خبرنگاران منطقه شناسایی دفاعی هوایی چین برفراز دریای جنوبی

به گزارش سفر به مالزی، پکن-خبرنگاران- چین سال ها است که برای مقابله با نفوذ آمریکا در منطقه دریای جنوبی و جلوگیری از حضور فزاینده این کشور در این پهنه آبی، درحال اجرای برنامه ای برای ایجاد منطقه شناسایی دفاعی هوایی است.

خبرنگاران منطقه شناسایی دفاعی هوایی چین برفراز دریای جنوبی

با ما همراه باشید و با تور ارزان چین از شگفت انگیزترین کشور دنیا دیدن کنید بر روی دیوار چین سلفی بگیرید، از قصر ممنوعه دیدن کنید و در خیابان شانگهای پیشرفته ترین آسیا قدم بزنید.

به گزارش خبرنگاران، منطقه شناسایی دفاعی هوایی پس از تکمیل می تواند زنجیره ای از جزایر دریای جنوبی را که بعضی از کشورها در خصوص مالکیت بر آنها با چین منازعاتی دارند، دربرگیرد.

کارشناسان معتقدند اگر این برنامه محقق گردد آن موقع جنگنده ها و هواپیماهای آمریکا و ناوهای این کشور برای ورود به دریای جنوبی با چالش های بسیاری روبرو خواهند شد.

منطقه مذکور همچنین این امکان را به چین می دهد تا پوشش هوایی آن را کاملا زیر نظر بگیرد و اگر قرار باشد هواپیماهای کشورهای دیگر از این منطقه عبور نمایند باید برنامه پروازی خود را از قبل در اختیار چین قرار دهند.

افزون بر این چین برای اجرای این برنامه از هر زمانی جدی تر است چرا که ناوها و هواپیماهای آمریکا هر روز نفوذ بیشتری در دریای جنوبی پیدا می نمایند منطقه ای بسیار غنی از لحاظ انرژی و منابع دریایی که چین مالکیت بیشترین بخش هایش را از آن خود می داند.

در کنار این اتفاقات نباید فراموش کرد که برنامه ایجاد منطقه شناسایی دفاعی هوایی چین در دریای جنوبی موضوعی مسبوق به سابقه و از سال 2010 میلادی است و از آن موقع دست اندرکاران در بخش های مختلف چین بخصوص در عرصه های نظامی مشغول کار روی آن بوده اند.

جزایری چون پاراسل، پراتاس و اسپراتلی که بیشترین منازعات میان چین و چند کشور عضو آ سه آن درباره آنها وجود دارد، می تواند درصورت تکمیل این برنامه در قلمرو همین منطقه شناسایی دفاعی هوایی قرار گیرد.

به نظر می رسد که چین بتدریج این برنامه را علنی تر می نماید بویژه آنکه اختلافات این کشور با آمریکا در دریای جنوبی بالاگرفته است همین چند روز قبل بود که ارتش چین یک ناو امریکای را مجبور به ترک منطقه ای کرد که چین آن را تحت حفاظت خود می داند.

در همین حال بعضی از کشورهای آسیای جنوب شرقی اشاره هایی به این برنامه داشته اند در تایوان وزارت دفاع این جزیره در ماه گذشته میلادی بیان کرد که از این برنامه آگاهی دارد.

منطقه شناسایی دفاعی هوایی یک فضای هوایی است که برفراز یک منطقه دریایی و یا زمینی مورد منازعه ایجاد می گردد تا منافع ملی کشور ایجاد نماینده آن را تامین کند.

لولیلا شیا از ناظران تایوانی از شهر کایوهسیونگ می گوید که برنامه ای را که سالهاست چین دنبال می نماید، زیر نظر دارد و نسبت به بعضی از جزییات آن آشنایی دارد.

او می افزاید که ایجاد جزایر مصنوعی و همچنین استقرار تجهیزات نظامی و رادارها و ساخت و سازهای نظامی و دفاعی چین در بعضی از جزایر دریای جنوبی بخشی از همین برنامه است.

وی می گوید که تصاویر ماهواره ای نیز نشان می دهد چین از هواپیماهای مختلف برای ورود به دریای جنوبی و آرایش آنها در این منطقه بهره گرفته است.

لی جیه کارشناس مسایل نظامی در پکن می گوید که اگر قرار باشد این برنامه عملی گردد اول باید تجهیزات و امکانات و تاسیسات لازم برای آن ایجاد شده باشد.

او افزود که چین در دریای شرقی نیز چنین منطقه ای ایجاد نموده است اما در خصوص دریای جنوبی اگر لازم باشد تصمیمات بزودی اعلام خواهد شد البته شاید باید صبوری کنیم.

شاید به دلیل همسایگی چین و کشورهای جنوب شرق آسیا و برای پیشگیری از اختلافات طرفین و شاید به دلیل پهناور بودن دریای جنوبی و سختی گشت زنی در این منطقه است که چین تا به امروز این برنامه را عملی ننموده است.

چین برای مالکیت بر جزایر دیایوئو در دریای شرقی دارای اختلافات فراوانی با ژاپن است و اعلام برنامه ایجاد منطقه شناسایی دفاعی هوایی ضمن آنکه می تواند اعتراض بعضی از کشورهای منطقه آسیای جنوب شرقی را به دنبال داشته باشد، طبیعتا از دید آمریکا و اعتراض این کشور پنهان نخواهد ماند، اما هر زمان ضرورت داشته باشد چین برسر حق حاکمیت و تمامیت ارضی خود با هیچ کشوری مصالحه نخواهد کرد.

منبع: ایرنا
انتشار: 12 مرداد 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: tour-malaysia.ir شناسه مطلب: 548

به "خبرنگاران منطقه شناسایی دفاعی هوایی چین برفراز دریای جنوبی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران منطقه شناسایی دفاعی هوایی چین برفراز دریای جنوبی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید