5 تفاوت بین دستگاه بخور سرد و گرم که باید بدانید

به گزارش سفر به مالزی، هوای خشک رطوبت را از سطح پوست تبخیر می نماید و با گذشت زمان باعث بدتر شدن علائم تنفسی می گردد. افزایش رطوبت هوا با استفاده از دستگاه بخور سرد یا گرم می تواند با این مسائل مقابله کند. بخور سرد و گرم برای کسانی که از خشکی پوست، خشکی گلو یا راه های هوایی، آلرژی، سرفه های مکرر، خونریزی بینی، سردردهای سینوسی و ترک خوردگی لب ها رنج می برند مفید است (به خصوص در مناطقی که رطوبت کمی دارند). مقاله امروز خبرنگاران مگ به مزایا و معایب بخور گرم و سرد و تفاوت آن ها با یکدیگر اختصاص دارد. تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید.

5 تفاوت بین دستگاه بخور سرد و گرم که باید بدانید

آنچه در ادامه می خوانید:

دستگاه بخور یا رطوبت ساز چیست؟

مزایا و معایب بخور سرد و گرم چیست؟

چه تفاوتی بین بخور سرد و گرم وجود دارد؟

آیا استفاده بیش از حد از بخور سرد و گرم مضر است؟

دستگاه بخور یا رطوبت ساز چیست؟

رطوبت ساز دستگاهی است که رطوبت هوا را افزایش می دهد، درنتیجه پوست و مجرای بینی شما را مرطوب می نماید و باعث ایجاد یک مخاط رقیق در سینوس ها می گردد.

متخصصان استفاده از دستگاه بخور را برای یاری به رفع گرفتگی بینی در اثر سرماخوردگی، آنفولانزا و عفونت های سینوسی توصیه می نمایند. رطوبت ساز نفس کشیدن را برایتان آسان تر می نماید و باعث می گردد مخاط راحت تر تخلیه گردد. نکته کلیدی این است که دستگاه را تمیز نگه دارید و به درستی از آن نگهداری کنید تا علائم شما را بدتر نکند.

به طور کلی، دو نوع دستگاه بخور وجود دارد: بخور گرم و بخور سرد. هر دو دستگاه یک کار را انجام می دهند، اما به روش های مختلف.

مزایا و معایب بخور سرد و گرم چیست؟

هنگام مقایسه بخور سرد و گرم متوجه می شوید که هر کدام از آن ها مزایا و معایب خاص خود را دارند. در این بخش، به آنالیز ویژگی های مثبت و منفی این دستگاه ها می پردازیم.

بخور سرد

دستگاه بخور سرد بخار خنکی منتشر می نماید که رطوبت هوا را افزایش می دهد و به رفع گرفتگی بینی، خشکی گلو و خشکی پوست یاری می نماید. این دستگاه از فیلتری استفاده می نماید که ناخالصی های آب را جذب می نماید و به راحتی تمیز می گردد.

بخور سرد برای استفاده در هوای گرم و مناطقی که آب و هوای گرم تری دارند، گزینه ایدئالی است. با این حال، در مقایسه با سایر رطوبت سازها سروصدای بیشتری ایجاد می نماید.

مزایای استفاده از دستگاه بخور سرد

  • بخار خنک منتشر می نماید که برای بچه ها و حیوانات خانگی ایمن تر است.
  • تمیز کردن و نگهداری از آن آسان است.
  • ناخالصی های موجود در آب را فیلتر می نماید.
  • می توانید به آن مواد استنشاقی اضافه کنید که برای مبتلایان به سرماخوردگی و آنفولانزا مفید است.
  • ارزان است.
  • الکتریسیته ساکن موجود در هوا را کاهش می دهد.

معایب استفاده از دستگاه بخور سرد

  • ممکن است باکتری ها، کپک ها و رسوبات معدنی را در خود جای داده و آن ها را در هوا رها کند.
  • سروصدا دارد.

برای در امان ماندن از مسائل ناشی از بخور سرد باید دستگاه رطوبت ساز خود را به درستی و طبق دستورالعمل شرکت سازنده تمیز کنید و توصیه های زیر را به کار بگیرید:

  • هر روز آب مخزن را عوض کنید.
  • هر سه روز یک بار کل رطوبت ساز را تمیز کنید.
  • به جای آب لوله کشی که سرشار از مواد معدنی است از آب مقطر بهره ببرید.

بخور گرم

دستگاه بخور گرم غالبا در ماه های سرد سال برای درمان سرماخوردگی و آنفولانزا استفاده می گردد. این دستگاه آب را برای ایجاد بخار گرم می نماید.

مزایای استفاده از دستگاه بخور گرم

  • احتمال انباشته شدن رسوبات معدنی در این نوع دستگاه کمتر است.
  • می توانید برای درمان سرماخوردگی و آنفولانزا به آن مواد استنشاقی اضافه کنید.
  • بی سروصدا است.

معایب استفاده از دستگاه بخور گرم

  • ممکن است باعث سوختگی گردد. به همین علت، برای کسانی که فرزند کم و سن سال دارند مناسب نیست.
  • راندمان انرژی آن پایین است.
  • تمیز کردن آن سخت تر است.
  • به علت گرم بودن، بیشتر از دستگاه بخور سرد مستعد تجمع باکتری ها است.

از بخارساز و دستگاه بخور گرم باید با احتیاط بهره ببرید، چون المنت های گرم نماینده ای دارند که می توانند پوست را بسوزانند و حتی به آتش سوزی منجر شوند. رعایت نکات زیر به استفاده ایمن از دستگاه بخور گرم یاری می نماید:

  • آن را دور از دسترس بچه ها و دور از اشیاء قابل اشتعال قرار دهید.
  • هرگز دستگاه بخور گرم را روی فرش یا سایر سطوح قابل اشتعال نگذارید.
  • به جای آب لوله کشی از آب مقطر بهره ببرید.
  • طبق دستورالعمل شرکت سازنده از دستگاه مراقبت نموده و آن را تمیز کنید.

چه تفاوتی بین بخور سرد و گرم وجود دارد؟

رطوبت ساز گرم و سرد هر دو می توانند رطوبت هوا را افزایش دهند، اما اثربخشی آن ها با هم فرق دارد.

1. کاهش مسائل تنفسی

یکی از مزیت های اصلی دستگاه بخور این است که می تواند گرفتگی بینی و سایر علائم سرماخوردگی و آنفولانزا را کاهش دهد. این مزیت به خصوص زمانی اهمیت پیدا می نماید که کودک شما به علت سن کم نتواند از داروهای رایج سرفه استفاده کند.

برخی از مطالعات نشان داده اند که بخور سرد برای کاهش مسائل تنفسی گزینه بهتری است، چرا که بخار آب خنک آن به انقباض بافت نرم پوشاننده راه های هوایی یاری می نماید. بخار گرم ممکن است باعث تورم راه های هوایی و انسداد آن ها گردد.

رطوبت سازهای گرم هم می توانند بسیاری از علائم سرماخوردگی و آنفولانزا را تسکین دهند، اما اگر یاری به نفس کشیدن اولویت اول شما است، توصیه می گردد از دستگاه بخور سرد بهره ببرید.

2. ایجاد یک محیط عاری از میکروب

بخاری که از دستگاه رطوبت ساز گرم خارج می گردد، احتمالا به علت جوشیدن آب، باکتری کمتری دارد. این امر به ویژه در زمستان که سیستم ایمنی بدن کمی ضعیف می گردد، اهمیت زیادی دارد.

3. ترکیب با داروهای ضداحتقان

اگر می خواهید مواد ضداحتقان را در محیط پخش کنید تا گرفتگی بینی رفع گردد، بهتر است به سراغ دستگاه بخور گرم بروید، چرا که این مواد برای حل شدن و پراکندگی صحیح به گرما احتیاج دارند. اگر می خواهید از مواد ضداحتقان برای بچه ها خردسال استفاده کنید، قبل از انجام این کار با پزشک مشورت کنید.

4. افزایش سطح رطوبت

در بیشتر موارد، کارآیی بخور سرد و گرم به مدل دستگاه و کیفیت ساخت آن بستگی دارد. با این حال، شواهدی وجود دارد که نشان می دهد رطوبت سازهای سرد در افزایش رطوبت محیط کارآمدتر هستند، به ویژه در اتاق های بزرگ با سقف های بلند. چون بخاری که ایجاد می نمایند به طور یکنواخت پخش می گردد، در حالی که بخار تولیدشده به وسیله رطوبت ساز گرم به سمت سقف می رود.

5. ایمنی

رطوبت ساز سرد از ایمنی بیشتری برخوردار است. رطوبت ساز گرم همواره یک مخزن آب گرم دارد که ممکن است بیرون بریزد و باعث سوختگی گردد. اگر می خواهید دستگاه بخور را نزدیک فرزندتان قرار دهید، رطوبت ساز سرد انتخاب بهتری است.

آیا استفاده بیش از حد از بخور سرد و گرم مضر است؟

وجود مقداری رطوبت در هوا می تواند مزیت های زیادی داشته باشد، اما رطوبت بیش از حد تنفس را سخت نموده و برخی از علائم آلرژی را بدتر می نماید. چرا که مواد آلرژی زای رایج، از جمله مایت های گرد و غبار و کپک ها، در محیط های مرطوب رشد می نمایند. مایت ها موجودات میکروسکوپی هستند که بدون دیده شدن در داخل خانه ها زندگی نموده و به رشد خود ادامه می دهند.

به گفته آژانس حفاظت از محیط زیست ایالات متحده (EPA)، سطح رطوبت داخل ساختمان باید بین 30 تا 50 درصد باشد و رطوبت بالای 60 درصد خیلی زیاد است. هر کسی که از دستگاه بخور سرد و گرم استفاده می نماید باید داخل اتاق یک رطوبت سنج داشته باشد. برخی از دستگاه های بخور می توانند سطح رطوبت را مقدار گیری نمایند، اما سایر دستگاه ها به یک رطوبت سنج مستقل احتیاج دارند.

دستگاه بخور و رطوبت ساز سرد مدل شعله آتش

585,000

تومان

دستگاه رطوبت ساز و بخور سرد مدل DQ-107

238,000

تومان

دستگاه بخور و رطوبت ساز

مشاهده همه

کلام پایانی

برای اینکه بین بخور گرم و سرد انتخاب مناسبی داشته باشید به این فکر کنید که در چه هوایی بهتر نفس می کشید. در صورت لزوم، پزشکان می توانند نوع خاصی از رطوبت ساز را توصیه نمایند. با این حال، انتخاب اساسا به ترجیحات شخصی شما بستگی دارد.

وقتی از تفاوت دستگاه بخور سرد و گرم صحبت به میان می آید، متوجه می شوید که آن ها عملکرد مشابهی دارند اما از مزایا و معایب خاصی برخوردارند. مهم نیست که کدام رطوبت ساز را انتخاب می کنید، حتما بروشور دستگاه را به دقت بخوانید و از دستورالعمل آن پیروی کنید.

این مطلب صرفا جنبه آموزش و اطلاع رسانی دارد. پیش از استفاده از توصیه های این مطلب حتما با پزشک متخصص مشورت کنید. برای اطلاعات بیشتر بیانیه رفع مسؤولیت خبرنگاران مگ را بخوانید.

منابع: medicinenet, verywellhealth, medicalnewstoday, hewifechoice

سؤالات متداول

برای آلرژی بخور گرم بهتر است یا سرد؟

بخور گرم برای تسکین علائم آلرژی گزینه بهتری است. اما اگر فرزند کم سن و سال دارید، استفاده از بخور سرد ایمن تر است. بخور سرد اثربخشی کمتری دارد، اما باعث سوختگی نمی گردد. به خاطر داشته باشید که گاهی اوقات دستگاه بخور با افزایش رشد کپک ها باعث تشدید علائم برخی از انواع آلرژی می گردد.

برای آسم دستگاه بخور سرد بهتر است یا گرم؟

متخصصان در خصوص اینکه کدام رطوبت ساز برای آسم بهتر است، اتفاق نظر ندارند. شما باید هر دو را امتحان کنید تا ببینید کدام یک از آن ها به رفع علائم آسم یاری می نماید و برای خانه شما ایمن تر است. دستگاه بخور خود را به طور منظم تمیز کنید. کپک و سایر آلاینده های دستگاه باعث بدتر شدن علائم آسم می شوند.

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 7 اسفند 1401 بروزرسانی: 7 اسفند 1401 گردآورنده: tour-malaysia.ir شناسه مطلب: 1720

به "5 تفاوت بین دستگاه بخور سرد و گرم که باید بدانید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "5 تفاوت بین دستگاه بخور سرد و گرم که باید بدانید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید