بهداشت دهان و دندان در ماه رمضان

به گزارش سفر به مالزی، معمولا در ماه رمضان، مطب های دندان پزشکی خلوت می گردد؛ چون بیشتر بیماران کوشش می نمایند قبل از شروع این ماه، تمام کارهای دندان پزشکی، جراحی ها و ترمیم دندان هایشان را انجام دهند تا در این ماه با خیال آسوده فقط به روزه و عبادت بپردازند. اما در مقابل، بیماران جدیدی در این ماه به مطب دندان پزشکی می آیند. این بیماران معمولا

بهداشت دهان و دندان در ماه رمضان

بهداشت دهان و دندان در ماه رمضان

نویسنده:دکتر گلرخ ثریا

چگونه در ماه رمضان دهانی خوش بو و دندان هایی سالم داشته باشیم؟

معمولا در ماه رمضان، مطب های دندان پزشکی خلوت می گردد؛ چون بیشتر بیماران کوشش می نمایند قبل از شروع این ماه، تمام کارهای دندان پزشکی، جراحی ها و ترمیم دندان هایشان را انجام دهند تا در این ماه با خیال آسوده فقط به روزه و عبادت بپردازند. اما در مقابل، بیماران جدیدی در این ماه به مطب دندان پزشکی می آیند. این بیماران معمولا کسانی هستند که با مسائل جدیدی روبه رو شده اند؛ بوی بد دهان، خشکی و سوزش دهان و مسائلی از این دست. با هم نگاه گذرایی به علل و راه چاره این مسائل می اندازیم.

برخی افراد از خشکی و سوزش بافت های دهان طی روزه داری گله می نمایند یا حتی گاهی متوجه خشکی دهانشان نیستند و فقط احساس می نمایند وقتی روزه می گیرند در مخاط دهانشان احساس سوزش و گاهی درد دارند. این حالت کاملا طبیعی است چون هنگام روزه داری و در طول روز، هیچ گونه مایعی از راه دهان مصرف نمی گردد و می تواند موجب خشکی بافت های دهان گردد. معمولا بزاق نقش مرطوب کردن دهان را بر عهده دارد. بنابراین به نظر می رسد افرادی که به دلایل متفاوت اندازه ترشح بزاقشان کاهش یافته، بیشتر با این مشکل در روزه داری روبه رو شوند. از جمله این افراد می توان به کسانی که دیابت یا بیماری قند دارند، اشاره نمود. خشکی دهان می تواند موجب احساس گلودرد مداوم، احساس سوزش در گلو، اشکال در صحبت کردن، سخت شدن بلعیدن آب دهان و خشکی مجاری بینی گردد. نباید فراموش کنید بزاق نقش مهمی در دهان ایفا می نماید و آن شستن به جامانده مواد غذایی از دهان و خنثی کردن اسید فراوریشده از طریق پلاک های میکروبی روی دندان هاست بنابراین اگر به خشکی دهان مبتلا هستید، به سادگی در خطر پوسیدگی دندانی قرار خواهید گرفت چون اسیدهای روی سطوح دندان، پاک نمی گردد و در مجاورت مینای معدنی دندان ها قرار می گیرد و به زودی باعث پوسیدگی دندان ها می گردد. برای حل این مشکل و افزایش بزاق دهانتان، می توانید آدامس های بدون قند بجوید یا از دهان شویه ها بهره ببرید. البته ممکن است این راه چاره در ماه رمضان برای رفع خشکی دهان که ناشی از روزه داری است چندان قابل استفاده نباشد. بنابراین کوشش کنید در طول روز چند بار دهانتان را با آب بشویید. اگر با این روش، مشکل شما رفع نشد، می توانید با مشورت دندان پزشکتان از قرص هایی که ترشح بزاق را افزایش می دهند، بهره ببرید.

پوسیدگی دندان ها

در این ماه هنگام روزه داری شما باید بیش از گذشته مراقب پوسیدگی دندان هایتان باشید، چون علاوه بر کاهش ترشح بزاق، کمتر در طول روز به مسواک زدن و نخ کشیدن دندان هایتان توجه می کنید. در گذشته برای از بین بردن میکروب ها از آنتی بیوتیک ها و آنزیم ها استفاده می شد ولی امروزه همه معتقدند استفاده از روش های فیزیکی مثل مسواک زدن برای برداشتن پلاک برترین روش است. بسیاری از غذاهایی که برای افطار یا سحر میل می کنید موجب می شوند باکتری ها در دهانتان فراوری اسید نمایند. مجموعه غذا و باکتری و محصولات فراوری شده از طریق میکروب ها، پلاک دندانی نام دارد که معمولا با چشم دیده نمی گردد. نباید فراموش کنید فقط غذاهای شیرینی مثل شیرینی، زولبیا و بامیه و حلوا موجب پوسیدگی دندان نمی شوند؛ بلکه مواد نشاسته ای مثل نان و غلات هم باعث فراوری اسید می شوند. پلاک دندانی باعث تحریک لثه ها، جدا شدن لثه از دندان و نهایتا تخریب استخوان مجاور دندان ها می گردد. شاید تصور کنید شست وشوی دهان با آب دندان ها را پاک و تمیز می نماید ولی پلاک میکروبی ورقه ای چسبیده به سطح دندان است که به سادگی پاک نمی گردد. بنابراین کافی نیست فقط با آب پس از صرف سحری یا افطار دهانتان را بشویید. تنها راه و موثرترین روش، مسواک زدن است. به طور کلی بهتر است بعد از هر وعده غذایی، دندان ها مسواک زده شوند ولی چون هنگام روزه داری فقط دو وعده غذایی در صبح و شب مصرف می گردد، کوشش کنید بعد از این دو وعده دندان هایتان را مسواک بزنید و نخ بکشید. نکته مهمی که وجود دارد این است که در مسواک زدن باید پلاک میکروبی را از روی دندان هایتان بردارید اما بسیاری از افراد هنگام مسواک کردن فقط به حذف خرده های غذایی از روی دندان هایشان فکر می نمایند. توجه کنید خرده های به جامانده غذا معمولا با حرکت لب، زبان، گونه و جریان بزاق از روی دندان ها پاک و شسته می شوند. بنابراین ضروری است با دقت و حوصله مسواک بزنید.

منبع:www.salamat.com

منبع: راسخون
انتشار: 28 شهریور 1400 بروزرسانی: 28 شهریور 1400 گردآورنده: tour-malaysia.ir شناسه مطلب: 1309

به "بهداشت دهان و دندان در ماه رمضان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بهداشت دهان و دندان در ماه رمضان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید