برای حل اختلاف خود با سازمان مالیاتی بدانید

به گزارش سفر به مالزی، با آنالیز لایحه مالیات بر ارزش افزوده و تصویب ماده 64 این لایحه سازوکار برخورد با قضات متخلف در هیات حل اختلاف مالیاتی مشخص شد و با تصویب ماده 60 این لایحه نیز، مرجع رسیدگی به کلیه اختلافات مالیاتی، هیأت حل اختلاف مالیاتی شد که در گذشته این وظیفه در قانون مالیات های مستقیم درج شده بود و اکنون به مالیات بر ارزش افزوده انتقال یافت.

برای حل اختلاف خود با سازمان مالیاتی بدانید

به گزارش خبرنگاران به نقل از ایسنا، در صورتی که مؤدیان مالیاتی به نحوه رسیدگی به پرونده مالیاتی خود اعتراض داشته باشند، می توانند راه های مختلفی همچون مراجعه به اداره امور مالیاتی و طرح پرونده در شورای عالی مالیاتی را برای حل اختلاف خویش با اداره امور مالیاتی انتخاب نمایند.

رسیدگی پرونده مالیاتی در مرجع هیئت حل اختلاف بدوی و هیئت مالیاتی تجدید نظر یکی دیگر از این راه ها است که سازوکار این هیئت مربوط به قانون مالیات های مستقیم بوده و اکنون با آنالیز لایحه مالیات برارزش افزوده در مجلس و تصویب ماده 60 این لایحه توسط نمایندگان مجلس تبصره های زیر جایگزین ماده 224 قانون مالیات های مستقیم شده و به قانون مالیات بر ارزش افزوده انتقال می یابد.

  • هیئت حل اختلاف مالیاتی از چند نفر تشکیل می گردد؟

لازم به ذکر است که هیات حل اختلاف مالیاتی از یک نفر نماینده سازمان امور مالیاتی کشور، یک نفر به انتخاب رئیس کل دادگستری استان از میان قضات شاغل یا بازنشسته یا سایر اشخاص بصیر و آگاه در امور مالیاتی که برای مدت سه سال منصوب می شوند و یک نفر نماینده از اتاق بازرگانی و صنایع و معادن و کشاورزی، اتاق تعاون ایران، جامع حسابداران رسمی ایران، جامع مشاوران رسمی مالیاتی ایران، مجامع حرفه ای، اتاق اصناف ایران، شورای اسلامی شهر، کانون وکلا، مرکز امور مشاوران حقوقی و وکلای قوه قضاییه برای مدت سه سال منصوب می شوند، تشکیل می گردد.

این جلسات با حضور هر یک از اعضای ذکر شده در بالا رسمیت پیدا می نماید و رای هیئت با اکثریت آرا قطعی و لازم الاجرا است.

در قانون مالیات های مستقیم پس از آنکه هیئت حل اختلاف مالیاتی بدوی تشکیل و رای مقتضی صادر و به معدود ابلاغ گردد، در صورتی که مؤدی نسبت به رای مذکور اعتراض داشته باشد می تواند ظرف مدت 20 روز از تاریخ ابلاغ رای زمان پرداخت مقدار مالیات مورد قبول نسبت به مازاد بر آن اعتراض خود را به صورت کتبی تسلیم کند.

  • نحوه اعتراض مودیان به میزان مالیات

درحالیکه طبق لایحه مالیات بر ارزش افزوده، زمانی که برگ تشخیص مالیات صادر و به مودی ابلاغ می گردد چنان چه مودی نسبت به آن معترض باشند می تواند ظرف مدت 30 روز از تاریخ ابلاغ شخصا از طریق وکیل تام الاختیار خود با ارائه دادن اسناد و مدارک کتبا از اداره امور مالیاتی تقاضای رسیدگی مجدد کند.

بر اساس قانون، نمایندگان عضو هیئت های حل اختلاف مالیاتی، تجدید نظر نباید قبلا نسبت به موضوع مطرح شده اظهار نظر داشته یا رای داده باشند.

  • چه کسی حق الزحمه هیئت حل اختلاف را می پردازد؟

حق الزحمه اعضای هیئت حل اختلاف متناسب با تعداد و مدت جلسات و نیز مراحل، منابع مالیاتی و پرونده های موضوع رسیدگی از محل اعتباری که به همین منظور در بودجه سالانه سازمان مالیاتی پیش بینی می گردد مطابق دستورالعملی است که توسط سازمان مذکور تهیه و ابلاغ می گردد. حق الزحمه اعضا به صورت متمرکز از طرف سازمان امور مالیاتی کشور به حساب اعضا پرداخت می گردد.

سازمان امور مالیاتی کشور مکلف است حداقل یک هفته قبل از تشکیل جلسه هیأت به نحو مقتضی زمینه دسترسی اعضای هیأت حل اختلاف مالیاتی را برابر مقررات مربوطه به مندرجات پرونده مورد اعتراض فراهم کند.

  • برخورد با قضات متخلف در هیئت حل اختلاف مالیاتی

طبق این لایحه، سازمان امور مالیاتی مکلف است زمینه دسترسی کامل مودی و یا نماینده قانونی وی به مفاد پرونده مورد اعتراض را حداقل یک هفته قبل از تشکیل هیأت فراهم کند.

علاوه براین، نمایندگان مجلس مواد 62، 63 و 64 لایحه مالیات بر ارزش افزوده را آنالیز نموده و آن را به تصویب رساندند که براساس ماده 64 این لایحه متن زیر جایگزین ماده 269 قانون مالیات های مستقیم می گردد که تخلف قضات اعضای هیات های حل اختلاف مالیاتی در انجام تکالیفی که به موجب قوانین و مقررات مالیاتی به عهده هیات های حل اختلاف گذارده شده است، با اعلام دادستان انتظامی مالیاتی در دادسرای انتظامی قضات مورد رسیدگی قرار می گیرد و در خصوص قضات بازنشسته و نیز نمایندگان موضوع بند 2 غیرقضات و بند 3 ماده 244 این قانون به تخلف آنان با اعلام دادستان انتظامی در محاکم دادگستری رسیدگی می گردد.

  • طرح بخگرددگی جرایم مالیاتی تا شنبه چهارم آبان تمدید شد
منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 28 خرداد 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: tour-malaysia.ir شناسه مطلب: 461

به "برای حل اختلاف خود با سازمان مالیاتی بدانید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "برای حل اختلاف خود با سازمان مالیاتی بدانید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید