خبرنگاران نقطه روشن سفر رافائل گروسی به تهران

به گزارش سفر به مالزی، تهران- خبرنگاران- روزنامه ایران در یادداشتی نوشت: سفر رافائل گروسی، مدیرکـل آژانس بین المللی انرژی اتمی به تهران نقطه روشنی در ادامه همکاری های بلندمدت دو طرف به شمار می آید. این سفر در شرایطی انجام می گردد که بعد از مختومه شدن پرونده مطالعات ادعایی، ایران و آژانس بر سر موضوعاتی اختلاف نظر پیدا نموده اند که در نتیجه ادعاهای اخیر و اسناد ادعایی جدیدی درباره دو مرکز در ایران مطرح شده است. دو مرکزی که آژانس براساس آنچه مدارک قابل ارزیابی می خواند، خواستار بازرسی و دسترسی به آنها شده است.

خبرنگاران نقطه روشن سفر رافائل گروسی به تهران

روزنامه ایران در یادداشتی به قلم حسن بهشتی پور کارشناس مسایل بین الملل نوشت: این در حالی است که ایران معتقد است طبق پروتکل الحاقی که بعداز دستیابی به برجام به صورت داوطلبانه آن را اجرا می نماید، آژانس باید اسناد و مدارک کافی داشته باشد تا بتواند به مراکز اعلام نشده دسترسی یافته و از آن مکان ها بازرسی کند. از منظر ایران از آنجایی که چنین اسناد و مدارکی دریافت ننموده است بنابراین آژانس حق دسترسی ندارد اما طرف مقابل مدعی دریافت اسنادی است که جنبه محرمانگی دارد و نمی تواند در اختیار ایران بگذارد ...

ولی در عین حال می گوید که این مدارک به وسیله کارشناسان و صاحبنظران این سازمان قابل آنالیز توصیف شده است؛ یعنی به اعتقاد مقامات آژانس، هر مدرک و سندی که این سازمان دریافت کند، بلافاصله مورد پیگیری در کشور مربوطه قرار نمی گیرد بلکه دستور کار آژانس براساس ارزیابی کارشناسان فنی اجرایی می گردد. طرح موضوع اختلافی جدید علیه ایران در قطعنامه اخیر شورای حکام آژانس و تهدید شورا به ارجاع این پرونده به شورای امنیت سازمان ملل در صورت حل نشدن آن و عدم همکاری ایران این ضرورت را ایجاب می کرد تا ایران هم در قالب تفاهمنامه جدیدی مانع از ساختن پرونده تازه ای مشابه مطالعات ادعایی در شورای امنیت شده و بهانه به دست دشمنان دهد تا فشارهای خود علیه جمهوری اسلامی را به نتیجه برسانند.

حضور آقای گروسی در تهران که پیش از نشست بعدی شورای حکام انجام شد، می تواند یاری مؤثری به برطرف سوء تفاهم ایران و آژانس و همکاری برای برطرف این اختلافات تازه باشد. ایران از بعد از دستیابی به برجام تا به امروز تحت گسترده ترین و شدیدترین نظارت های آژانس قرار گرفته است. طبق آمار، آژانس در سال 2019 بیش از 300 مرتبه از مراکز هسته ای ایران بازرسی داشته که در طول تاریخ این نهاد بین المللی بی سابقه است. بیش از 30 مورد از این بازرسی ها به صورت اعلام نشده، سرزده و تحت اجرای پروتکل الحاقی بوده است. حالا ایران که تا به امروز جهت مثبتی را بعد از حل پرونده پی ام دی با آژانس شروع نموده درصدد است با پیگیری بموقع ادعاهای جدید مانع از بازگشایی پرونده دیگری گردد. رایزنی های گروسی در تهران و تفاهماتی که در این مذاکرات حاصل شد فرصت خوبی را برای یافتن راه میانه جهت ایجاد اطمینان به آژانس نسبت به فعالیت های هسته ای ایران و برطرف مسائل تازه میان طرفین فراهم می نماید. بویژه آنکه پروتکل الحاقی که ایران از آن پیروی می نماید، تدابیری را اندیشیده تا ملاحظات امنیتی کشور در جهت راستی آزمایی آژانس رعایت گردد. به هر روی سفر مدیرکل آژانس به تهران فرصتی را برای مسدود کردن سناریوی مخالفان جمهوری اسلامی فراهم نموده که نشانه های استفاده از این فرصت به وسیله تفاهماتی که طی روزهای اخیر شکل گرفته، پدیدار شده است.

ارسال دیدگاه

منبع: ایرنا
انتشار: 23 مهر 1399 بروزرسانی: 23 مهر 1399 گردآورنده: tour-malaysia.ir شناسه مطلب: 696

به "خبرنگاران نقطه روشن سفر رافائل گروسی به تهران" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران نقطه روشن سفر رافائل گروسی به تهران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید