بیکاری 90 درصد زنان شاغل در آژانس های مسافرتی ، تیر خلاص کرونا به معیشت کارکنان صنعت گردشگری

به گزارش سفر به مالزی، گردشگری ایران شاید بیشترین ضرر وزیان را از شیوع کرونا دیده است؛زیرا شیوع این بیماری با تعطیلات نوروز یعنی زمانی از سال که گردشگری بالاترین رونق را در کشور دارد، همزمان شد. از سوی دیگر زمانی که برخی اتفاقات و بحران های داخلی و خارجی در نیمه دوم سال 98 باعث شد کشورمان تقریبا از فهرست مقصد سفر گردشگران خارجی حذف شود، فعالان این صنعت، چشم امید به تعطیلات نوروز و سفرهای داخلی دوخته بودند که با گسترش ویروس کرونا آن هم نقش بر آب شد.

بیکاری 90 درصد زنان شاغل در آژانس های مسافرتی ، تیر خلاص کرونا به معیشت کارکنان صنعت گردشگری

ایلنا نوشت: آسیب های گردشگری به مراتب به ویژه در استان های پرگردشگر مانند اصفهان، فارس و یزد ملموس تر بود. وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور به تازگی برآورد کرده که صنعت گردشگری ایران به دلیل شیوع کرونا دست کم 3 هزار میلیارد تومان زیان دیده است.

فخری، رئیس هیئت مدیره انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی استان فارس می گوید: در حال حاضر تنها 5 درصد از دفاتر گردشگری و آژانس های مسافرتی استان مشغول به فعالیت هستند.

وی با بیان اینکه تا به امروز مسئولان و متولیان بخش گردشگری هیچ کمک و حمایتی از دفاتر و آژانس های مسافرتی انجام نداده اند، می گوید: در حال حاضر بیشتر دفاتر گردشگری استان در حالت تعطیل قرار دارند و دفاتری هم که باز هستند تنها با چند نفر نیرو و در یک ساعت اندک روزانه فعالیت می کنند.

دفاتر گردشگری خواستار تعطیلی یکساله هستند

محمود فخری در گفت و گو با ایلنا می افزاید: دفاتر گردشگری استان یکی پس از دیگری درخواست تعطیلی 6 ماه و یک سال را دارند.

وی با اشاره به اینکه عدم حمایت دولت از این بخش باعث شده که دفاتر و آژانس های مسافرتی با مسائل زیادی روبرو شوند، ادامه می دهد: باوجود درخواست های زیادی که برای حمایت و کمک از بخش گردشگری داشتیم اما هیچکس اعتنایی به این موضوع نداشت.

فخری می گوید: عواملی مانند توقف ورودی پروازهای خارجی و افزایش نرخ دلار بیش از 20هزار تومان باعث شده که در شرایط فعلی هیچکس از سفر به داخل و خارج از کشور استقبال نکند.

وی ادامه می دهد: با توجه به اینکه دولت بخشنامه ای برای پرداخت بدهی های ایرلاین ها به دفاتر و آژانس های مسافرتی به ایرلاین ها صادر کرد اما متاسفانه ایرلاین ها هنوز مبلغ بدهی شان را به آژانس های مسافرتی پرداخت نکرده اند که این مهم سبب شده تنش های زیادی میان مسافران و آژانس های مسافرتی ایجاد شود.

آژانس مسافرتی

فخری بابیان اینکه بی شک اگر مسئولان تدبیری در بخش گردشگری نیندیشند شاهد خسارت های بیشتری برپیکره گردشگری کشور و استان خواهیم بود، می افزاید: از این رو نباید فراموش کرد که جبران این لطمه ها روز به روز دشوارتر خواهد شد.

بیکاری 2500 پرسنل دفاتر گردشگری در استان

رئیس هیئت مدیره انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی استان فارس با اشاره به اینکه در حال حاضر تمام افرادی که در بخش دفاتر گردشگری اعم از مدیر و پرسنل که در استان فارس فعالیت می کردند به دلیل بسته بودن دفاتر همچنان بیکار هستند ادامه می دهد: با توجه به اینکه حدود 250دفتر گردشگری و آژانس مسافرتی در استان فعالیت می کنند و به صورت میانگین در هر دفتر حدود 10 نفر فعالیت دارند، متوجه می شویم شیوع کرونا باعث شد حدود 2500 نفر نیرو به صورت مستقیم در بخش دفاتر گردشگری بیکار شوند.

به گفته فخری بیش از 90 درصد زنانی که در دفاتر گردشگری فعالیت می کردند همچنان بیکارند.

بیمه بیکاری جوابگوی معیشت پرسنل گردشگری نیست

رئیس هیئت مدیره انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی استان فارس با بیان اینکه متاسفانه نپرداختن بیمه بیکاری هم مسائلی را برای پرسنل ایجاد کرده، می افزاید: تا به امروز سازمان تامین اجتماعی تنها برای عده ای از افراد مبلغی بالغ بر 500 الی 600 هزار تومان در قالب بیمه بیکاری پرداخت کرده است که متاسفانه این رقم هیچ تاثیری بر زندگی افراد ندارد.

وی در ادامه با انتقاد از مبلغ ناچیز بیمه بیکاری می افزاید: کارمندی که در روزهای فعالیت حدود 3 میلیون تومان حقوق دریافت می کرده است در حال حاضر و پس از حدود چهار ماه بیکاری چگونه می تواند با حقوق بیکاری اموراتش را بگذراند؟

خسـارت 400 هـزار میلیـاردی کرونـا بـه گردشگری

شرفی رئیس کمیسیون گردشگری اتاق بازرگانی فارس هم با اشاره به اینکه در حال حاضر حدود 80 الی 90 درصد هتل های استان همچنان بدون مسافر و خالی است می گوید: از طرف دیگر بخش های حمل و نقل مانند تاکسی ها، رستوران ها و دیگر مشاغلی که با گردشگری در ارتباطند در شرایط بدون مشتری و کسادی به سر می برند.

سهراب شرفی در گفت و گو با ایلنا می افزاید: اگرچه دیگر استان ها مانند تهران در بخش گردشگری به مراتب وضع بهتری دارند اما متاسفانه در فارس و شیراز هیچ اتفاق و حمایتی در بخش گردشگری انجام نمی شود.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر گردشگری تنها صنفی است که همچنان در وضع بدی به سر می برد می گوید: متاسفانه سرمایه هایی که در این بخش وجود دارد در حال از بین رفتن است.

عضو هیئت کنندگان اتاق بازرگانی فارس در ادامه با بیان اینکه در سال جاری هیچ امیدی به رونق گردشگری در استان فارس و شهر شیراز ندارم می افزاید: حتی اگر تمام شرایط و مسیرها هموار شود و امنیت بخش گردشگری مجددا به روزهای گذشته بازشود، اما تا زمانی که ترس مردم از سفرها کاهش نیابد سفرها به مثابه روزهای قبل انجام نمی شود.

شرفی می افزاید: حدود 4 ماه از سال جاری گذشته و در خوشبینانه ترین حالت تا 3 ماه آینده هم همچنان درگیر بیماری کرونا هستیم.

رئیس کمیسیون گردشگری اتاق بازرگانی فارس می افزاید: افزایش نرخ دلار در شرایط فعلی فرصت مناسبی برای ورود گردشگران به داخل کشور بود.

شرفی درپایان با اشاره به اینکه شیوع کرونا خسارت زیادی به مشاغل و بخش های گردشگری مانند هتل ها و رستوران ها که دارای سرمایه ثابت زیاد هستند وارد کرد، می افزاید: با این تفاسیر فکر می کنم که شیوع کرونا حدود 300 الی 400هزار میلیارد تومان خسارت به بخش گردشگری کشور وارد کرد.

منبع: چمدان
انتشار: 21 شهریور 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: tour-malaysia.ir شناسه مطلب: 630

به "بیکاری 90 درصد زنان شاغل در آژانس های مسافرتی ، تیر خلاص کرونا به معیشت کارکنان صنعت گردشگری" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بیکاری 90 درصد زنان شاغل در آژانس های مسافرتی ، تیر خلاص کرونا به معیشت کارکنان صنعت گردشگری"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید