سلامت روان در حاشیه امن کووید 19 و عملکرد ضعیف دولت

به گزارش سفر به مالزی، بیش از یک سال از پاندمی کووید 19 می گذرد و علیرغم اینکه با توجه به شرایط ویژه ای که کرونا برایمان ساخته، افزایش اختلالاتی نظیر افسردگی و اضطراب احساس می گردد اما همچنان آمار دقیقی در اینباره وجود ندارد.

سلامت روان در حاشیه امن کووید 19 و عملکرد ضعیف دولت

به گزارش خبرنگاران، اهمیت سلامت روان در بهبود عملکرد زندگی بر هیچکس پوشیده نیست. بیش از یک سال است که معیشت، سطح درآمد، آموزش، روابط خانوادگی و… تحت تاثیر کووید 19 قرار گرفته و آشفتگی روانی را ایجاد نموده است.

اگرچه به دلیل بالا بودن تعرفه های خدمات روانشناسی و عدم تحت پوشش بیمه بودن این خدمات، بسیاری از مردم علیرغم تمایل به استفاده از آنها توان مراجعه به روانشناسان و مشاوران را ندارند اما کم نیستند افرادی که در پاندمی کووید 19 برای نخستین بار ضرورت رجوع به مشاور و روانشناس را احساس نموده اند.

به مناسبت روز روانشناس و مشاورکه مصادف با سالگرد تاسیس سازمان نظام روانشناسی و مشاوره کشور است، با دکتر محمد حاتمی رئیس سازمان نظام روانشناسی و مشاوره کشور درباره بخشی از مسائل روانشناسان در پاندمی کووید 19، گفت وگو کردیم.

دکتر محمد حاتمی، رئیس سازمان نظام روانشناسی و مشاوره کشور با تبریک این روز به تمامی روانشناسان و مشاوران، اظهار کرد: از زمان تاسیس این سازمان تا کنون، نگاه مردم و حاکمیت به روانشناسی و مشاوره تغییر نموده است. حاکمیت توجه بیشتری به مسائل روانشناسی و مشاوره نشان می دهد و مردم متوجه شده اند برای ارتقا سلامت روان، مهارت های زندگی و افزایش کیفیت زندگی و ... باید از خدمات روانشناسی و مشاوره بهره گیرند و از این رو مراجعه به روانشناسان و مشاوران افزایش یافته است.

وی با اشاره به افزایش اعضای سازمان نظام روانشناسی و مشاوره کشور از 1500 به 35 هزار نفر، توضیح داد: احتیاج به خدمات روانشناسی و مشاوره پس از شیوع کووید 19 در ایران برجسته تر شد. از همان ابتدا این سازمان با همکاری روانشناسان و مشاوران در راستای کنترل ترس غیر منطقی، روابط والدین با فرزندان در زمان قرنطینه و سبک زندگی کرونایی اقداماتی انجام داد. همچنین به وسیله سامانه هایی نظیر 4030 نیز خدمات خوبی به شهروندان ارائه شد. به طوری که در حال حاضر روزانه بیش از 60 هزار مشاوره به مردم به صورت مجازی و حضوری ارائه داده می گردد.

مساله سلامت روان برای متولیان امری حاشیه ای است

حاتمی اضافه نمود: دولت باید توجه ویژه ای به سلامت روان مردم داشته باشد. متاسفانه مساله سلامت روان برای متولیان، امری حاشیه ای است و بسیاری از اقدامات نظیر تحت پوشش بیمه های پایه و تکمیلی قرار دریافت خدمات روانشناسی و مشاوره، که باید انجام می شد تا کنون انجام نشده است.

وی با تاکید بر ضرورت اختصاص سرفصل بودجه برای بیمه خدمات روانشناسی و مشاوره از سوی نمایندگان مجلس، توضیح داد: سلامت روان مردم در مخاطره است. در صورت عدم توجه، شرایط سلامت روان در دوران پسا کرونا از شرایط خود کرونا هم بدتر خواهد شد و میزان شیوع اختلالات روانی افزایش پیدا خواهد نمود.

کلاف سردرگم تعرفه های روانشناسی

رئیس سازمان نظام روانشناسی و مشاوره کشور، ادامه داد: مطابق با قانون، ما تعرفه های سال 98، 99 و 1400 را به هیئت دولت پیشنهاد دادیم. در جلسات کمیسیون هیئت دولت هم شرکت کردیم و در آنجا این تعرفه ها تصویب شد. اما به ما گفته شد تعرفه ها برای اعلام نظر به شورای عالی بیمه سلامت فرستاده شده است این در حالی است که هنگام پیگیری ما هیئت دولت می گوید تعرفه ها برای ابلاغ به وزارت بهداشت داده شده و وزارت بهداشت می گوید به هیئت دولت داده شده است. این مساله در کلاف سردرگمی مانده و در این بین تنها مردم متضرر می شوند چراکه بعضی تعرفه های خارج از ضابطه از مردم می گیرند و بعضا علیرغم معرفی از سوی سازمان به قوه قضائیه؛ این افراد حتی تبرئه می شوند.

به گفته حاتمی، تعرفه سال 99 برای کارشناسی ارشد روانشناسی و مشاوره 108 هزار تومان و برای دکتری روانشناسی و مشاوره 156 هزار تومان بود که ما درخواست افزایش 30 درصدی این تعرفه را برای سال 1400 دادیم.

منتظر ابلاغ واکسیناسیون روانشناسان و مشاوران هستیم

وی همچنین در بخش دیگر سخنان خود با اشاره به ضرورت واکسیناسیون روانشناسان و مشاوران، این را هم گفت که با پیگیری های صورت گرفته با توجه به دسته بندی حرفه روانشناسی و مشاوره در مشاغل گروه یک، وزارت بهداشت با در اولویت قرار دریافت واکسیناسیون روانشناسان و مشاوران موافقت نموده و هم اکنون منتظر ابلاغ آن هستیم.

توجه به سلامت روان مردم؛ ضعیف ترین عملکرد دولت در ایام پاندمی کرونا

رییس سازمان نظام روانشناسی و مشاوره کشور ادامه داد: از همان ابتدا خواهان عضویت سازمان نظام روانشناسی در ستاد ملی مقابله با کرونا و یا تشکیل کمیته ویژه عوارض روانی کرونا در آن بودیم. هرچند رییس جمهوری دستور این کار را دادند اما وزارت بهداشت نپذیرفت. من فکر می کنم که ضعیف ترین اقدام دولت و ستاد ملی کرونا در ایام پاندمی کووید 19 مربوط به سلامت روان مردم بوده است چراکه هیچ برنامه منسجمی در این راستا نداشته است.

آمار دقیقی از تغییرات اختلالات روانی در کشور وجود ندارد

وی درباره آمار دقیق تغییرات اختلالات روانی در طول پاندمی کووید 19، گفت: متاسفانه یکی از اشکالات ستاد ملی مقابله با کرونا این است که اختلالات روانی مردم را به صورت ماهانه غربالگری نمی نماید و از این رو در حال حاضر هیچ آمار دقیقی درباره میزان تغییرات و یا افزایش اختلالات روانی در طول پاندمی کووید 19 در کشور وجود ندارد. تهیه آمار دقیق درباره اختلالات روانی وظیفه وزارت بهداشت است چراکه سازمان نظام روانشناسی و مشاوره یک سازمان اجرایی نیست.

وی این را هم گفت که به طور کلی مشاهدات عینی ما بر اساس مشاوره های روزانه ای که انجام می دهیم نشان دهنده افزایش بعضی اختلالات روانی نظیر افسردگی و اعتیاد است.

علی رغم معرفی روانشناس نماها به قوه قضائیه، بعضا منع تعقیب می خورند

حاتمی همچنین با اشاره به افزایش فعالیت بعضی روانشناس نماها در ایام پاندمی کرونا در فضای مجازی بی آنکه صلاحیت آنها از سوی سازمان نظام روانشناسی و مشاوره تایید شده باشد، توضیح داد: سازمان نظام روانشناسی و قوه قضائیه و نهادهایی که به چنین افرادی مجوز می دهند باید یک جلسه هماهنگی برگزار نمایند. حتی صدا و سیما بعضا از این افراد در برنامه های خود دعوت می نماید در حالی که از نظر سازمان نظام روانشناسی این افراد صلاحیت ندارند. بعضا علیرغم معرفی این افراد از سوی ما به قوه قضاییه نهایتا منع تعقیب می خورند. یک هماهنگی جامع با نهادهای متولی این امر برای حل این مساله احتیاج است.

صف های طولانی متقاضیان برای اخذ مجوز

وی در انتها درباره نحوه صدور پروانه و مجوز اشتغال در ایام پاندمی کووید 19، گفت: علیرغم حجم بالای متقاضیان دریافت پروانه، در ایام کرونا نیز کمیسیون های ما در حال رسیدگی هستند، بعضا بعضی از افراد شرایط کسب پروانه را ندارند. از سوی دیگر در حال حاضر با صف های طولانی متقاضیان اخذ مجوز روبرو ایم که کمیسیون های ما توان پاسخگویی به این حجم را ندارند. دو طرح برای برطرف این مشکل به شورای مرکزی ارائه دادم اما آنها نپذیرفتند و ما تابع مصوبات شورای مرکزی هستیم.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 8 خرداد 1400 بروزرسانی: 8 خرداد 1400 گردآورنده: tour-malaysia.ir شناسه مطلب: 1140

به "سلامت روان در حاشیه امن کووید 19 و عملکرد ضعیف دولت" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سلامت روان در حاشیه امن کووید 19 و عملکرد ضعیف دولت"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید