چرا تب می کنیم؟

به گزارش سفر به مالزی، گرچه تب داشتن باعث احساس ناخوشی و ناراحتی فرد می گردد، اما این موضوع نشان دهنده ابتلا به یک بیماری است. دانشمندان آمریکایی دلایل و چگونگی بروز تب در بدن را تشریح کردند.

چرا تب می کنیم؟

از وبسایت ویکی پدیا دیدن نمایید.

به گزارش خبرنگاران به نقل از باشگاه خبرنگاران، گرچه تب داشتن باعث احساس ناخوشی و ناراحتی فرد می گردد، اما این موضوع نشان دهنده ابتلا به یک بیماری است. تب می تواند ناشی از طیف گسترده ای از موضوعات باشد. در بعضی موارد این موضوع جدی نیست و با گذشت زمان به طور خود به خود از بین می رود. با این حال، تب در بدن در بعضی موارد نشان دهنده بروز یک مشکل جدی است و فرد باید سریعاً به پزشک مراجعه کند.

در حقیقت تب به افزایش درجه حرارت بدن به بیش از حد نرمال اطلاق می گردد. تب به طور معمول نشانه کوشش بدن برای مبارزه با عفونت و عوامل بیماری زا است. اتفاقی که در این زمان در بدن رخ می دهد بسیار پیچیده است، اما به طور عمومی این امر بدان معناست که سیستم ایمنی بدن در حال مبارزه با عوامل بیماری زا بوده و بدن اولویتش سلامتی اندام های حیاتی است.

لورا میلر، استاد دانشگاه مینه سوتا آمریکا در این باره می گوید: زمانی که فرد تب دارد، هیپوتالاموس که منطقه ای کوچک در مغز است و نقش ترموستات بدن در تنظیم دما را برعهده دارد، پیغام هایی را به بدن برای افزایش درجه حرارت ارسال می نماید. در این زمان، سلسله اتفاقاتی در بدن رخ می دهد. برای مثال رگ های خونی سمت پوست مسدود شده تا مانع از هدر رفتن گرمای بدن از راه پوست گردد. همچنین خون رسانی به اندام ها و بافت های مهم بدن افزایش می یابد.

افزایش درجه حرارت بدن در گام نخست فرایند رشد باکتری ها را کند می نماید. همچنین این موضوع باعث کارآمدی بهتر سیستم دفاعی گلبول های سفید خون شده و باعث تقویت فراوری مواد شیمیایی در مقابله با عوامل بیماری زا می گردد. بسیاری از باکتری ها و ویروس ها می توانند به راحتی در درجه حرارت طبیعی بدن زندگی نمایند، اما با افزایش دمای بدن، زنده ماندن برای آن ها سخت می گردد.

طیف گسترده ای از مسائل و بیماری ها می تواند منجر به بروز تب در بدن گردد، اما عمده ترین دلایل آن را می توان در مقوله های زیر دسته بندی کرد:

1- عفونت بدن

2- مصرف دارو های خاص

3- گرمازدگی

4- سرطان های مختلف

5- بیماری های خود ایمنی

6- بعضی واکسن های دوره کودکی

در میان موارد ذکر شده عفونت ها اعم از عفونت های ناشی از باکتری، قارچ، یا ویروس رایج ترین دلیل بروز تب در بدن هستند. در این میان، ویروس های مرتبط با سرماخوردگی عمده ترین دلیل محسوب می شوند. به ندرت بیماری های دیگر مانند بیماری های روماتیسمی سیستمی و سرطان ها در بلند مدت می توانند باعث ایجاد تب غیرطبیعی در بدن شوند.

در مقابله با تب باید به این نکته توجه گردد که آیا حال عمومی فرد خوب است؟ اگر احساس ناخوشی دارید و یا درجه حرارت بدنتان به طور بخصوصی بالاست، استفاده از تب بر ها مانند استامینوفن و یا ایبوپروفن الزامی است. همچنین مصرف آب کافی را از قلم نیاندازید. به دلیل همه گیری کووید 19، توصیه می گردد در صورت مشاهده تب و سایر علائم این بیماری مانند سرفه خشک، خستگی و بی حالی، گلو درد، درد و رنج، اسهال، و از دست دادن حس بویایی و چشایی حتما برای انجام تست کرونا اقدام کنید.

منبع: جام جم آنلاین
انتشار: 30 اردیبهشت 1400 بروزرسانی: 30 اردیبهشت 1400 گردآورنده: tour-malaysia.ir شناسه مطلب: 1125

به "چرا تب می کنیم؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چرا تب می کنیم؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید