاهرود ظرفیت ها ، مزیت ها و ویژگی های قابل اعتنایی دارد که می تواند اثرگذاری ویژه ای در ابعاد مختلف در کشور داشته باشد.

جلالی گفت: شاهرود جز هفت-هشت شهرستان پهناور کشور است و خیلی از شاخص هایی که باعث تامین امکانات در شهرستان های کشور می گردد، در شهرستان شاهرود سبب کم توجهی و بی مهری شده است.

وی به مسائل بخش بیارجمند در حوزه سلامت اشاره نمود و اضافه نمود: در حوزه درمان و بر اساس شاخص ها، برای هر 4 هزار نفر یک مرکز درمانی دیده شده است که این مهم در منطقه بیارجمند با 6 هزار جمعیت، لحاظ نشده است.

فرماندار شاهرود با بیان اینکه120 روستا در شهرستان شاهرود وجود دارد که تعداد 81 روستا دارای دهیاری هستند اضافه نمود: متاسفانه ما هنوز در شهرستان شاهرود با روستاهایی موجه ایم که فاقد برق هستند.

وی ادامه داد: در بعضی از این روستاها، اینترنت مهیا نیست، راه ها و جاده ها با مشکل روبرو اند و لذا، احتیاج است تا از منابع در اختیار معاونت امور دهیاری های سازمان دهیاری ها و شهرداری های کشور، برای این مهم اعتباری ویژه لحاظ گردد.

این مدیر اجرایی گفت: کل اعتبار روستاهای دارای دهیاری و فاقد دهیاری شهرستان شاهرود در سال گذشته 17 میلیارد تومان بوده که رقم بسیار کمی است.

به گزارش خبرنگاران- شهرستان شاهرود یکی از قطب های فراوری زردآلو و انگور در کشور است که محصولات باغی آن از معروفیت بالایی برخوردارند، بسیاری از خانوارهای این شهرستان از باغداری و خصوصا باغات زردآلو و انگور امرارمعاش می نمایند. بخش بسطام یکی از اصلی ترین قطب های فراوری زردآلو است و 10 درصد زردآلوی کشور در باغ های منطقه بسطام شهرستان شاهرود فراوری می گردد.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 1 مرداد 1400 بروزرسانی: 1 مرداد 1400 گردآورنده: tour-malaysia.ir شناسه مطلب: 1233

به "داغ توأمان گرما و سرما بر دل زردآلوکاران شاهرودی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "داغ توأمان گرما و سرما بر دل زردآلوکاران شاهرودی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید