مصرف یک ماده غذایی به تنهایی سیستم ایمنی را تقویت نمی کند

به گزارش سفر به مالزی، عضو هیئت علمی گروه تغذیه دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت: مصرف بسیار زیاد قند های ساده و اسید های چرب سیستم ایمنی بدن را تضعیف می نمایند، درحالی که چربی های موجود در روغن های گیاهی به تقویت سیستم ایمنی بدن یاری می نمایند.

مصرف یک ماده غذایی به تنهایی سیستم ایمنی را تقویت نمی کند

به گزارش گروه اجتماعی خبرنگاران، برنامه روزنه با موضوع سلامت و تغذیه در شرایط شیوع کرونا، در ارتباط تلفنی با دکتر احسان حجازی (عضو هیئت علمی گروه تغذیه دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی) از شبکه رادیویی مصاحبه روی آنتن رفت.

احسان حجازی در مصاحبه تلفنی با برنامه روزنه با اشاره به اخبار غیر موثق مرتبط با کرونا، گفت: متاسفانه در فضای مجازی اطلاعات نادرست بسیار زیادی وجود دارند و هر کدام به نوعی درباره بیماری کرونا و روش های درمانی حرف می زنند.

وی با اشاره به این که سیستم ایمنی بدن ساختار پیچیده ای دارد، گفت: با خوردن یک یا دو ماده - مانند لیمو و ... - سیستم ایمنی بدن به یک باره تقویت نمی گردد.

عضو هیئت علمی گروه تغذیه دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با بیان این که چندین عضو در تقویت سیستم ایمنی بدن درگیر هستند، گفت: ایمنی بدن زمانی تقویت می گردد و خوب کار می نماید که مجموعه ای از عوامل و عناصر در داخل بدن در شرایط مطلوب قرار بگیرند.

وی ادامه داد: تغذیه مناسب و خواب و استراحت کافی و شرایط فیزیکی در سلامت سیستم ایمنی بدن موثر هستند.

احسان حجازی با اشاره به این که گلبول های سفید در عملکرد سیستم ایمنی پیشرو هستند، گفت: گلبول های سفید زمانی درست کار می نمایند که انرژی و ویتامین و املاح کافی داشته باشند.

وی اضافه نمود: با خوردن یک لیوان دمنوش زنجبیل یا یک عدد پرتقال سیستم ایمنی بدن تقویت نمی گردد.

عضو هیئت علمی گروه تغذیه دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی توضیح داد: بدن برای ارتقای سیستم ایمنی به منابع سرشار کربوهیدرات و قند و نشاسته و پروتئین احتیاج دارد.

وی با اشاره به این که ویتامین A عنصری ضد عفونتی است، مطرح نمود: پیش ساز این ویتامین در بیشتر غذا های گیاهی و حیوانی وجود دارد.

احسان حجازی اضافه نمود: مصرف سبزیجات و میوه جات و گوشت سفید احتیاج بدن را در حوزه ویتامین A تامین می نماید.

وی با بیان این که روی در تقویت سیستم ایمنی موثر است، توضیح داد: این ماده به میزان فراوان در گوشت ها و آجیل ها موجود است.

این کارشناس تغذیه تاکید داشت: ما نباید برای تقویت سیستم ایمنی بدن به طور افراطی فقط بعضی از ماده های غذایی را مصرف کنیم.

به گفته احسان حجازی مصرف بسیار زیاد قند های ساده و اسید های چرب سیستم ایمنی بدن را تضعیف می نمایند، درحالی که چربی های موجود در روغن های گیاهی به تقویت سیستم ایمنی بدن یاری می نمایند.

وی با بیان این که ما باید از غذا های ناسالم پرهیز کنیم، مطرح نمود: استراحت کافی و پیاده روی (حداقل 20 دقیقه در روز) و مصرف سبزیجات و میوه جات از جمله عوامل مهمی هستند که به طور یکپارچه سیستم ایمنی بدن را در مقابل کرونا تجهیز می نمایند.

عضو هیئت علمی گروه تغذیه دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی تاکید داشت: مصرف ماده های غذایی مانند زنجبیل در شرایطی به ایمنی بدن را ارتقا می دهند که در کنار تغذیه سالم مصرف شوند.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 10 مرداد 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: tour-malaysia.ir شناسه مطلب: 537

به "مصرف یک ماده غذایی به تنهایی سیستم ایمنی را تقویت نمی کند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مصرف یک ماده غذایی به تنهایی سیستم ایمنی را تقویت نمی کند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید