طبع برنج چیست و مصلحات و خواص آن کدامند؟

به گزارش سفر به مالزی، برنج یکی از غلات کامل و از غذاهای اصلی در منطقه آسیا به خصوص کشور عزیزمان ایران است و به وفور در شکل های مختلف همراه با انواع خوراک ها و خورشت ها استفاده می شود. طبع برنج و ترکیبات موجود در آن به گونه ای است که علاوه بر یک غذای اصلی کاربردهای فراوانی در طب سنتی دارد.

طبع برنج چیست و مصلحات و خواص آن کدامند؟

در این مقاله ابتدا طبع برنج از نظر طب سنتی را بیان کرده و سپس به بررسی خواص آن می پردازیم.

طبع برنج سرد است یا گرم؟

مزاج برنج از نظر طب سنتی سرد و خشک است و انواع مصلحات آن خیساندن در آب و نمک، زعفران، زیره سیاه و شوید معرفی شده است.

مزاجانواع مصلحات
سرد و خشکخیساندن در آب و نمک، پخت با زعفران، زیره سیاه و شوید

مهم ترین خواص برنج چیست؟

دانه برنج در بیش از 40000 رقم با اشکال، اندازه، بافت، عطر و رنگ های متفاوت در دنیا وجود دارد. اما به طور کلی همه آن ها از نظر خواص درمانی تقریبا ویژگی های یکسانی دارند. در زیر به شرح مهم ترین این خواص عالی و درمانی می پردازیم.

1. دانه ای سرشار از مواد معدنی

بیشتر گونه های برنج حاوی مقدار قابل توجهی کربوهیدرات و پروتئین هستند. همچنین فیبر فراوانی در این دانه های خوشمزه وجود دارد، اما مقدارش در گونه های مختلف برنج متفاوت است. به علاوه برنج سرشار از مواد معدنی مورد نیاز بدن مانند کلسیم، آهن، سدیم، پتاسیم، منگنز، سلنیوم و مس است. از ویتامین هایی که در این غذای کامل وجود دارد نیز می توان به نیاسین و تیامین (از ویتامین های گروه ب) اشاره کرد. چربی این غلات پایین و برای همه افراد و سنین قابل استفاده است.

2. فاقد گلوتن و عامل پیشگیری از التهاب روده

برنج یک غله فاقد گلوتن است و به همین دلیل از ایجاد التهاب در روده جلوگیری می کند. افراد مبتلا به بیماری سلیاک (یک بیماری ارثی مربوط به روده باریک) به راحتی می توانند از برنج در رژیم غذایی خود استفاده کنند.

3. تامین انرژی مورد نیاز بدن

از آن جایی که برنج یک منبع عالی از کربوهیدرات های مختلف است، به عنوان سوخت بدن عمل می کند و در عملکرد طبیعی مغز تاثیر فراوان دارد. کربوهیدرات ها توسط بدن متابولیزه شده و تبدیل به انرژی فرد برای انجام کارهای روزمره می شود. همچنین انواع ویتامین ها، مواد معدنی و اجزای آلی موجود در آن باعث بهبود عملکرد اندام ها شده و به طور کلی سطح انرژی را افزایش می دهد.

4. تقویت سلامت قلب و عروق

طبق گزارشی که در ژورنال امریکایی به نام Journal of Clinical Nutrition آمده است، تمام غلات مانند برنج دارای خاصیت آنتی اکسیدانی هستند، که با کاهش سطح کلسترول در بدن باعث سلامت قلب و عروق می شوند. در این زمینه نوع قهوه ای و وحشی این خوراک خوشمزه، به مراتب از انواع سفید آن بهتر است و مواد مغذی بیشتری نیز دارند.

5. یک ضد سرطان عالی

انواع دانه های برنج قهوه ای سرشار از فیبر نامحلول هستند که به محافظت بدن در برابر بسکمک از انواع سرطان کمک می کند. دانشمندان بر این باورند که چنین الیاف نامحلولی برای محافظت از بدن در برابر رشد و گسترش سلول های سرطانی بسیار حیاتی است. مهم ترین سرطانی که فیبر موجود در برنج در پیشگیری از آن ها نقش دارد، سرطان روده بزرگ است. همچنین به دلیل وجود انواع آنتی اکسیدان ها در این دانه خوراکی مانند ویتامین A و ویتامین C رادیکال های آزاد در بدن نیز از بین می فرایند.

6. کنترل فشار خون با مصرف برنج

این دانه خوشمزه و خوش عطر دارای مقادیر قابل توجهی سدیم است، به همین دلیل یکی از بهترین غذاها برای کسانی است که از فشار خون بالا رنج می برند. سدیم از تنگ شدن رگ ها و شریان، افزایش استرس و فشار بر روی قلب و عروق جلوگیری می کند.

7. بهبود شرایط پوستی

کارشناسان پزشکی می گویند استفاده از برنج پودر شده همراه با کمی آب به صورت موضعی باعث بهبود شرایط پوستی می شود. در هند از آب برنج در طب سنتی به عنوان یک پماد موثر برای تسکین قسمت های ملتهب پوست به خصوص در بیماری های پوستی مانند پسوریازیس، اگزما و روزاسه استفاده می شود. ترکیبات فنولیک، بخصوص در انواع قهوه ای و وحشی برنج دارای خاصیت ضدالتهاب قوی هستند. وجود آنتی اکسیدان ها نیز علائم پیری زودرس و چین و چروک را کاهش می دهند.

8. دارای ویژگی دیورتیک (هضم بهتر غذا)

پوسته یا همان سبوس برنج به عنوان دارویی موثر برای دیسترس (نارسایی حاد تنفسی) به حساب می آید. همچنین برنج به عنوان یک داروی ادرارآور به بدن شما کمک می کند، سموم بدن مانند اسید اوریک از بین برود و حتی باعث کاهش وزن شود؛ زیرا حدود 4% ادرار از چربی بدن تشکیل شده است!!! همچنین مقدار فیبر بالایی که در این ماده غذایی وجود دارد، باعث حرکت منظم غذا در روده می شود.

9. بهبود متابولیسم بدن

همانطور که قبلا نیز به آن اشاره شد برنج منبعی سرشار از مواد معدنی و انواع ویتامین های مورد نیاز بدن است. این ویتامین ها پایه و اساس متابولیسم بدن، سلامت سیستم ایمنی و عملکرد کلی اعضای بدن را فراهم می کنند.

سخن آخر

برنج به دلیل طبع سردی که دارد حتما باید همراه با مصلحات آن تهیه شود و مصرف بیش از اندازه آن بدون مصلحاتش توصیه نمی شود. برای ما در پایین همین صفحه بنویسید شما برنج را به چه روش هایی طبخ می کنید؟ چه موادی به آن می زنید تا طبع سرد آن را بگیرد؟ منتظر خواندن نظرات و پیشنهادات عالی شما عزیزان هستیم! در پایین همین صفحه با ما در ارتباط باشید.

شما می توانید در خبرنگاران با طبع غلات دیگر مانند طبع عدس به همراه انواع مصلحات و خواص آن ها نیز آشنا شوید.

منبع: مجله انگیزه
انتشار: 21 تیر 1400 بروزرسانی: 21 تیر 1400 گردآورنده: tour-malaysia.ir شناسه مطلب: 1210

به "طبع برنج چیست و مصلحات و خواص آن کدامند؟" امتیاز دهید

1 کاربر به "طبع برنج چیست و مصلحات و خواص آن کدامند؟" امتیاز داده است | 5 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "طبع برنج چیست و مصلحات و خواص آن کدامند؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید