10 سناریو برای بازگشایی مدارس در مهر 1400
به گزارش سفر به مالزی، معاون وزیر آموزش و پرورش با اشاره به 10 اصلی که باید در بازگشایی مدارس و آموزش های حضوری در کنار سایر آموزش ها رعایت گردد، گفت: اولین اصل بازگشایی مدارس به صورت تدریجی است و تدریجی بودن به مفهوم این است که از اول مهر نه مدارس 100 درصد حضوری است و 100 درصد مجازی بلکه بر اساس اطلس یادگیری آموزش ها ترکیبی خواهد بود.
به گزارش ایسنا، سید جواد حسینی، امروز یکشنبه 28 شهریور در سفر به خراسان جنوبی با بیان اینکه اکوسیستم کرونا موجب افت کیفیت نظام یاددهی و یادگیری شد، گفت: افزایش کیفیت نظام یادگیری، عامل توسعه و رشد کشور ها است.
وی اظهار کرد: استراتژی آموزش و پرورش بازگشایی تدریجی مدارس با رویکرد حفظ سلامت دانش آموزان و ارائه آموزش های ترکیبی است.
وی با بیان اینکه چرایی بازگشایی مدارس در سال تحصیلی پیش رو گفت: کرونا شرایط مبهم و ناخواسته ای را ایجاد کرد و اولین مکانی که تحت تاثیر نهاده شد، مدارس بودند که تعطیل شدند.
معاون وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه شرایط کرونایی نظام تعلیم و تربیت را به ناچار به سمت آموزش های مجازی و از راه دور سوق داد، اضافه نمود: اولین آسیب آموزش های مجازی افت کیفیت نظام یاددهی و یادگیری بود و این افت کیفیت هم در نظام دنیای و هم در کشورمان مشهود بود.
رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور از مدارس به اسم جعبه سیاه جامعه یاد کرد و ادامه داد: امروز جامعه به دیروز مدارس و فردای جامعه به امروز مدارس وابسته است و افت کیفیت در نظام تعلیم و تربیت بر روی همه جامعه اثر می گذارد.
وی با بیان اینکه مطالعات یونسکو و سازمان ملل نشان می دهد تحصیل 94 درصد از یادگیرندگان در نبود مدرسه با اختلال روبرو شده است اظهار کرد: بر اساس این مطالعات 99 درصد دانش آموزان در کشور های با عایدی میانه و کم تحت تأثیر شرایط منفی کرونا نهاده شده اند.
وی بیان نمود: در مهر سال گذشته 110 کشور مدارس را تعطیل کردند که 550 میلیون یادگیرنده تحت تاثیر این تعطیلی نهاده شدند.
رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور با اشاره به نظر سنجی یونسکو تحت اسم بچه ها را نجات دهیم گفت: بر اساس این نظر سنجی که در بین دانش آموزان 11 تا 17 ساله 64 کشور دنیا صورت گرفته است، از هر 10 نفر دانش آموز 8 نفر احساس نموده اند مسئله کمی آموخته اند یا نیاموخته اند و 80 درصد احساس نموده اند برای یادگیری با مانع جدی روبرو بوده اند.
مزایا و معایب آموزش صرفا مجازی
حسینی با بیان اینکه آموزش و پرورش ایران هم در عصر کرونا دچار چالش شد، یاد آور شد: مطالعات مرکز آنالیز های استراتژیک ریاست جمهوری در کشورمان نشان می دهد در ایام کرونا و آموزش های مجازی تنها 35 درصد دانش آموزان حضور کافی و آنلاین در فضای مجازی داشته اند.
معاون وزیر آموزش و پرورش اظهار کرد: بر اساس این مطالعات 33 درصد دانش آموزان تنها حضور کمی به جای حضور کیفی در آموزش های مجازی داشته اند و حضور موثری برای یادگیری تعمیق یافته نداشته اند و 33 درصد دانش آموزان هم کمتر از پنج ساعت در هفته از شاد استفاده نموده اند.
رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور بیان نمود: در مجموع این مطالعه نشان می دهد تنها 24 درصد از دانش آموزان معتقدند آموزش های مجازی کیفیتی مانند آموزش های حضوری داشته است، 42 درصد دانش آموزان آموزش ها را در حد قابل قبول ارزیابی نموده و 33 درصد دانش آموزان آموزش های مجازی را ضعیف ارزیابی نموده اند.
وی با بیان اینکه بر اساس نتایج این مطالعه از هر چهار دانش آموز سه دانش آموز معتقدند آموزش های مجازی نتوانسته است کیفیت آموزش های حضوری را داشته باشد و خلا آموزش های حضوری را جبران کند، اعلام نمود: نتایج تمام مطالعات نشان می دهد نظام یاددهی و یادگیری که اساس توسعه هر جامعه است با صدمه و لطمه جدی روبرو شده است و این موضوع ضرورت بازگشایی مدارس را بیش از هر زمان دیگری روشن می نماید.
رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور با تاکید بر اینکه تعطیلی مدارس موجب توسعه و تعمیق بی عدالتی شده است، توضیح داد: تعطیلی مدارس بیشترین آسیب را به قشر آسیب پذیر زده است چراکه خانواده های کم برخوردار دسترسی کمتری به ابزار دیجیتالی دارند و این خانواده ها کمتر پشتیبان و حامی دانش آموزان در آموزش های مجازی هستند.
وی با بیان اینکه مدرسه محیطی حفاظتی است و فقدان دسترسی به مدرسه برای قشر کم برخوردار آسیب ها را رشد می دهد، گفت: بهداشت و سواد بهداشتی در خانواده های کم برخوردار کم است و مدرسه می تواند جبران نماینده این سواد کم بهداشتی باشد.
وی گفت: بسیاری از دانش آموزان کم برخوردار در مدارس شبانه روزی تحصیل می نمایند و تعطیلی این مدارس موجب عدم برخورداری دانش آموزان از مواد مغذی و افزایش سو تغذیه در بین دانش آموزان کم برخوردار شده است.
معاون وزیر با بیان اینکه آموزش های مجازی و در خانه ماندن سلامت جسمانی، روانی، اجتماعی و معنوی دانش آموزان را تحت تاثیر قرار داده است، گفت: اختلال در کیفیت خواب، مسائل سیستم عضلانی، پرخوری و تغییر در اشتها، کم تحرکی، مسائل فقر حرکتی و ستون فقرات، اضافه وزن و مسائل بینایی بخشی از آسیب های فضای مجازی بر روی سلامت جسمانی دانش آموزان است.
وی اضافه نمود: آسیب های ناشی از تنهایی، سردرگمی آنلاین، اختلال در مدیریت احساسات به وسیله کودک، قلدری و تهدید در فضای مجازی، کاهش آستانه تحمل، کسالت و انزوا و افسردگی از جمله آسیب های فضای مجازی بر روی سلامت روانی بچه ها است.
حسینی با اشاره به تاثیرات فضای مجازی بر سلامت اجتماعی دانش آموزان گفت: دسترسی به اطلاعات نامناسب، تهدیدات در مورد امنیت داده ها، ملاقات و تبادل نظر با مخاطبین مجازی، اعتیاد به فضای مجازی و اینترنتی، کودک آزاری و رفتار های غیراخلاقی، آداب معاشرت در فضای مجازی و آسیب های آن به تربیت اجتماعی، حضور مستمر و غیرمتعارف در خانه و افزایش تعارضات در تعاملات خانوادگی و افزایش خشونت های خانوادگی، برهم ریختگی نظم خانواده وتاثیر بر اشتغال والدین بویژه مادران، عدم تامین مکان مناسب برای یادگیری در خانه و عدم مشارکت بعضی خانواده ها در آموزش های مجازی از جمله آسیب های فضای مجازی در بعد اجتماعی است.
رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور با اشاره به بخشی دیگر از مطالعات مرکز آنالیز های استراتژیک ریاست جمهوری گفت: بر اساس این مطالعات در 38 کشور دارای نرخ بالای مرگ و میر و پیش از واکسیناسیون سراسری فقط شش کشور مدارس را تعطیل نموده اند در حالی که 24 کشور در اوج موج دوم مدارس را تعطیل نکردند.
وی اضافه نمود: سازمان دنیای بهداشت و یونیسف مشترکا از مقامات کشور های دنیا خواسته اند بازگشایی مدارس را با رعایت پروتکل های بهداشتی در دستور کار خود قرار دهند.
در بازگشایی مدارس با یک پارادوکس بین واقعیت و حقیقت روبرو هستیم
رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی با بیان اینکه در بازگشایی مدارس و آموزش های حضوری با یک تضاد یا پارادوکس بین واقعیت و حقیقت روبرو هستیم، گفت: حقیقت این است که هیچ مطالعه ای و مستندی در دنیا منتشر نشده است که ثابت کند بازگشایی مدارس در پاندمی کوید 19 موثر بوده و یا موثر نبوده است، اما مطالعات و پژوهش ها نشان می دهد نرفتن به مدارس موجب آسیب های فراوانی شده است.
وی با بیان اینکه واقعیت این است که بازگشایی مدارس با چالش های بسیاری روبرو است، گفت: دانش آموزان و خانواده ها طی 18 ماه با سختی وارد آموزش های غیرحضوری شده اند و با این نوع آموزش خو گرفته اند و خروج از آن برایشان سخت است و آمادگی کافی برای رعایت پروتکل های بهداشتی هم در بعضی مدارس وجود ندارد.
حسینی اضافه نمود: در پارادایم تازه و مهر پیش رو باید آموزش ها ترکیبی باشد و این موضوع بسیار سختی است چراکه احتیاج به قانع کردن جامعه، خانواده و دانش آموزان دارد و بعلاوه خود شرایط کرونا هم مبهم بوده و آینده آن و جامعه نامشخص است.
معاون وزیر با تاکید بر اینکه نباید دچار اشتباه شویم و اشتباهاتی که در عرصه های مختلف با آن رو به رو هستیم را تکرار کنیم، گفت: آموزش و پرورش دنیا به سمت آموزش و پرورش بچه ها به وسیله طرح مدرسه خوانا حرکت می نماید، اما نظام تعلیم و تربیت کشور ما به سمت آموزش بزرگسالان حرکت می نماید.
وی اضافه نمود: آموزش و پرورش دنیا به سمت ارزیابی عملکرد معلمان حرکت می نماید، اما ما به سمت محاسبه سنوات و زمان حرکت می کنیم؛ آموزش و پرورش دنیا به سمت فراگیر سازی می رود، اما ما به سمت جداسازی در حال حرکتیم.
وی توضیح داد: آموزش و پرورش دنیا به سمت منطقه ها محروم و کاهش فاصله برای عدالت حرکت می نماید، اما نظام تعلیم و تربیت ما به سمت منطقه ها برخوردار می رود؛ آموزش و پرورش دنیا توده گرایانه است، اما آموزش و پرورش کشور ما نخبه گرایانه است و آموزش و پرورش دنیا به سمت آموزش های حضوری حرکت می نماید، اما ما هنوز تاکید بر آموزش های غیر حضوری صرف داریم.
معاون وزیر آموزش و پرورش با اشاره به استراتژی و راهبرد های آموزش و پرورش در مهر پیش رو گفت: استراتژی آموزش و پرورش شروع مهری باشکوه و بی دغدغه است.
وی با اشاره به 10 اصلی که باید در بازگشایی مدارس و آموزش های حضوری در کنار سایر آموزش ها رعایت گردد، گفت: اولین اصل بازگشایی مدارس به صورت تدریجی است و تدریجی بودن به مفهوم این است که از اول مهر نه مدارس 100 درصد حضوری است و 100 درصد مجازی بلکه بر اساس اطلس یادگیری آموزش ها ترکیبی خواهد بود.
وی با اشاره به دومین اصل بازگشایی مدارس اضافه نمود: آموزش ها با توجه به شرایط منطقه، مدرسه، کلاس و پایه اقتضایی است.
حسینی سومین اصل را آموزش های ترکیبی دانست و گفت: اصل بعدی تقدم ذاتی سلامت است و بر همین اساس واکسیناسیون 90 درصد معلمان انجام گرفته است و دانش آموزان هم در اولویت واکسیناسیون قرار دارند.
وی پنجمین اصل را ارتقای کیفیت دانست و گفت: اصل بعدی تفویض اختیار به شورای مدرسه و منطقه است تا در مورد نوع آموزش با تقدم ذاتی سلامت بر همه امور تصمیم بگیرند.
حسینی اضافه نمود: عدالت بویژه توزیع عادلانه امکانات دیجیتالی، قانع کردن سازی، حفظ تجربه دوران کرونا بویژه استفاده از شبکه شاد، حفظ آرامش و پرهیز از هرگونه تنش اصول هفتم تا دهم بازگشایی مهری باشکوه است.
وی با تشریح اصل تدریجی و اقتضایی بودن بازگشایی مدارس و بیان اینکه در فرآیند بازگشایی، مدارس به دو گروه تقسیم می شوند، بیان نمود: در گروه اول همه دانش آموزان روستایی و عشایر زیر 15 نفر از اول مهرماه حضوری به مدرسه خواهند رفت؛ همه دانش آموزان روستایی و عشایر زیر 30 نفر از نیمه مهر ماه به کلاس خواهند رفت، کلاس های مهارتی حضوری خواهد بود و در پایه اول ابتدایی هم از مهر مجوز حضور کوتاه مدت جهت آشنایی با معلم و مدرسه به مدارس داده می گردد.
وی گفت: در گروه دوم مدارس با جمعیت زیر 300 نفر از آبان ماه و با گروه بندی بازگشایی خواهند شد و مدارس بالاتر از 300 نفر با مجوز ستاد ملی کرونا و به صورت گروه بندی بازگشایی خواهند شد.
معاون وزیر با بیان اینکه در مهر جاری در 4 محور 10 شاخص باید محقق گردد گفت: تامین معلم برای تمامی کلاس ها، وجود مدیر و معاون در تمام مدارس، وجود برنامه عملیاتی و اطلس یادگیری در تمام مدارس، رعایت پروتکل های بهداشتی در تمام مدارس، ثبت نام همه دانش آموزان، توزیع کتب بین همه دانش آموزان، سنجش تمامی دانش آموزان بدو ورود به دبستان، دسترسی همه دانش آموزان به امکانات دیجیتالی، صدور ابلاغ برای تمامی معلمان و واکسینه شدن همه معلمان شاخص های است که در محور های کلاس، مدرسه، دانش آموز و معلم باید اجرایی گردد.
کوشش برای جبران کمبود های انسانی و تجهیزاتی
حسینی با اشاره به کمبود نیروی انسانی در آموزش و پرورش گفت: بر اساس گزارش ها استان خراسان جنوبی برای شروع مهر 300 معلم کمبود دارد که استفاده از ظرفیت اضافه کار نیرو های رسمی و بازنشستگان و نیرو های خرید خدمات از جمله راه های تامین نیرو برای امسال است.
وی اضافه نمود: استفاده 85 درصدی دانش آموزان استان خراسان جنوبی از شبکه شاد و ثبت نام و توزیع 95 درصدی کتب درسی در این استان نشان از کوشش گسترده برای ارتقای نظام تعلیم و تربیت دارد.
حسینی با اشاره به طرح راهنمایی و عدم دسترسی حدود سه میلیون دانش آموز به شبکه شاد توضیح داد: 700 هزار نفر از این تعداد دسترسی به شبکه اینترنت ندارند و دو میلیون و 300 هزار نفر هم وسایل هوشمند آموزشی ندارند که تا به امروز در قالب طرح راهنمایی بیش از 330 هزار تبلت برای این دانش آموزان تهیه شده است.
وی با بیان اینکه در استان خراسان جنوبی قریب 23 هزار دانش آموز کم برخوردار وجود دارند که تجهیزات هوشمند آموزشی ندارند، بیان نمود: تا به امروز با همت مسئولین استانی و خیرین برای 6 هزار نفر از این تعداد تبلت و گوشی هوشمند تهیه شده است و امید است به جامانده دانش آموزان به وسیله اعتبارات ملی و درون استانی به زودی صاحب تبلت و گوشی هوشمند شوند.
حسینی از برخورداری100 دانش آموز با احتیاج ویژه استان از تبلت هوشمند در آینده ای نزدیک اطلاع داد و یادآور شد: تا به امروز برای 180 دانش آموز کم برخوردار استثنایی استان خراسان جنوبی وسایل هوشمند آموزشی تهیه شده است.
وی اعلام نمود: در راستای نهضت توان افزایی و تامین تجهیزات آموزشی و توانبخشی دانش آموزان با احتیاج های ویژه دو میلیارد تومان اعتبار در امسال به دانش آموزان استثنایی استان خراسان جنوبی اختصاص خواهد یافت.
وی با بیان اینکه بر اساس آمایش سرزمینی استان خراسان جنوبی به 12 مدرسه استثنایی احتیاج دارد گفت: دو مدرسه از این تعداد در حال ساخت است و در صورت تامین زمین، به جامانده مدارس هم یا همت خیرین ساخته خواهد ش؛ بعلاوه، 10 سالن ورزشی درون مدرسه ای برای دانش آموزان استثنایی استان خراسان جنوبی ساخته خواهد شد.
منبع: فرارو