اندیشکده، بروکینگز: آیا نگرانی ها درباره سلطه چین بر دنیا بجا است؟

به گزارش سفر به مالزی، یک اندیشکده آمریکایی با بررسی های تفابل لفظی میان چین و آمریکا در روزهایی که دنیا با ویروس مرگبار کرونا دست به گریبان است، نوشت که این هراس که چین دنیا را در دست خواهد گرفت به دلایل بسیاری مبالغه آمیز است.

اندیشکده، بروکینگز: آیا نگرانی ها درباره سلطه چین بر دنیا بجا است؟

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران، در این مقاله که به قلم سوزان ای. تورنتون از اعضای غیر دائم و کارشناس سیاست خارجی اندیشکده آمریکایی بروکینگر نوشته شده، آمده است: جای بسی ناامیدی است که شاهد جنگ کلامی میان چین و آمریکا در واکنش به بیماری همه گیر جهانی (پاندمی) کووید-19 هستیم... جوامع ما تاب تحمل این مسائل را دارند و ما از این گرفتاری عبور خواهیم کرد اما با هر پیامی که شبکه های اجتماعی منتشر می شود، فرصت برای دست در دست هم دادن و غلبه بر این تراژدی مشترک از دست می رود.

این کارشناس تاکید می کند: میزان بی اعتمادی و سوءظن میان آمریکا و چین هم اکنون چنان بالا است که هر کدام از آنها به هر اقدامی که طرف دیگر انجام می دهد به عنوان اقدامی عمدی در جهت تضعیف، تخریب و زورگویی از دیگری تلقی می کند. همین امر باعث شد که آمریکا نسبت به تلاش های چینی ها برای ارایه کمک های پزشکی به دیگر کشورهایی که به شدت به این کمک ها نیاز دارند، بادیده سوء ظن بنگرد صرفنظر از این که چین برای خود کمک کردن را یک وظیفه می داند و تولید کننده تعداد زیادی از تجهیزات حفاظت شخصی است و اولین کشوری بوده که با این بیماری مقابله کرده است. آنها هم اکنون به تعداد کافی تجهیزات حفاظت فردی دارند که بتوانند به دیگر کشورها ارسال کنند.

در این گزارش آمده است: در حالی که ما همچنان در گیرودار پاندمی هستیم، با این حال زنگ های خطر هم اکنون در آمریکا و دیگر مکان ها درباره احتمال بهره برداری چین از این بحران به صدا درامده است. برخی نگران هستند که این بحران، نظم جهانی را تکان خواهد داد و رئیس جدیدی را در راس قرار خواهد داد. اما بسکمک از این نگرانی ها تاحدود زیادی مبالغه است چرا که چین نخواهد توانست از این بحران به عنوان ابرقدرت مسلط جهانی بیرون آید.

این کارشناس در ارایه دیدگاه خود در این باره نوشت: چین باید درباره نوع واکنش زودهنگام به شیوع این ویروس به سوالات بسکمک پاسخ دهد و در دوران پس از بحران تحت فشار زیادی قرار خواهد گرفت. با این حال، چین از این بحران همچون گذشته برای سازگاری و تغییر بهره خواهد گرفت.

این مقاله می افزاید: برخی، درخواست شی جین پینگ، رئیس جمهوری چین برای تبدیل خطر به فرصت را نوعی توطئه ماکیاولیستی برای بهره جویی از بدبختی دیگران توصیف می کنند. اما این دیدگاه در واقع سوء برداشتی از جملات قصار قدیمی چینی است که برای ارایه روحیه استفاده می شوند و در واقع طی آن مفهوم و منظور چینی ها از کلمه بحران دقیقا و لفظاً ترکیبی از مفاهیم خطر و فرصت است..

این مقاله با طرح این سوال که پس آیا مسائلی وجود دارند یا خیر؟ تصریح می کند: بله. مسائل فراوانی وجود دارند اما این شرایط بی سابقه ای است و انتظار می رود مسائل پیش آید. چیزی که باید مراقب آن بود این است که چین چگونه از آن درس می گیرد و در کار خود بهبود ایجاد می کند.

نویسنده این مقاله با اشاره به این که در زمان شیوع بیماری سارس در چین در سال 2003 در منطقه چنگدو بوده است، نوشت که بسکمک از مردم سارس را با کووید-19 مقایسه می کنند اما کمتر کسی به این اشاره دارد که چین چیزهای زیادی از سارس آموخته است. چرا که در آن زمان از نوامبر 2002 تا مارس 2003 مسئله پنهان مانده بود اما بعد از سارس چین در امور نظارت بیماری و نظام سلامت و درمان خود بهبود فراوانی داشت که برخی از این تغییرات با مشورت همکاران کنترل بیماری آمریکا صورت گرفت.

این مقاله می افزاید: از زمان سارس به بعد چین با ویروس های فراوانی مانند آنفولانزای پرندگان، اچ 1 ان1، مرس، ابولا، زیکا و تب خوکی و دیگر بیماری ها مقابله کرده است. این کشور در حال سازگار کردن خود بوده است.

در انتهای این گزارش با اشاره به بروز برخی نواقص در گزارش ها و تفاسیر پزشکی در اوایل بروز کرونا در چین آمده است که زمانی مرکز کنترل بیماری های چین متوجه انتقال انسان به انسان کرونا شد که دیگر این بیماری اپیدمی شده بود.

این کارشناس با اشاره به واکنش سریع چین در مقابله با این بیماری و تدابیر کنترلی زودهنگام در استان هوبی، این موارد را از جمله دلایلی دانست که این کشور خود را با بحران ها سازگار و تغییر می دهد و تصریح می کند که با این حال نظام چین نتوانسته خود را با شبکه های اجتماعی، شهروندخبرنگارها و انتشار سریع اخبار و تصاویر منطبق کند.

این کارشناس می نویسد: بطور سنتی چینی ها از افکار عمومی به عنوان چیزی یاد می کنند که باید از آن مراقبت کرد و برای محدود نگهداشتن و شکل دادن به آن هزینه های زیادی کرده اند اما باید دانست که این امر در دوران انفجار اطلاعات امری سخت و سخت است.

منبع: خبرگزاری تسنیم
انتشار: 18 خرداد 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: tour-malaysia.ir شناسه مطلب: 443

به "اندیشکده، بروکینگز: آیا نگرانی ها درباره سلطه چین بر دنیا بجا است؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اندیشکده، بروکینگز: آیا نگرانی ها درباره سلطه چین بر دنیا بجا است؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید