تشکیل تیم های تحقیقاتی، مهم ترین چالش پژوهش در رشته شیمی دارویی

به گزارش سفر به مالزی، عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی مازندران تشکیل تیم های تحقیقاتی را مهم ترین چالش انجام تحقیقات دانست و گفت: در رشته شیمی دارویی که به حوزه کشف داروها مربوط می گردد، کارها بایستی به صورت قدم به قدم و با همکاری دیگر متخصصان انجام گردد که در این زمینه با چالش روبرو هستیم و خیلی اوقات کارها نیمه تمام باقی می ماند.

تشکیل تیم های تحقیقاتی، مهم ترین چالش پژوهش در رشته شیمی دارویی

سعید امامی در گفت وگو با خبرنگاران، به بعضی چالش های پژوهش در سال 98 پرداخت و گفت: یکی از چالش های تحقیقاتی که با آن روبه رو هستیم تشکیل تیم های تحقیقاتی است و اینکه با همکاری دیگر همکاران بتوانیم کارهایمان را پیش ببریم چرا که در بعضی کارها به تخصص های مختلفی احتیاج هست.

وی با اشاره به اینکه خیلی اوقات نمی توانیم در حوزه کارهای تیمی خوب عمل کنیم، گفت: این چالش بیشتر به خودمان برمی گردد؛ از سوی دیگر در حوزه تهیه مواد و تجهیزات مورد احتیاج برای انجام کارهای تحقیقاتی با مسائل بسیاری روبرو هستیم؛ به عنوان مثال یک کار تحقیقاتی طراحی شده و ظرف دو سال باید انجام گردد و در این پروژه مبالغ و هزینه هایی پیش بینی می گردد.

این پژوهشگر ادامه داد: در زمان اجرا شاهد این هستیم که مبالغ پیش بینی شده، چند برابر شده است و امکان انجام طرح با هزینه قبلی امکان پذیر نیست. این مسأله از قبل هم بومده اما در یکی دو سال اخیر بیشتر خودش را نشان می دهد.

امامی گفت: از طرفی مواد یا آنچه منشأ بیولوژیک دارند به وسیله چندین واسطه به دست ما می رسند که این موضوع هم باعث افزایش قیمت ها می گردد یا گاهی اوقات اصلاً نمی توان ماده مورد احتیاج را تهیه کرد. در این صورت ناچار هستیم بخشی از پروژه را به شکل دیگری انجام دهیم.

وی در پاسخ به اینکه علت دشواری تشکیل تیم های تحقیقاتی چیست و آیا این موضوع به اساتید حوزه بالین مربوط است یا خیر، شرح داد: این مشکل خیلی اوقات در بین اساتید علوم پایه -از جمله بخش داروسازی- وجود دارد به این علت که ما هنوز حس همکاری را به شکلی که باید داشته باشیم، نداریم. از طرفی انجام کار تیمی احتیاج به تمرین و مدیریت فردی دارد که همه کار او را قبول داشته باشند. در حالی که خیلی اوقات هر فردی خود را مدیر پنداشته و در تخصصی که دارد کمتر با دیگران همکاری می نماید.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی مازندران گفت: از طرفی در انجام کارهای تحقیقاتی باید نگاهی که بین اساتید و محققان وجود دارد -ولو آنکه دارای تخصص های مختلف باشند- یک نگاه مشترک باشد. در غیر این صورت هر کس با تخصص خود به موضوع نگاه می نماید و نتیجه تحقیق به یک انتها مشترک نمی رسد.

امامی در پاسخ به سؤالی درباره اینکه آیا برای کاربردی سازی نتایج تحقیق خود حمایت های لازم را دریافت نموده است یا خیر، گفت: سازمان ها و مراکزی هستند که از تحقیقات حمایت می نمایند، اما اول باید مراحل اولیه تحقیق پشت سر گذاشته گردد. به عنوان مثال پژوهشگر ترکیبی را می سازد که در شرایط آزمایشگاهی پاسخ خوبی نشان داده و می خواهد این ترکیب را در فاز حیوانی آزمایش کند در حالی که در این مرحله احتیاج به همکاری محقق دیگری هست و کار به تنهایی انجام نمی گردد.

وی ادامه داد: به خصوص در حوزه بیوشیمی و کشف داروها احتیاج هست که کارها قدم به قدم انجام گردد در حالی که خیلی اوقات در فاز دانشگاهی کار هم نمی توانیم مراحل را به صورت کامل و پی در پی پیش ببریم و در حالی که کار متوقف شده، سراغ یک کار دیگر می رویم.

این پژوهشگر در انتها به بحث روابط بین الملل پرداخت و شرح داد: به لحاظ ایده پردازی وضعیتی داریم که می توانیم کار را مستقلاً در داخل پیش ببریم و در این زمینه کمتر احتیاج به ارتباطات بین المللی هست. هر چند استفاده از فرصت های مطالعاتی می تواند به وسیله پیوندهایی که با خارج از کشور ایجاد می گردد کار را بهتر پیش ببرد البته گاهی دستگاه مورد احتیاج یک کار تحقیقاتی در کشور موجود نیست و احتیاج هست کارهای مربوطه در خارج کشور و در مرکزی که دارای این دستگاه باشد، انجام گردد.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 28 اردیبهشت 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: tour-malaysia.ir شناسه مطلب: 398

به "تشکیل تیم های تحقیقاتی، مهم ترین چالش پژوهش در رشته شیمی دارویی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تشکیل تیم های تحقیقاتی، مهم ترین چالش پژوهش در رشته شیمی دارویی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید