سعدی وزنه و معیار ارزیابی زبان فارسی است
به گزارش سفر به مالزی، به گزارش خبرنگار خبرنگاران در قزوین، حمید عابدی ها زبانشناس و عضو هیئت علمی دانشگاه پیغام نور قزوین در پنجمین جلسه از محفل ادبی علامه قزوینی که در سالن اجتماعات کتابخانه امام خمینی (ره) استان قزوین به صورت مجازی برگزار گشت، با اشاره به صندلی سعدی در حوزه زبان و ادبیات فارسی، گفت: سعدی خط تمییز درست و غلط در زبان فارسی است؛ چرا که فارسی امروزی ما حاصل رنج عارفانه این ادیب عظیم فارسی است و هرآنچه امروز از آن با عنوان زبان می شناسیم یادگاری های ایشان است.
وی گفت: امروز زبان معیار ما زبان و ادبیات فارسی است از این رو در مباحث زبان و ادبیات فارسی همیشه به نگاه و عمل سعدی رجوع می گردد.
این کارشناس زبان و ادبیات فارسی اضافه کرد: کلام سعدی کلامی ادبی، آهنگین، خیالی و تصویری است؛ کلامی که می تواند بدون هیچ ابزار دیگری تصویری از آنچه بیان شد، در ذهن مخاطب عرضه کند.
عابدی ها اعلام کرد: به همین خاطر است که امروز بوستان را می توانیم نماینده تمام عیار زبان فارسی بدانیم و مطمئن باشیم که بوستان می تواند همه ویژگی های زبان فارسی را در کنار یکدیگر به دنیا معرفی کند.
وی گفت: امروز برای تشخیص بسیاری از درست و غلط ها در زبان فارسی نیازمند رجوع به سعدی هستیم چراکه هنوز داشته های ما از زبان فارسی همان کوشش های عارفانه است و به عبارتی بعد از سعدی اتفاق شگرفی در زبان فارسی به وقوع نپیوسته است.
این کارشناس زبان و ادبیات فارسی گفت: حتی در مورد حافظ که از عظیمان زبان و ادب فارسی است به جایی از سخن می رسیم که خود حافظ، سعدی را استاد سخن می داند.
عابدی ها اضافه کرد: شاید این توانمندی به این دلیل است که غالبا در بین ادبیان، نویسندگان و شعرای ایران همیشه شاهد این هستیم که هر کدام از این افراد در یک رسته، شاخه و نوع فعالیت شاخصه هستند در حالی که این مسئله در مورد سعدی صدق نمی نماید.
وی ادامه داد: سعدی استادی سخن را در بسیاری از مباحث تمام نموده است، در غزل، نثر، قصیده و همه دسته های هنری و ادبی زبان فارسی رد پای محکمی از سعدی وجود دارد و این مسئله او را به استادی تمام عیار در زبان فارسی تبدیل نموده است.
این زبان شناس گفت: حتی در مطالعه تاریخ زندگی سعدی نیز به نکات جالبی در مورد وی برمی خوریم؛ اینکه سعدی در زمان حیات خود نیز استادی بر زبان فارسی بوده است و در مراکز علمی عظیم زمان خود تدریس می نموده است.
عابدی ها گفت: شاید همین حضور سعدی در مجامع عمومی و بین المللی زمان خود، تعلیم هزاران شاگرد و حضور اجتماعی قوی او باعث شد تا شخصیت او فراتر از یک ادیب و عارف باشد، چرا که غالبا اشعار سعدی رنگ اجتماعی دارد.
وی گفت: در بسیاری از آثار سعدی می توان دغدغه اجتماعی را مشاهده کرد، کوششی که برای تعلیم و تربیت در آثار او وجود دارد، بی نظیر است در حالی که بسیاری از شاعران ما عمدتا به سیر و سلوک معنوی و درونی در افراد مقید هستند سعدی در کنار گذر از این مرحله وارد دنیایی می گردد که خود را استاد، مسئول در مقابل اتفاقات جامعه و آموزش دهنده می بیند.
این کارشناس زبان و ادبیات فارسی یادآور شد: شاید همین نوع نگاه او به دنیا پیرامون خود باعث شده است که سعدی به معنای تام کلمه به درجه استادی نائل آید و رنگ و بوی هدایتگری، بشارت دهی و نهی کنندگی موجود در آثار او ناشی از همین دیدگاه و نگرش او به دنیا اطراف است.
عابدی ها گفت: قطعا سیر و سلوک درونی مهم ترین گام برای رسیدن افراد به مراحل عرفانی است اما قطعا رسیدن به سلوکی که فرد را در مقابل جامعه حساس می نماید، گام بعدی است و سعدی به خوبی توانست این جهت را بپیماید.
وی اضافه کرد: همین نگاه و کوشش استادانه سعدی او را در ادبیات فارسی و ادبیات دنیا ماندگار نموده است و امروز آثار وی تقریبا به بیشتر زبان های دنیا مورد استقبال مردم قرار گرفته است.
منبع: ایبنا - خبرگزاری کتاب ایران