دلیل مخالفت با طرح توزیع قیر رایگان چیست؟

به گزارش سفر به مالزی، به گزارش خبرنگاران، بعضی به توریع رانت 600 میلیون دلاری اشاره می نمایند، بعضی به قاچاق 5 میلیون تن قیر رایگان به خارج از کشور و عدم استفاده از آن در طرح های عمرانی. اما این همه دلیل مخالفت با این طرح نیست. این طرح هم در میان نمایندگان مجلس فساد ایجاد می نماید و هم بازار صادراتی قیر ایران را به هم می زند.

دلیل مخالفت با طرح توزیع قیر رایگان چیست؟

در ادامه برخی نطرات مخالف با طرح توزیع قیر رایگان را می خوانید:

مالک شریعتی، نماینده مجلس :

سه دلیل عمده رای منفی ام به دو فوریت طرح قیر رایگان:

1. دو فوریت فقط برای موارد خیلی لازم است، مغایرت طرح با اصل 75 قانون اساسی (بار مالی) و فسادزا بودن توزیع ماده اولیه قیرVb به طور رایگان.

مهدی طغیانی، سخنگوی کمیسیون مالی مجلس:

با تصویب طرح توزیع قیر رایگان از فردا شاهد این خواهیم بود که نماینده از وزیر سؤال بپرسد و وزیر را تحت فشار قرار دهد که فلان مقدار حواله قیر به من بده تا سوالم را پس بگیرم.

علی مروی، اقتصاددان:

هنوز جای زخم ارز 4200 خوب نشده که خبر آمد مجلس با عجله تمام و به صورت دو فوریت طرح توزیع قیر رایگان (!) را تصویب نموده. از علل اصلی فساد، قیمت گذاری است. چراکه امکان کسب یک کالا در قیمت رانتی توسط نورچشمی ها و افراد ذی نفوذ را فراهم می نماید.

امیر سیاح، کارشناس مالی:

پشت پرده این طرح یک رانتخواری عظیم وکثیف است. شدت این رانت به حدی است که حتی مجلس رانت پرور دهم آن را از بودجه حذف و وزیر نفت هم با آن مخالفت کرد.

حسن نوروزی، نماینده مجلس:

اگر بخشی از کشور احتیاج به قیر داشته باشد، پیشنهاد توزیع آن می بایست از طرف دولت داده گردد. دولت این پیشنهاد را در بودجه سالانه ارائه نمی نماید، اما برخی از نمایندگان به شکل ناگهانی در اواسط سال طرح توزیع رایگان قیر را عنوان می نمایند.

احسان خاندوزی، نماینده مجلس:

در صحن علنی نتوانستم نمایندگان را برای رای منفی به طرح قیر رایگان قانع کنم و توجیهاتی برای احتیاج راه ها و استان ها داشتم. با همکاری کارشناسان مشغول تهیه یک پیشنهاد اصلاحی کوتاه هستیم که از مفاسد طرح بکاهد.

پدرام سلطانی، فعال بخش خصوصی:

اگر امارات 200 میلیون دلار پول داد که ماهواره مریخ پیما به نامش ساخته و فرستاده گردد، شما 600 میلیون دلار را با مصوبه قیر رایگان به دالان فساد فرستادید.

علی چشمی، اقتصاددان:

از مصوبه قیر رایگان تعجب نکنید. اینها همان کسانی هستند که وقتی در قوه مجریه بودند با بودجه شرکت ملی نفت سالن ورزشی ساختند.

احمد توکلی، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام:

اجبار وزارت نفت به تحویل قیر رایگان باعث فسادهای گسترده شده و اصرار برخی نمایندگان مجلس به افزودن این حکم فسادانگیز به لایحه بودجه، تعجب برانگیز است. مقدار قابل توجهی از قیرهای تخصیص داده شده، در پروژه های عمرانی استفاده نشده است.

7 دلیل مخالفت با قیر رایگان

جامع ترین گزارش در این خصوص را اندیشکده سیاستگذاری مالی تهران منتشر نموده. این اندیشکده 7 دلیل برای مخالفت با این طرح عنوان نموده:

بر اساس گزارش تفریغ بودجه سالانه کل کشور مقدار قابل توجهی از این قیرها، در پروژه های عمرانی استفاده نشده و این به معنای فساد مدیران دولتی در واگذاری پروژه های عمرانی است.

1-این طرح منجر به توزیع رانت 36 درصدی برای قیرسازان می گردد که براساس قانون بودجه سال 98 رقم آن حدود دو هزار و 200 میلیارد تومان است.

2-ایجاد فساد در زنجیره توزیع که سبب می گردد پیمانکار مشتریانی در خارج از شبکه برای قیر پیدا کند.

3-با توزیع قیر رایگان 80 درصد قیر کشور به صورت تهاتری توزیع می گردد و 20 درصد در بورس کالا.عرضه 80 درصد حجم قیر کشور به صورت رایگان زمینه ساز بروز اختلال در بورس کالا است.

4-حدود 500 هزار تن قیر در ایران به دلایل نامشخصی و بدون اینکه در هیچ یک از پروژه های عمرانی به کار گرفته گردد، گم یا به عبارتی قاچاق شده. یعنی از 5.5 تا 6 میلیون تن قیر تولیدی،

5- چهار میلیون تن آن از کشور خارج شده و تنها بین 1.8 الی 2.5 میلیون تن قیر صرف مصارف داخلی کشور از جمله راهسازی شده است!

6-با توجه به نبود نظارت، پیمانکاران انگیزه دارند که قیر مصرفی خود را از قیرهای بی کیفیت انتخاب نمایند و این باعث افت کیفیت پروژه های عمرانی می گردد.

7-این شیوه باعث از دست رفتن فرصت رقابتی در حوزه بین المللی می گردد. چون توزیع قیر و فروش آن در بازارهای غیررسمی با قیمت های غیرواقعی، منجر به وقوع جنگ قیمتی در بازارهای داخلی و خارجی قیرمی گردد و در عمل ایران توان قیمت گذاری و اثرگذاری خود در رقابت بین المللی را از دست می دهد.

منبع: تجارت نیوز
انتشار: 25 شهریور 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: tour-malaysia.ir شناسه مطلب: 638

به "دلیل مخالفت با طرح توزیع قیر رایگان چیست؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دلیل مخالفت با طرح توزیع قیر رایگان چیست؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید