معرفی 10 خاصیت شگفت انگیز برنج؛ برنج سفید یا قهوه ای؟!

به گزارش سفر به مالزی، برنج به عنوان متداول ترین بخش غذای ایرانی شناخته می گردد. بیشتر ایرانی ها حداقل در روز یک وعده برنج مصرف می نمایند. در دسته بندی کلی برنج به دسته برنج کامل یا همان سبوس دار (برنج قهوه ای) و برنج سفید تقسیم بندی می گردد. در ادامه مقاله خواص مواد غذایی از مجله خبرنگاران با مضرات و خواص مصرف برنج و آنالیز برنج سبوس دار یا برنج قهوه ای و برنج سفید آشنا می شویم.

معرفی 10 خاصیت شگفت انگیز برنج؛ برنج سفید یا قهوه ای؟!

بیشتر بخوانید:همه چیز برای تغذیه مناسب بچه ها و دانش آموزان

انرژی حاصل از مصرف برنج

یکی از موادی که بدن برای سوخت و ساز خود احتیاج دارد کربوهیدرات است. برنج یکی از منابع غنی کربوهیدرات است که یک سوخت کامل برای بدن شناخته می گردد. کربوهیدرات ها در سلول ها بدن بعد از پردازش به انرژی و سوخت بدن تبدیل می شوند. بعلاوه در برنج اندازه بالایی مواد معدنی و ویتامین ها وجود دارد که در افزایش انرژی و متابولیسم اندام ها و ارگان های بدن تاثیرگذار است.

بیشتر بخوانید: تاثیرات کربوهیدارت

کنترل فشار خون

افرادی که دارای فشار خون بالا هستند، مصرف نمک برای آن ها مضر است و آن ها از مصرف نمک منع شده اند. اما در دانه های برنج اندازه سدیم بسیار کم است و مصرف برنج برای کسانی که فشار خون دارند خطری ندارد.

جلوگیری از سرطان

فیبرها و آنتی اکسیدان ها عواملی هستند که در جلوگیری از سرطان نقش مهمی را ایفا می نمایند. برنج سفید و در پی و بعلاوه برنج قهوه ای به مراتب بیشتر در خود فیبر نامحلول دارند که یک عامل جلوگیری نماینده از سرطان است. از آنتی اکسیدان هایی که در برنج وجود دارد می توان به ترکیبات فنولیک، ویتامین A و ویتامین C اشاره نمود.

یکی از دلایلی که باعث به وجود آمدن سرطان می گردد، حضور رادیکال های آزاد است که از متابولیسم ناقص بدن به عنوان محصول جانبی فراوری می گردد. این رادیکال آزاد باعث ایجاد جهش در سلول های بدن و در نهایت ایجاد سرطان می گردد. برنج به عنوان یک منبع غنی از آنتی اکسیدان به تخریب این رادیکال های آزاد مشغول می گردد.

چاقی

برنج به علت اینکه در ساختار خود فاقد چربی های مضر و کلسترول است برای جلوگیری از چاقی مناسب می باشد و برای داشتن یک رژیم مناسب حتما مصرف برنج را در آن قرار دهید. در واقع آنالیز ها نشان می دهد که موادی که سطح پایینی از چربی و کلسترول در ساختار خود دارند، به کاهش چاقی یاری می نماید. البته به این نکته باید دقت کرد که سطح کربوهیدرات برنج نیز بالا است و مصرف بی رویه و خارج از برنامه برنج باعث افزایش وزن خواهد شد.

بیشتر بخوانید: آشنایی با انواع چاقی و راهکارهای خانگی برای درمان آن

مراقبت از پوست

در ساختار برنج ترکیباتی به نام ریبوفلاوین وجود دارند که خاصیت ضد التهاب و قرمزی پوست دارد. بر اساس یافته های پزشکی قرار دادن برنج پودر شده بر روی پوست، توانایی بهبود بعضی از بیماری های پوستی را دارد. بعلاوه در برنج به علت وجود آنتی اکسیدان های متعدد، فرایند پیر شدن و چروک شدن پوست را به تعویق می اندازد.

جلوگیری از آلزایمر

در برنج سفید و بعلاوه برنج قهوه ای مواد معدنی و مغذی وجود دارد که نورون ها و انتقال دهنده های عصبی را برای فعالیت تحریک می نماید. بنابراین می توان گفت که مصرف برنج به خصوص برنج قهوه ای بسیار در جلوگیری آلزایمر تاثیر دارد.

بهبود سیستم گوارشی بدن

محققان بر این باورند که مصرف برنج برای بیماری های معده و گوارشی مناسب است و بعلاوه معتقدند که مصرف برنج به مانند یک دارو برای درمان اسهال خونی عمل می نماید. بعلاوه برنج باعث دفع کردن آب اضافی بدن می گردد که باعث دفع سموم از بدن می گردد.

بهبود متابولیسم

برای بهبود و داشتن یک مکانیسم سالم در بدن وجود ویتامین هایی مانند ویتامین D ، کلسیم، آهن، ریبوفلاوین، نیاسین و غیره بسیار مهم لازم است. برنج یک منبع غنی و کامل برای تامین این ویتامین ها و بهبود متابولیسم بدن است.

سلامت قلب و عروق

همانطور که در بالا شرح داده شد، در ساختار برنج چربی و کلسترول وجود ندارد و بعلاوه سرشار از آنتی اکسیدان است و بعلاوه فیبرهای زیادی در آن وجود دارد که منجر به سلامت و تقویت سیستم قلب و عروق می گردد.

بیشتر بخوانید: 4 روش طرز تهیه استانبولی پلو (دمی گوجه)؛ رازهای شفته نشدن برنج????

مضرات برنج

بنابراین هیچ چیزی در جهان خوب مطلق نیست. برنج هم از این قاعده مستثنی نیست و در کنار خوبی ها و خواص فراوانش مضراتی نیز دارد که اگر در مصرف برنج زیاده روی نکنید به آن ها گرفتار نخواهید شد. از جمله مضراتی که برای برنج می توان نام برد این است که مصرف برنج باعث افزایش یبوست در افرادی که یبوست دارند می گردد، افرادی که مرض قند دارند باید در مصرف برنج دقت نظر به خرج دهند و در نهایت مصرف بیش از اندازه برنج سفید باعث ایجاد اختلالات عصبی خواهد شد

ترکیبات برنج

برنج علی رغم اندازه کوچکش بسیاری از مواد معدنی، مواد مغذی و ویتامین ها را در ساختار خود دارد . بنابراین در جدول زیر به آنالیز اندازه کالری و دیگر فاکتورها در برنج سفید و برنج قهوه ای در صد گرم پرداخته ایم.

مواد در صد گرم برنج قهوه ای در صد گرم برنج سفید
کالری 360 کالری 362 کالری
آب 12 گرم12 گرم
پروتئین 5.7 گرم6/6 گرم
نشاسته 76 گرم80 گرم
کلسیم 32 میلی گرم 25 میلی گرم
فسفر 220 میلی گرم 95 میلی گرم
آهن 6.1 میلی گرم8.0 میلی گرم
سدیم 10 میلی گرم 5 میلی گرم
پتاسیم 215 میلی گرم90 میلی گرم
ویتامین ب 1 35.0 میلی گرم 06.0 میلی گرم
ویتامین ب 2 050 میلی گرم03.0 میلی گرم
ویتامین ب 3 8.4 میلی گرم5.1 میلی گرم

همانطور که در جدول آمده است اندازه کالری برنج سفید و برنج قهوه ای تقریبا یکسان است اما در برنج قهوه ای به علت اینکه پوست و شلتوک برنج از برنج در مراحل کوبیده شدن، جدا نشده است. به اندازه بسیار زیادتری دارای مواد معدنی و ویتامین ها در ساختار خود است.

انواع برنج: برنج قهوه ای یا سبوس دار

همانطور که گفته شد برنج قهوه ای یا برنج سبوس دار پوست آن ها را در محله کوبیده شدن برنج از آن جدا ننموده اند. اما تفاوت برنج سفید و قهوه ای فقط تفاوت در رنگ آن ها نیست. تصور کنید که یک دانه برنج متشکل از چندین لایه پوست است که در برنج سفید تمام این پوسته ها جدا می گردد، اما در برنج قهوه ای فقط لایه اول جدا می گردد. این جدا نشدن پوست از برنج قهوه ای این نوع برنج را منبع بسیار غنی تر از مواد معدنی و ویتامین ها نموده است.

قطعا برنج قهوه ای تمام خواص ویژگی های برنج سفید را دارد و حتی افزون بر آن خواص، ویژگی های منحصر به فرد خود نیز دارد به عنوان مثال: برنج قهوه ای منبع سرشاری از منگنز، منیزیم و سلینیم است. وجود منگنز در برنج قهوه ای سلامت سیستم اعصاب و روان را تضمین می نماید. وجود سلنیم در برنج هم از سرطان جلوگیری می نماید و هم در بهبود بیماری های قلبی نقش مهمی را ایفا می نماید و بعلاوه منیزیم موجود در برنج قهوه ای خطر ابتلا به دیابت نوع دوم را به اندازه چشمگیری کاهش می دهد.

با توجه به تعاریفی که از برنج قهوه ای و سفید داشتیم و ویژگی های آن ها را آنالیز کردیم، توصیه می گردد که حتما از برنج قهوه ای در کنار مصرف روزانه برنج سفید بهره ببرید تا از خواص و ویژگی های بسیار عالی برنج قهوه ای نیز بهره مند شوید.

بیشتر بخوانید: طرز تهیه 7 نوع غذای بدون برنج؛ آموزش مرحله به مرحله

خواص برنج و چاقی

طبق گفته محققان تغذیه، خوردن غلاتی که سبوس دارند بسیار در کاهش وزن افراد تاثیر دارد. پس اگر قصد لاغر شدن دارید، توصیه می گردد که برنج قهوه ای یا برنج را به صورت کته ای دم کنید و مصرف کنید. البته برای داشتن یک کاهش وزن منطقی باید در کنار خوردن برنج سبوس دار به ورزش و فعالیت های بدنی نیز بپردازید.

اما برنج سفید را اگر در اندازه زیاد و به همراه غذاهای دیگر نخورید مانند خورشت ها و گوشت قرمز و سفید مصرف کنید و تحرک بدنی نداشته باشید، قطعا گرفتار چاقی خیلی زیادی خواهید شد. پس در اندازه مصرف برنج سفید دقت کامل داشته باشید.

.

منبع: اُکالا
انتشار: 15 دی 1400 بروزرسانی: 15 دی 1400 گردآورنده: tour-malaysia.ir شناسه مطلب: 1420

به "معرفی 10 خاصیت شگفت انگیز برنج؛ برنج سفید یا قهوه ای؟!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "معرفی 10 خاصیت شگفت انگیز برنج؛ برنج سفید یا قهوه ای؟!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید