خبرنگاران سهم 70 درصدی پارس جنوبی از تولید گاز کشور

به گزارش سفر به مالزی، تهران- خبرنگاران- در حالی که در سال 81 و همزمان با آغاز برداشت گاز از میدان مشترک پارس جنوبی، این میدان سهم 10 درصدی از تولید گاز کشور را داشت، اکنون این سهم به 70 درصد افزایش پیدا کرده است.

خبرنگاران سهم 70 درصدی پارس جنوبی از تولید گاز کشور

به گزارش روز پنجشنبه خبرنگاران، پارس جنوبی بزرگترین میدان مشترک گازی جهان است. این میدان که بین ایران و قطر مشترک است در مجموع با دارا بودن 14.2 هزار میلیارد متر مکعب گاز درجا (معادل 8درصد کل ذخایر گاز جهان و 47درصد ذخائر گاز شناخته شده کشور)، 19 میلیارد بشکه میعانات گازی، 7.5 میلیارد بشکه نفت خام در لایه های نفتی و وجود بزرگترین منبع هلیوم، از نظر ارزش مالی دارای جایگاه بی نظیر و منحصر به فردی در اقتصاد ملی ایران است.

با توجه به این مهم و برداشت قطر از این میدان، ایران برنامه ریزی برای آغاز توسعه آن را از اواخر دهه 70 شمسی آغاز کرد و سال 81، در مجموع در آن سال، 12 میلیارد متر مکعب از میدان مشترک پارس جنوبی راهی خطوط لوله ایران شد.

این عدد سهمی 10 درصدی را در آن روزگار از مجموع گاز تولیدی کشور داشت. با سرمایه گذاری 90 میلیارد دلاری اما امروز پارس جنوبی بیش از 70 درصد از گاز کشور را تولید می کند.

برداشت سالانه گاز از این میدان مشترک در طرف ایرانی نیز به 220 میلیارد متر مکعب بالغ شده است. این رشد برداشت باعث شده تا ایران بخشی از عقب ماندگی خود را در تولید گاز از این میدان جبران کند.

نکته مهم این است که ایران در فصل زمستان امسال روزانه تا 700 میلیون متر مکعب گاز از این میدان برداشت کرده که در تامین پایدار گاز بخش خانگی و تجاری و همچنین گازرسانی به نیروگاه ها برای تامین برق نقش مهمی داشته است.

آمارهای شرکت ملی گاز نشان می دهد که در دهه اول بهمن ماه که سردترین روزهای سال 99 نیز بود، در مجموع 932 میلیون متر مکعب گاز در نیروگاه ها به مصرف رسیده که در مقایسه با سال گذشته رشدی بیش از 25 درصدی را دارد.

با این حال گاز در هیچ کدام از استان های کشور برای مشترکان بخش خانگی قطع نشد و شبکه گاز پایدار بود.

از سوی دیگر اگر توسعه پارس جنوبی انجام نمی شد، ایران خوراک لازم برای بهره برداری از پالایشگاه ستاره خلیج فارس را نداشت و نه تنها امکان صادرات بنزین فراهم نبود که برای تامین نیاز داخلی فرآورده های نفتی باید واردات انجام می شد.

به گزارش خبرنگاران، شرکت مجتمع گاز پارس جنوبی با 25 فاز پالایشگاهی فعال و با برداشت حداکثری از مخازن مشترک و انجام موفقیت آمیز تعمیرات اساسی سالیانه با آمادگی کامل در حال تولید گاز و سایر محصولات مرتبط است.

میدان مشترک گازی پارس جنوبی در سال 1367 کشف شد و قطری ها به عنوان شریک ایران بخش متعلق به خود را از سال 1369 عملیاتی ساخته و به استخراج از این مخزن مشترک پرداختند، بدون اینکه هیچ سهمی از آن وارد اقتصاد ایران شود.

مهرماه سال 1376 امضا قراردادی با شرکت توتال با سهم 40 درصد و شرکت گازپروم روسیه و پتروناس مالزی هر کدام به ارزش 30 درصد به عنوان یکی از طرفین قرارداد سرمایه گذاری با ایران برای توسعه فاز 2 و 3 پارس جنوبی با تولید روزانه 56.6 میلیون متر مکعب گاز طبیعی، 80 هزار بشکه میعانات گازی و400 تن گوگرد با مبلغ قراردادی دو میلیارد و 12 میلیون دلار وارد فاز عملیاتی شد.

شرکت مجتمع گاز پارس جنوبی به منظور بهره برداری از فازهای توسعه ای میدان گازی پارس جنوبی به عنوان یکی از شرکت های فرعی شرکت ملی گاز ایران در تاریخ 28 مهر ماه سال 1377 تاسیس شد و مسوولیت بهره برداری از پالایشگاه های پارس جنوبی را برعهده گرفت.

سالیان اخیر و با توسعه و افزایش تولید سرانجام ایران برنده ماراتن نفس گیر تولید گاز شد و با تکمیل فازهای مورد اختلاف تولید ایران و قطر، به بیش از 120 میلیون متر مکعب در روز خواهد رسید.

نکته مهمی که ارزش پیشی دریافت ایران را بیشتر می کند، اینکه نگاهی به نقشه میدان مشترک پارس جنوبی نشان می دهد حدود یک سوم از مساحت میدان در آب های ایران قرار گرفته است و دو سوم مساحت در آب های قطر واقع شده است. بنابراین ایران با وجود آنکه فضای کمتری برای توسعه و حفاری چاه ها و نصب سکوها در اختیار داشت، اما توانسته تولید روزانه خود را از رقیب و همسایه بیشتر کند.

گاز شیرین تصفیه شده مجتمع گاز پارس جنوبی در سال 98 نسبت به سال 92 حدود 155 درصد رشد داشته که این میزان امسال نیز افزایش خواهد داشت. براساس اظهارات مسوولین وزارت نفت و شرکت ملی گاز ایران، ظرفیت تولید گاز پارس جنوبی از 280 میلیون مترمکعب در سال 91، به 750 میلیون مترمکعب تا سرانجام امسال خواهد رسید.

علاوه براین در زمینه گازرسانی به روستاها با توسعه پارس جنوبی، اقدام شده و جمعیت روستایی تحت پوشش گازرسانی در سال 92 بالغ بر 14 هزار روستا بودند و اکنون از مرز 30 هزار روستا گذشته و تا سرانجام سال به بیش از 32 هزار روستا می رسد.

ارزش افزوده ایجاد شده به دلیل جایگزینی مصرف گاز به جای سوخت مایع دستاورد ارزشمند دیگری به واسطه تولید گاز در پارس جنوبی است. تا چند سال پیش به دلیل کمبود گاز مصرف سوخت مایع بالا بود. به گفته وزیر نفت در سال 92 نیروگاه ها 27 میلیارد لیتر سوخت مایع مصرف کردند، اما این عدد در سال های اخیر به یک سوم تقلیل یافت و به 9 میلیارد لیتر رسید که این مقدار باز هم کمتر می شود.

صادرات گاز هم با افزایش تولید گاز پارس جنوبی، 90 درصد افزایش نشان می دهد و ایران اکنون بطور میانگین روزانه حدود 80 میلیون مترمکعب گاز صادر می کند.

نکته مهم آنکه صادرات محصولات مختلف به ویژه گاز، علاوه بر ایجاد منابع مالی دستاوردهای فراوانی از جمله ایجاد مشترکات سیاسی و مالی در پی دارد، که گاز پارس جنوبی این مهم را محقق کرده است. چنانچه کارشکنی ها و تحریم های ظالمانه نبود، ایران امروز به چند کشور همسایه یا غیرهمسایه دیگر نیز گاز خود را صادر می کرد.

توسعه صادرات گاز نقش دیگری هم به شکل غیرمستقیم دارد و آن افزایش صادرات فرآورده های نفتی به دلیل توسعه طرح های گازرسانی در کشور است. امروز اعداد صادرات فرآورده ها رشد چشمگیری دارد و برای کشور درآمد به همراه داشته است.

منبع: ایرنا
انتشار: 29 اسفند 1399 بروزرسانی: 29 اسفند 1399 گردآورنده: tour-malaysia.ir شناسه مطلب: 1009

به "خبرنگاران سهم 70 درصدی پارس جنوبی از تولید گاز کشور" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران سهم 70 درصدی پارس جنوبی از تولید گاز کشور"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید