چرا برخی از افراد در برابر کووید، 19 مقاوم ترند

به گزارش سفر به مالزی، تهران (پانا) - آزمایش های تازه دریافته است که چرا برخی از افراد در برابر کووید-19 مقاوم ترند و با وجود قرار گرفتن در معرض عفونت، آزمایششان منفی می شود در حالی که در میلیون ها نفر دیگر این ویروس به سرعت توسعه می یابد.

چرا برخی از افراد در برابر کووید، 19 مقاوم ترند

به گزارش ایسنا، تیمی از کالج دانشگاهی لندن بین مقاومت در برابر کووید-19 و سلول های تی (T-cells) موجود در دستگاه ایمنی بدن که می توانند ویروس سارس-کوو-2 و سایر عفونت های خانواده ویروس کرونا را در مراحل اولیه پاکسازی کنند، ارتباطی پیدا کرده اند که راه را برای فناوری نو تولید واکسن می گشاید.

لئو سوادلینگ، ایمنی شناس کالج دانشگاهی لندن و نویسنده اصلی این مقاله، گفت: هر فردی شاهدی بر اساس شنیده ها از مردم دارد دال بر اینکه برخی افراد در معرض عفونت قرار گرفته اند، اما تسلیم نشده اند. چیزی که نمی دانستیم این است که آیا این دسته از افراد واقعا توانسته بودند کاملا از ویروس اجتناب کنند یا اینکه ویروس را به طور طبیعی و قبل از اینکه با آزمایش های متعارف قابل تشخیص باشد، از بدنشان پاکسازی کرده اند؟

اعتقاد بر این است که در برخی افراد، به دلیل مبارزه دستگاه ایمنی بدن با عفونت های مشابه ناشی از سایر ویروس های کرونای فصلی مانند آن هایی که باعث سرماخوردگی می شوند، سلول های تی حافظه (Memory T-cells) با توانایی مبارزه با ویروس ایجاد شده اند. بر اساس مطالعه ای که چهارشنبه در مجله نیچر منتشر شد، این سلول های تی حافظه از برخی افراد در برابر کووید-19محافظت می کنند.

این بدان معنا است که برخی از افراد که ویروس وارد بدنشان شده است، نسبت به دیگران توان قوی تری برای مبارزه با آن داشته اند و ویروس آنقدر در بدنشان نمانده است که پادتنی ایجاد کند یا علائمی نشان دهد، امری که به منفی شدن آزمایش پی سی آر آن ها منجر می شود.

بنابر گزارش روزنامه ایندیپندنت، تیم پزشکی که این مطالعه را انجام داد می گوید که با استفاده از این فناوری در تولید واکسن ها، می توان واکنش آن ها را در برابر کووید-19 قوی تر و بادوام تر کرد.

متخصصان در این آزمایش ها 731 کارمند مراقبت های بهداشتی را مطالعه و پاسخ ایمنی آن ها در طول موج اول همه گیری را بررسی کردند. آن ها دریافتند که 58 شرکت کننده در این مطالعه به رغم قرار گرفتن در معرض خطر بالا، جواب آزمایش کووید مثبت نشان ندادند اما نمونه های آن ها، افزایش اندازه سلول های تی را نشان می داد. این بدان معنا است که برخی از شرکت کنندگان حتی قبل از شروع همه گیری، مصونیت طبیعی داشته اند.

در حالی که واکسن های کنونی کووید-19 بر مقاومت مبتنی بر پادتن اتکا دارند که به معنای هدف قرار دادن شاخه پروتئینی در لایه بیرونی ویروس است، این سلول های تی کمیاب توانستند سازوکار داخلی ویروس را شناسایی و سریع تر عمل کنند.

دکتر الکساندر ادواردز، دانشیار فناوری زیست پزشکی در دانشگاه ریدینگ نیز گفت: برخلاف پادتن ها که شکل لایه بیرونی را تشخیص می دهند، سلول های تی یا همان گلبول های سفید خون که در دستگاه ایمنی ما نقش مرکزی دارند، این قدرت را دارند که پروتئین های ویروس کرونا را حتی زمانی که در لایه های درونی ذره ویروس دفن شده اند، بو بکشند.

وی خاطر نشان کرد: این مطالعه شواهد محکمی از آنچه از زیست شناسی بالقوه میزبان ویروس انتظار می رود، ارائه می دهد. بدین معنا که می توان انتظار داشت افراد مختلف پس از قرار گرفتن در معرض ویروس نتایج متفاوتی بگیرند. گاهی ممکن است خوش اقبال باشید و مبتلا نشوید. در مواقع دیگر ممکن است کاملا آلوده شوید و بیماری را خفیف یا شدید تجربه کنید.

این یافته ها همچنین راه را برای فناوری تولید واکسن با استفاده سلول های تی باز می کند که قادر است دستگاه ایمنی بدن را پس از قرار گرفتن در معرض ویروس، اما قبل از تجربه علائم یا پاسخ آنتی بادی، فعال کند.

منبع: خبرگزاری پانا
انتشار: 20 آذر 1400 بروزرسانی: 20 آذر 1400 گردآورنده: tour-malaysia.ir شناسه مطلب: 1393

به "چرا برخی از افراد در برابر کووید، 19 مقاوم ترند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چرا برخی از افراد در برابر کووید، 19 مقاوم ترند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید