گره های تیروئیدی در بچه ها

به گزارش سفر به مالزی، گره های تیروئیدی در بچه ها توده های غیر طبیعی بوده که در غده تیروئید ظاهر می گردد. در بیشتر موارد، این گره های تیروئیدی ماهیت خوش خیم دارد. مقاله زیر اطلاعات زیادی مرتبط با علل، علائم و درمان

گره های تیروئیدی در بچه ها

مترجم: سهیلا حاجی زاده

منبع:راسخون

گره های تیروئیدی در بچه ها توده های غیر طبیعی بوده که در غده تیروئید ظاهر می شود. در بیشتر موارد، این گره های تیروئیدی ماهیت خوش خیم دارد. مقاله زیر اطلاعات زیادی مرتبط با علل، علائم و درمان گره های تیروئیدی در بچه ها ارائه می دهد.

غده تیروئید غده پروانه ای شکل بوده که در قسمت جلوی گلو، بالای گردن واقع شده است. این غده کارنمودهای بسیار مهمی در بدن دارد، چون هورمون هایی را ترشح نموده که به رشد بچه ها و توسعه فیزیکی و بعلاوه ذهنی یاری می نماید. گره های تیروئیدی در بچه ها به توده سفتی اشاره داشته که در غده تیروئید توسعه می یابد. این گره ها ممکن است سرطانی باشند، در بیشتر موارد خوش خیم یا غیر سرطانی می باشد. گره های تیروئیدی در بچه ها و نوجوانان به ندرت مشاهده می شود.

انواع گره های تیروئیدی

انواع مختلفی از گره های تیروئیدی وجود داشته که ممکن است در بچه ها رخ دهد. این گره ها به توضیح زیر می باشد:

گره های تیروئیدی: این گره ها، گره هایی کم و بیش خوش خیم تشکیل شده که به اسم گره واحد ظاهر شده و معمولا بدون درد می باشد.

گره های التهابی: گره هایی بوده که باعث التهاب مزمن در غده تیروئید می شود.

سرطان تیروئید: گره های سرطانی بوده که ماهست بسیار سفتی دارند.

این گره ها ممکن است فراوری هورمون های تیروئیدی را تحت تاثیر قرار دهند. این موارد باعث شده که کودک از ترشح هورمون های تیروئیدی رنج ببرد.

علل بیماری

این گره یک مشکل درون ریز شایع بوده که مردم آمریکا به آن مبتلا هستند. با این حال، کمتر از 10 درصد از گره های تیروئیدی به واسطه سرطان تیروئید ایجاد می شود. در بیشتر موارد، این گره ها ماهیت سرطانی به خود می گیرند. دلیل دقیق گره های تیروئیدی هنوز ناشناخته می باشد. در بعضی موارد این گره ها ماهیت ژنتیکی دارد، بعضی گره ها به واسطه فقدان ید در رژیم غذایی تشکیل شده و بعضی از آن ها هم بعد از مواجهه با تابش رادیو اکتیو ایجاد می شوند.

علائم بیماری

گره های تیروئیدی در بچه ها در ابتدا هیچ علامتی ندارد. علائم تنها بعد از این که گره ها به میزان کافی رشد کرد، توسعه می یابد و بافت های موجود در غده را تحت تاثیر قرار می دهد. بسیاری مواقع توده ها به میزان ای بزرگ شده که می تواند بر روی گردن مشاهده شود. بعضی از علائم گره تیروئید بسته به نوع و علل آن ها به توضیح زیر می باشد:

تغییر در صدا مانند گرفتگی صدا، در در ناحیه گردن، اشکال در بلع، کاهش وزن بدون دلیل، تورم قابل مشاهده بر روی گردن، ضربان قلب نامنظم، افزایش اضطراب، احساس ناآرامی، عدم تحمل سرما، خشکی پوست، افزایش وزن، خستگی، تورم صورت

تشخیص بیماری

بیشتر موارد گره های تیروئیدی در طول معاینه تشخیص داده می شود. در صورتی که پزشک مشکوک به حضور این گره ها شود، پزشک آزمایش خون را به منظور مشاهده عملکرد غده تیروئید انجام می دهد. به غیر از این، اسکن تیروئید به آنالیز جذب ید به وسیله غده یاری می نماید. این روش به شناسایی این که آیا غده خوش خیم یا بدخیم است، یاری می نماید. بیوپسی هم به منظور درک نوع گره موجود در غده انجام می شود.

درمان

هر نوع گره، خواه سرطانی و یا مشکوک به وجود سلول های سرطانی، قابل درمان می باشد. بیشتر این گره ها کاملا قابل درمان می باشد و هیچ گونه عوارض عمده ای ندارند. جراحی به منظور برداشتن گره انجام می شود. جراحی شامل لوبکتومی یا تیروئیدکتومی می باشد. در خصوص لوبکتومی، تنها یک بخش از غده که حاوی گره می باشد، برداشته می شود. کل غده تیروئید در خصوص تیروئیدکتومی برداشته می شود. دوره بهبودی از جراحی حدود یک ساعت می باشد. بعد از عمل به وسیله تزریق داخل وریدی به کودک داروهایی داده می شود. هنگامی که کودک قادر به خوردن و آشامیدن بود، این نوع داروها را قطع می نمایند. کودک بعد از 24 تا 28 ساعت عمل از بیمارستان مرخص می شود.

کودک باید حدود 3 تا 4 هفته بعد از جراحی باید به طور مرتب به پزشک خود مراجعه کند. کودک ممکن است در صورت احتیاج به هورمون درمانی یک متخصص غدد مراجعه کند. هر نوع توده و یا تورم بر روی گردن کودک باید به وسیله پزشک معاینه شود. گره های تیروئیدی در کودک عمدتا ماهیت خوش خیم دارند، اما بعضی مواقع هم این گره ها ممکن است به توده های سرطانی تبدیل شوند.

منبع: راسخون
انتشار: 2 آبان 1400 بروزرسانی: 2 آبان 1400 گردآورنده: tour-malaysia.ir شناسه مطلب: 1344

به "گره های تیروئیدی در بچه ها" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "گره های تیروئیدی در بچه ها"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید