گردشگری معلولان از حرف تا عمل، هفت خوان معلولان برای استفاده از اماکن گردشگری

به گزارش سفر به مالزی، یافتن خودرو واقامتگاه مناسب برای سفر معلولان، استفاده از معابر و حمل و نقل درون شهری، عدم وجود علائم دیداری و شنیداری در معابر، نبود امکانات برای افراد معلول در اماکن گردشگری و هزینه بر بودن سفر هفت خوان معلولان برای بازدید از اماکن گردشگری کشور است.

گردشگری معلولان از حرف تا عمل، هفت خوان معلولان برای استفاده از اماکن گردشگری

اگر علاقمند به سفر با بهترین لیست قیمت تور کانادا هستید با ما همراه شوید، با مجری مستقیم تور کانادا از تورنتو، مونترال و ابشار نیاگارا دیدن کنید و بهترین تجربه سفر را داشته باشید.

به گزارش خبرنگاران از شیراز، چشمانتان را ببندید خودتان را روی ویلچر یا با عصای سفید تصور کنید و فرض کنید که هوای گشت و گذار در شهر و یا مسافرت نموده اید دلتان می گیرد وقتی متوجه می شوید نه معابر شهری، نه اماکن تاریخی و فرهنگی، نه پارک ها، هتل ها و رستوران ها و حتی ناوگان حمل و نقل برای معلولان جسمی و حرکتی، نابینایان و ناشنوایان مناسب سازی نشده است و شما محکوم به خانه نشینی هستید.

اینها فقط تصور دقایقی از زندگی یک معلول است. واقعیت زندگی این قشر و احتیاجهایی که به عنوان یک شهروند دارند خیلی فراتر از یک سطر و دو سطر است. لذت های کوچکی که چشیدن آن برای خیلی از معلولان کشور به آرزو تبدیل شده و در واقع مسافرت رفتن، لذت بردن از مواهب طبیعی و آثار تاریخی و فرهنگی برای معلولان سرزمین من به دردسرش نمی ارزد.

گردشگری برای معلولان شعار نباشد

شعار سال جاری روز جهانی گردشگری گردشگری برای همه و ترویج دسترسی همگانی بود. شعاری که سهیل معینی، رئیس کانون سراسری تشکل های معلولان کشور، آرزو می نماید که ای کاش در حد شعار و تعارف باقی نماند و واقعا حقوق معلولان و افراد کم توان در سیاست گذاری سازمان میراث فرهنگی دیده گردد. این شعار، فراهم کردن امکانات دسترسی افراد کم توان در گردشگری را در نظر دارد و به دولت ها و فعالان گردشگری توجه جدی به احتیاج مردمان کم توان (معلولان جسمی و حرکتی، نابینایان، ناشنوایان و سالمندان) برای بهره بردن از صنعت گردشگری را گوشزد می نماید.

حدود 80 درصد هتل های 3، 4 و 5 ستاره استان فارس به اتاق ویژه معلولان، سرویس بهداشتی بهینه شده، بالابر مخصوص و سطح شیب دار ورودی هتل مجهز است این جمله را حسن سیادتان، رئیس جامعه هتلداران استان فارس در گفت وگو با خبرنگاران می گوید، اما بسیار روشن است که این هتل ها جز هتل های گران قیمت محسوب می شوند و با توجه به اینکه عمده افراد قشر معلول جامعه از تمکن اقتصادی برخوردار نیستند جای سوال پیش می آید که چند درصد از معلولین توانایی استفاده از این اماکن را دارند؟

سعید فانی، رئیس شورای هماهنگی تشکل های مردم نهاد معلولان استان فارس، در گفت وگو با خبرنگاران با بیان اینکه استانداردسازی هتل ها برای استفاده معلولان شامل ایجاد رمپ در وردوی هتل، استفاده از بالابر ویژه معلولان، ارتفاع باجه پذیرش مهمان، آسانسورهای گویا و مجهز به خط بریل برای افراد نابینا، سرویس بهداشتی مناسب، ارتفاع تخت تا کف اتاق هتل، اندازه در های ورودی اتاق، فضای اتاق و غیره می گردد می گوید: وقتی همه اینها در همه هتل ها و مسافرخانه ها رعایت گردد آنوقت می توان نمره قبولی برای ایجاد تسهیلات ویژه معلولان به آنها داد.

فانی با بیان اینکه در خطوط جاده ای حتی یک اتوبوس مناسب سازی شده برای استفاده معلولان وجود ندارد و معلولان جسمی و حرکتی برای استفاده از خطوط ریلی نیز با مسئله کم عرض بودند محل تردد داخل قطارها برای رسیدن به کوپه مورد نظر روبه رو هستند می افزاید: معلولان برای مسافرت باید از خطوط هوایی و خودرو شخصی استفاده نمایند که این دو نیز هزینه بر است و در واقع بیشتر جامعه معلول کشور از آن محروم هستند.

مناسب سازی همه اماکن تاریخی برای معلولان امکانپذیر نیست

مصیب امیری، مدیرکل سازمان میراث فرهنگی استان فارس، در گفت وگو با خبرنگاران در خصوص مناسب سازی اماکن تاریخی و گردشگری استان فارس برای استفاده معلولان می گوید: اماکنی که امکان مناسب سازی و ایجاد سطح شیب دار داشته است برای استفاده معلولان بهینه سازی شده اما در بعضی اماکن تاریخی امکان مناسب سازی وجود نداشته است.

عبدالرضا نصیری، معاون میراث فرهنگی استان فارس، نیز در گفت وگو با خبرنگاران در این مورد می گوید: مقوله مناسب سازی در حوزه میراث فرهنگی خیلی متفاوت تر از حوزه شهری است زیرا بسیاری از مداخلاتی که ما اسمش را مناسب سازی می گذاریم چون مربوط به گذشته و آثار باستانی است از نظر میراث فرهنگی تخلف محسوب می گردد.

معاون میراث فرهنگی استان فارس می افزاید: ایجاد سطح شیب دار (رمپ) در ورودی بیشتر اماکن گردشگری شیراز مثل سعدیه، حافظیه، ارگ کریم خان و غیره از دو دهه قبل مورد توجه میراث فرهنگی بوده است اما ایجاد این سطح ها در بعضی مکان ها اماکن پذیر نیست مثل آب انبار مجموعه زندیه که شیب پله هایش برای افراد سالم هم خطر دارد.

فانی با ابراز تاسف از دیدگاه مسئولان که مناسب سازی اماکن تاریخی، گردشگری و حتی معابر شهری را تنها در ایجاد سطح شیب دار در ورودی اماکن می بینند می گوید: مولفه های مناسب سازی صرفا در ایجاد رمپ خلاصه نمی گردد زیرا معلولان شامل نابینایان، ناشنوایان و معلولان جسمی و حرکتی هستند و زمانی که برای همه اینها شرایط تسهیل شد نمره قبولی باید به مسئولان داد.

وی با تاکید بر اینکه گردشگری معلولان آنقدر باید شرایطش فراهم باشد که من معلول بدون یاری دیگران بتوانم از اماکن گردشگری دیدن کنم و شخص دیگری را به دنبال خودم یدک نکشم می افزاید: در اماکن گردشگری ما حتی سرویس بهداشتی مناسب استفاده معلولان وجود ندارد رمپ های ایجاد شده نیز از استاندارد لازم برخوردار نیستند و در بیشتر موارد غیرقابل استفاده هستند.

ابعاد محرومیت در گردشگری معلولان

رئیس شورای هماهنگی تشکل های مردم نهاد معلولان استان فارس می گوید: استفاده از اماکن گردشگری یک سوی قضیه است و امکانات بین راهی برای استفاده معلولان سوی دیگر قضیه. از راستا شیراز تا تهران یک سرویس بهداشتی برای استفاده معلولان، سالمندان و زنان باردار وجود ندارد.

وی با بیان اینکه اگر یک گروه از معلولان قصد سفر به شیراز را داشته باشند اتوبوس دربستی یا گردشگری مناسب سازی شده برای آنها وجود ندارد و این برازنده شهر تاریخی و گردشگری شیراز نیست می گوید: تا دو سال پیش بازدید از اماکن گردشگری و تاریخی برای معلولان رایگان بود اما بنا به بخش نامه جدید میراث فرهنگی، معلولان نیز برای بازدید باید بلیط نیم بها پرداخت نمایند که برای سفرهای گروهی هزینه زیادی محسوب می گردد.

فانی در خصوص مناسب سازی ناوگان حمل و نقل شهری برای استفاده معلولان نیز می گوید: چندی پیش شهرداری شیراز خبر از اضافه شدن 50 دستگاه اتوبوس مناسب سازی شده برای معلولان به ناوگان حمل و نقل شهری را داده است اما تا زمانی که ایستگاه های اتوبوس مناسب سازی نشوند استفاده از آنها برای معلولان در بیشتر مواقع غیرممکن است.

موضوع سفر و مقوله گردشگری در زندگی معلولان تاثیر بسیار زیادی دارد و سبب بهبود شرایط روحی و روانی این افراد و افزایش توانمندی آنان در برابر چالش های ناشی از معلولیت می گردد اما به دلیل مسائل زیاد از جمله استاندارد نبودن زیرساخت های صنعت گردشگری برای گردشگری معلولان بسیاری از آنها پیروز به سفر و استفاده از جاذبه های تاریخی، طبیعی و گردشگری کشور نمی شوند.

یافتن خودرو مناسب برای رفت وآمد معلولان در سفر، یافتن اقامتگاه مناسب برای سکونت، استفاده از معابر شهری، استفاده از حمل و نقل درون شهری، عدم وجود علائم دیداری و شنیداری مناسب این افراد در معابر، نبود امکانات دیداری و شنیداری برای افراد نابینا و ناشنوا در اماکن گردشگری و در نهایت هزینه بر بودن سفر برای این افراد هفت خوانی است که آنها برای بازدید از اماکن گردشگری کشور باید طی نمایند.

گزارش از ثریا ستاری

منبع: تسنیم
انتشار: 5 اسفند 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: tour-malaysia.ir شناسه مطلب: 163

به "گردشگری معلولان از حرف تا عمل، هفت خوان معلولان برای استفاده از اماکن گردشگری" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "گردشگری معلولان از حرف تا عمل، هفت خوان معلولان برای استفاده از اماکن گردشگری"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید