پربازدیدترین موزه کشور اینجاست ، اولین و غنی ترین مجموعه دنیا در خیابان فاطمی

به گزارش سفر به مالزی، هنر نزد ایرانیان است و بس این را می توان به واسطه اولین فرشی که در کشور ما بافته شده به درستی، نه از سر احساس، خطاب به مردمان این سرزمین سرود.

پربازدیدترین موزه کشور اینجاست ، اولین و غنی ترین مجموعه دنیا در خیابان فاطمی

خبرنگاران آنلاین - نصیبه سجادی: 2 هزار و 500 سال پیش ایرانی ها فرش می بافتند. فرش هایی زیبا باطرح و نقش هایی که هنوز بعد از سال ها، گذشت زمان چیزی از نفاست آن کم نکرده و بیشتر موزه های معروف جهان برای داشتن آن سر و دست می شنمایند. در حراجی ها هم همین قضیه صدق می نماید و بالاترین رقمی که به فکر می رسد، برای خرید فرش ایرانی پیشنهاد می گردد. همه اینها شاید دلیلی برای ساخت اولین و تخصصی ترین موزه فرش جهان در ایران باشد، درست 46 سال پیش.

تا شاید این هنر والا، خانه و سرپناهی داشته باشد برای معرفی، تحقیق و شناساندن فرش و گلیم ایرانی نه تنها به ایرانیان که همه دوستداران این هنر ارزشمند هزاران ساله.

قصه های خواندنی تهران را اینجا دنبال کنید

دار قالی و روح معماری

سال 1356 موزه فرش ایران در ضلع شمالی پارک لاله، به وسیله عبدالغزیز فرمانفرماییان طراح بی نظیر و بنیانگذار نظام مهندسی نوین در ایران ساخته شد. طراحی خانه فرش ایران شبیه یک دار قالی و به گونه ای ساخته شد که از تابش شدید آفتاب به ساختمان و درون آن جلوگیری کند.

بعلاوه فضای درونی ساختمان به شکلی طراحی شده که روح و خصلت ایرانی در جای جای ساختمان هویداست. سید عبدالمجمید شریف زاده رییس وقت موزه فرش ایران معتقد است: اولین موزه فرش جهان متعلق به ایران است. چرا که تا قبل از ساخت موزه فرش هیچ کشوری موزه فرش نداشته است. گرچه موزه های دیگری با قدمت بیشتر در جهان وجود دارند که از فرش های باارزشی نگهداری می نمایند،با این حال هیچ کدام از موزه های جهان به صورت تخصصی هم به جهت معماری و هم به لحاظ آثار غنی فرش به پای موزه فرش ایران نمی رسد.

گنجینه نفیس

موزه فرش از 2 طبقه یا تالار تشکیل شده که شاهکارهای شهرهای مختلف ایران، مشهد، کاشان، کردستان در آن نگهداری و به نمایش عموم درآمده است. 150 فرش و گلیم حاصل دست هنرمندان ایرانی از همه شهرهای ایران در موزه فرش ایران واقع شده است. فرش های نفیس شاهنامه بایسنقری، میرزا کوچک خان، ترنج، نقش هراتی یا ماهی درهم و فرش های تصویری و... مربوط به قرن نهم هجری تا فرش هایی که به وسیله هنردوستان معاصر به این مجموعه اضافه شده است.

پربازدید مثل موزه فرش

بعلاوه کتابخانه ای مجهز با 3500 جلد کتاب در زبان های زنده جهان در موزه وجود دارد که از منابع غنی تحقیقی و مطالعاتی برای دانشجویان و علاقه مندان فرش به شمار می آید.

موزه فرش ایران پر بازدیدترین موزه بعد از موزه ایران باستان و کاخ گلستان است. بازدید خوب را نیز مدیون گردشگرانی است که وقتی به ایران می آیند دل شان نمی آید بدون بازدید از این موزه از ایران بروند.

کجا برویم؟

این موزه دیدنی در فضایی به وسعت 12هزار مترمربع، در خیابان کارگر شمالی، تقاطع دکتر فاطمی، ضلع شمال غربی پارک لاله ساخته شده است. در آن هر روز به غیر از دوشنبه ها و ایام سوگواری از ساعت 9 صبح تا 18 به روی گردشگران باز است.

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 11 آذر 1401 بروزرسانی: 11 آذر 1401 گردآورنده: tour-malaysia.ir شناسه مطلب: 1676

به "پربازدیدترین موزه کشور اینجاست ، اولین و غنی ترین مجموعه دنیا در خیابان فاطمی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پربازدیدترین موزه کشور اینجاست ، اولین و غنی ترین مجموعه دنیا در خیابان فاطمی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید