جشنواره اومیزوتوری (Omizutori) ژاپن چیست؟

به گزارش سفر به مالزی، هر سال، زمانی که آخرین نشانه های زمستان آغاز به محو شدن می نماید، شهر باستانی نارا در ژاپن، با جشن اومیزوتوری Omizutori درخششی آتشین به خود می گیرد. این جشنواره بودایی که قدمتی 1200 ساله دارد، نمایشی دیدنی از سنت و معنویت است. بنابراین اگر در ماه مارس ژاپن بودید، سر زدن به این معبد قدیمی و شرکت در جشنواره ضرورریست!

جشنواره اومیزوتوری (Omizutori) ژاپن چیست؟

آنچه در این مطلب می خوانید

  • معرفی اومیزوتوری (Omizutori)
  • جشنواره آتش یا Otaimatsu
  • مراسم آب کشی
  • رن هیشو ها
  • تاریخچه پیدایش فستیوال اومیزوتوری Omizutori
  • سخن انتهای

معرفی اومیزوتوری (Omizutori)

Omizutori که به آن Shunie نیز می گویند، یک جشنواره بودایی ژاپنی است و شامل مجموعه ای از آیین های توبه می باشد که در استقبال از بهار به مدت 2 هفته در مجموعه معابد تودایجی (Todaiji) برپا می گردد؛ ترجمه Omizutori آب کشیدن است و به آب مقدسی که از چاهی در زیر معبد کشیده می گردد اشاره دارد. بنابراین این مراسم برای پاک کردن مردم از گناهان و بعلاوه شروع بهار سال تازه است. پس از تمام شدن جشن Omizutori بهار فرا رسیده و مردم برای جشن شکوفه های گیلاس آماده می شوند.

بیشتر بخوانید:

جشن کشتی سومو ژاپنی

جشنواره آتش یا Otaimatsu

نکته برجسته جشنواره اومیزوتوری Omizutori مراسم Otaimatsu یا همان مراسم آتش است. در طول برگزاری مراسم، شب هنگام راهبانی معروف به رن هیشو rengyoshu مشعل های بزرگ الجسه را به بالکن معبد یاد شده حمل می نمایند؛ و سپس در حالی که آتش دان ها را در هوا می چرخانند، با آتشی که منتشر می گردد دایره های بزرگی می کشند. نکته جالب اینجاست که بوداییان معتقد اند این بارش جرقه های آتش آن ها را پاک و سالی پربرکت برایشان رقم می زند؛ و حتی اگر جرقه آتش فردی را بسوزاند، آن شخص از شر چیزهای بد در امان خواهد بود.

میزان مشعل ها و مدت زمان Otaimatsu در روزهای مختلف، فرق دارد. در بیشتر روزها، ده مشعل با میزان میانه یکی پس از دیگری به بالکن آورده می گردد و کل مراسم حدود بیست دقیقه طول می کشد. اما در این جا می خواهیم 2 روز خاص را از میان این 14 روز معرفی کنیم:

روز دوازدهم مشعل ها بزرگتر و زیادتر می شوند و مراسم بیشتر طول می کشد. این روز معمولا شلوغ ترین روز است به طوری که تماشاگران به سختی در محوطه زیر بالکن مورد نظر، جای خالی برای ایستادن می یابند.

چهاردهم مارس یا به عبارتی آخرین روز Omizutori، این رویداد تنها حدود ده دقیقه طول می کشد، اما همه مشعل ها همزمان به بالکن آورده می شوند و چشم انداز ای فوق العاده را ایجاد می نمایند.

مراسم آب کشی

در شب 12 مارس مراسم آب کشی برگزار می گردد. اگر برایتان سوال است که چرا این تاریخ؟ باید بگوییم زیرا که بوداییان با توجه به افسانه ها معتقدند که فقط در این زمان آب از چاه بیرون می زند! بنابراین طی مراسمی مخفی در صبح روز سیزدهم از جشنواره اومیزوتوری Omizutori ، شب هنگام راهبانی مشعل به دست به سمت چاه آب می روند و با مراسم خاصی آب مقدس را خارج می نمایند؛ سپس به الهه رحمت و مردم عرضه می نمایند. آن ها معتقداند این آب می توند بیماری ها را درمان کند.

پس از آب کشی، مراسم اسرارآمیز داتان Dattan در داخل سالن نیگاتسودو انجام می گردد که با صدای بوق و ناقوس ها همراه است و راهبان دور مشعل های فروزان داخل ساختمان چوبی می چرخند. این مراسم حدود ساعت 3:30 صبح به انتها می رسد.

لازم به ذکر است که طبق افسانه ها، آبی که در میزوتوری استفاده می گردد دارای خواص الهی است و قادر به درمان هر بیماری می باشد. در نتیجه، به بازتماشامایندگان فرصتی برای نوشیدن مقداری از آب پس از تقدیم آن به خدایان بودایی داده می گردد.

رن هیشو ها

رن هیشوها Renhyoshu راهبانی هستند که از دسامبر سال قبل برای شرکت در فستیوال اومیزوتوری Omizutori منصوب می شوند. آن ها وظایفی همانند تمیزکاری، تهیه کالاهای مورد احتیاج را دارند. در طول مدت منتهی به Omizutori، صحبت کردن یا ترک اقامتگاه برای این راهبان ممنوع است.

تاریخچه پیدایش فستیوال اومیزوتوری Omizutori

افسانه های مختلفی در خصوص منشاء Omizutori وجود دارد. یکی از این افسانه ها نشان می دهد که صدها سال پیش بنیانگذار Shuni-e ،که جیچو(Jitchu) نام داشت، 13700 خدا را به این مراسم دعوت کرد. یکی از این خدایان با نام Onyu-myojin به علت اینکه در رودخانه Onyu در حال ماهیگیری بود، دیر به مراسم رسید. او برای جبران تاخیرش، آب معطری از رودخانه اونیو تقدیم کرد؛ در همین حین بود که ناگهان آب از جایی که این خدا ایستاده بود، سرازیر شد.

یکی از افسانه های دیگر بدین صورت است: گفته می گردد که جیچو، بنیان گذار Shuni-e در سال 751 به اعماق کوه های کاساگی Kasagi سفر کرد و در آنجا شاهد بود که موجودات آسمانی مراسمی را انجام می دادند که برای پاکسازی و درخواست توبه بود. جیچو به قدری غرق این مراسم شد که تصمیم گرفت این آیین را به دنیای بشریت برساند. به او هشدار داده شد که این کار سختی خواهد بود اما او عزمش را جزم نموده بود که این کار را انجام دهد. روش او برای انتقال این مراسم به دنیای بشریت این بود که مراسم مذهبی را 1000 بار در روز با سرعت بسیار زیاد انجام دهد!

سخن انتهای

تجربه این مراسم و مناسک واقعاً خاطره انگیز است. در نتیجه، سالانه هزاران بازتماشاماینده برای تماشای مراسم آتش بازی و استفاده از برکات آب مقدس به این منطقه می آیند. اگر علاقه مند به تماشا مشعل ها از نزدیک هستید، سعی کنید زودتر به محوطه معبد برسید و جای مناسبی برای ایستادن بیابید تا چشم انداز خوبی از بالکن داشته باشید.

منبع: ستاره ونک
انتشار: 25 اردیبهشت 1403 بروزرسانی: 25 اردیبهشت 1403 گردآورنده: tour-malaysia.ir شناسه مطلب: 1812

به "جشنواره اومیزوتوری (Omizutori) ژاپن چیست؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "جشنواره اومیزوتوری (Omizutori) ژاپن چیست؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید