جاذبه های طبیعی سمنان

به گزارش سفر به مالزی، استان سمنان بر خلاف تصور عمومی منطقه ای فقط کویری نیست و مجموعه ای از جاذبه های طبیعی از جمله جنگل، دشت های پر از گل، چشمه ها و آبشارها و مناطق حفاظت شده را در خود جای داده است.

جاذبه های طبیعی سمنان

این استان دارای بیش از یک هزار اثر تاریخی و طبیعی شناسایی شده است که از این تعداد، بعضی از مناطق برای گردشگران از اهمیت بیشتری برخوردارند و این جاذبه ها بیشتر از سایر نقاط بازدید می شوند. در این گزارش به طور مختصر این مناطق معرفی می شوند.

چشمه علی دامغان

مهدی قاسمی رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی دامغان گفت: مجموعه چشمه علیدر حدود 35 کیلومتری دامغان، بین روستاهای آستانه و کلاته رودبار واقع شده و این مجموعه دارای دو دریاچه و دو عمارت تاریخی فتحعلی شاهی و آقا محمدخانی است.

او با اشاره به اینکه وجود درختان بید و صنوبر، باغ های گردو، زردآلو، درختان میوه، گیاهان دارویی و ارتفاعات کوهستانی به جاذبه های این منطقه اضافه کرده است، گفت: قلعه های تاریخی منصورکوه و مهرنگار از دیگر جاذبه های تاریخی این منطقه است.

منطقه نمونه گردشگری سد شهید شاهچراغی

قاسمی اظهار کرد: سد شهید شاهچراغی از جمله مناطق گردشگری استان سمنان است که در 12 کیلومتری دامغان واقع شده و از جمله ویژگی های آن چشم انداز سد، قرارگرفتن در راستا گردشگران چشمه علی، آب و هوای مطبوع و فضای سبز است.

او گفت: وجود سد و بخشی از کناره سد که به دریاچه سد تبدیل شده، فرصت بهره برداری گردشگری از این منطقه را برای تفریح و... فراهم نموده است.

چشمه قلقل

رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی دامغان با اشاره به اینکه منطقه چشمه قلقل در دو کیلومتری شمال روستای دشتبو دامغان واقع شده است، اضافه کرد: پوشش گیاهی منطقه ییلاقی و گونه های جانوری آن نیز بیشتر شامل گونه های مناطق کوهستانی است.

او امام زادهمیرجبرئیل و بقایای قلعه ای در شرق روستای تویه دروار را از دیگر جاذبه های گردشگری این منطقه مطرح نمود و اضافه کرد: در نزدیکی این منطقه ناحیه ای به نام انگورستانی با آبشار آکواریومی زیبا وجود دارد که طبیعتی چشم نواز را خلق نموده است.

منطقه نمونه گردشگری پارک ملی کویر

مهوش کمالی رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گرمسار نیز با بیان اینکه منطقه سیاه کوه و پارک ملی کویر یکی از قدیمی ترین مناطق تحت حفاظت در ایران است، گفت: این منطقه در جنوب گرمسار و حدفاصل کویر مرکزی ایران و دریاچه نمک واقع شده است.

او با اشاره به اینکه جاذبه های گردشگری پارک ملی کویر به دو بخش جاذبه های طبیعی و تاریخی تقسیم می شود، اضافه کرد: جاده سنگفرش به عنوان یکی از شگفت انگیزترین آثار تاریخی از جاذبه های این منطقه است، به طوری که این جاده امکان عبور کاروان ها را از میان اراضی باتلاقی و شوره زارهای حاشیه دشت کویر فراهم می نموده است.

کمالی مطرح نمود: بنای مشهورقصر بهرام که در واقع یک کاروان سرای شاه عباسی است و کاروان سرای عین الرشید، آبراه سنگی سیه کوه که آب مورد احتیاج قصر بهرام را تأمین می نموده، بقایای ساختمان حرمسرا، کاروان سراهای سفید آب و لکاب و آب انبارقیلوقه از دیگر جاذبه های تاریخی این منطقه است.

منطقه بنه کوه

او با بیان اینکه منطقه نمونه گردشگریبنه کوه در شمال شهر گرمسار واقع شده است، اضافه کرد: این منطقه به دلیل قرار داشتن در راستا باستانی گرمسار (خوار) به مازندران، از نظر تاریخی و نظامی دارای اهمیت ویژه ای بوده است.

رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گرمسار وجود قلعه باستانی استوناوند، ریگ تپه و قلعه گبری را از جاذبه های این منطقه دانست و گفت: به دلیل قرار داشتن بنه کوه در بخش انتهایی رودخانه حبله رود، در این منطقه انواع پرندگان و ماهی ها زیست می نماید.

جنگل رودبارک

رحمان فرمانی سرپرست اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی مهدی شهر نیز با بیان اینکه جنگل رودبارک در راستا راه شهمیرزاد به فولاد محله در این شهرستان و در دامنه جنوبی سلسله جبال البرز واقع شده است، گفت: این منطقه بخشی از منطقه حفاظت شده پرور است و به دلیل وجود جنگل های پهن برگ و آب و هوای خنک به ویژه در فصل تابستان مورد توجه گردشگران واقع شده است.

او وجود چشم انداز رودخانه در راستا جنگلی را از دلایل نامگذاری این منطقه به رودبارک مطرح نمود و اضافه کرد: تنوع گونه های گیاهی و جانوری، دمای مناسب به ویژه در فصل تابستان و چشم اندازهای طبیعی از علت های جاذب گردشگری این منطقه است.

غار دربند

فرمانی گفت: دربند منطقه سرسبز کوچکی است که در حدفاصل راستا مهدی شهر به شهمیرزاد واقع شده و مهم ترین قابلیت گردشگری آن، آب و هوای مطبوع، طبیعت بکر و غار دربند است.

او با اشاره به اینکه غار دربند در شیبی تند در کمرکش کوهی آهکی واقع شده است، اظهار کرد: این غار با 140 میلیون سال قدمت، از غارهای آهکی بزرگ ایران است که طول آن به حدود 150 متر می رسد.

سرپرست اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی مهدی شهر با بیان اینکه حداکثر ارتفاع از کف غار 30 متر است، گفت: ستون های بزرگ استلاگتیت و استلاگمیت و دیواره های آهکی از جاذبه های این غار است.

پرور

او اضافه کرد: منطقه گردشگری پروردر شمال شرق شهمیرزاد واقع در شهرستان مهدی شهر واقع شده است که به عنوان منطقه حفاظت شده پرور شناخته شده و دارای پوشش گیاهی متنوع است.

فرمانی با اشاره به اینکه این منطقه شامل روستاهای پرور، کاورد، تمام، تلاجیم، فینسک و ملاده است، گفت: وجود قلاع، تپه های باستانی، بناهای تاریخی متعدد و کاخ ابراهیم خان در ملاده از دیگر جاذبه های تاریخی این منطقه است و چشم اندازهای طبیعی، انواع گونه های جانوری شامل خرس، گربه وحشی، خوک و کبک، انواع گونه های مرتعی، ییلاق های متعدد و انواع گیاهان دارویی از جاذبه های گردشگری پرور است.

چاشم

او مطرح نمود: روستای چاشم از توابع بخش شهمیرزاد شهرستان مهدیشهر در 19 کیلومتری شمال غربی شهمیرزاد واقع شده است و در پای قله کوه نیزوا واقع شده است.

سرپرست اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی مهدی شهر با بیان اینکه چاشم روستایی پایکوهی است و آب آن از چشمه و قنات تأمین می شود، اضافه کرد: مهم ترین جاذبه گردشگری این منطقه، ارتفاعات زیبا و چشم نواز نیزوا، وجود امکان تفریح زمستانی در منطقه، چشمه روزیه، وجود تپه های باستانی، امامزاده ها و ... است.

شهمیرزاد

مهدی جمال مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی سمنان نیز با بیان اینکه شهمیرزاد و بسطام به عنوان شهرهای نمونه گردشگری بین المللی استان مصوب شده اند، گفت: شهر شهمیرزاد به دلیل جاذبه های فراوان طبیعی در تابستان و زمستان پذیرای گردشگران است.

او اضافه کرد: علاوه بر جاذبه های طبیعی مانند طبیعت سبز در کنار کوهستان و آب و هوای معتدل، بعضی بناهای تاریخی مانندشیرقلعه، قلعه شیخی و دژوهل(به عنوان یکی از کانون های مهم اسماعیلیان) نیز بر جنبه های جذاب گردشگری در شهمیرزاد اضافه کرده است.

جمال با اشاره به فراوری محصولات متعدد کشاورزی در شهمیرزاد اظهار کرد: بعضی از این محصولات مانند گردو و آلو دارای اهمیت صاداراتی و شهرت بین المللی هستند و بزرگ ترین باغ گردوی دنیا با وسعت 700 هکتار نیز در این شهر واقع شده است.

آبگرم

او با اشاره به اینکه مردم از گذشته برای استفاده های درمانی و تفریحی به چشمه های آب گرم این استان می آمده اند، اضافه کرد: برای استفاده های درمانی استخرهایی از گذشته با عمق و ظرفیت کم در محل چشمه ها ساخته شده است و کار احداث جاده و ایجاد کمپ گردشگری در این منطقه برای استفاده هر چه بیشتر گردشگران در دست اجراست.

پیغمبران

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی سمنان گفت: منطقه زیارتی و سیاحتی پیغمبران نیز در قله کوهی به همین نام در 21 کیلومتری جاده اصلی تهران ـ مشهد در نزدیکی سمنان واقع شده است.

او اضافه کرد: بر اساس اطلاعات موجود در این مقبره سام و لام از فرزندان نوح پیغمبر مدفون هستند و آب و هوای معتدل و پوشش گیاهی و جانوری منطقه، جاذبه زیارتی منطقه را به عنوان محور گردشگری آن تکمیل می نماید.

آهوان

جمال با بیان اینکه آهوان در حدود 30 کیلومتری سمنان و 78 کیلومتری غرب دامغان واقع شده است، گمطرح نمود: در اطراف آهوان چند روستای پایکوهی معروف به کلاته وجود دارد که با باغ ها، کشتزارهای مختلف و استخرهای آبیاری مناظر زیبایی را خلق می نماید.

او اضافه کرد: در کنار جاذبه های طبیعی، وجود دو کاروانسرا یا رباط تاریخی به نام رباط سنگی انوشیروانی و کاروانسرای شاه عباسی بر اهمیت این منطقه اضافه کرده است.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی سمنان اضافه کرد: زمان ساخت کاروانسرای سنگی (رباط انوشیروانی) به سال های 420 تا 421 هجری قمری و ساخت کاروانسرای شاه عباسی به سال 1097 هجری قمری در دوره صفویه بر می شود.

بسطام

حمیدرضا حسنی رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شاهرود نیز گفت: شهر بسطام زادگاه و محل آرامگاه عارف بزرگ بایزید بسطامی دومین شهر نمونه گردشگری بینالمللی سمنان است که در شش کیلومتری شاهرود واقع شده و در راستا جاده شاهرودـآزادشهر واقع شده است.

او با بیان اینکه این شهر دارای جاذبه های گردشگری تاریخی، طبیعی، عرفانی و مذهبی از جمله آستان مقدسامامزاده محمد (ع) است، گفت: این شهر به دلیل جاذبه های طبیعی و آب و هوای مناسب در کنار جاذبه های عرفانی، در طول سال پذیرای گردشگران زیادی از نقاط مختلف کشور و خارج از کشور است.

جنگل ابر

حسنی با اشاره به اینکه جنگل ابر شاهرود یکی از زیباترین و خوش آب و هواترین جنگل های دنیاست که در مجاورت روستای هدف گردشگری ابر در 45 کیلومتری شمال شرق شاهرود واقع شده، گفت: به دلیل اینکه در اغلب مواقع فضای این جنگل را پوششی از ابر فرا گرفته به این نام مشهور است.

او ارتفاع زیاد جنگل از سطح دریا، پایین بودن درجه حرارت در فصل گرما، وجود چشمه سارهای فراوان و پوشش جنگلی متنوع را از ویژگی های این جنگل ذکر کرد و اضافه کرد: این جنگل به دلیل قرار داشتن در فهرست جنگل های هیرکانی، در فهرست دنیای ثبت شده است.

جنگل اولنگ

رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شاهرود با بیان اینکه جنگل اولنگ در 85 کیلومتری شمال شاهرود واقع شده است، گفت: این جنگل دارای درختان جنگلی متنوع و تنوع جانوری است.

منطقه نمونه گردشگری زیستکره توران

او با بیان اینکه مجموعه توران از سه بخش شامل پارک ملی، پناهگاه حیات وحش و منطقه حفاظت شده تشکیل شده است، مطرح نمود: این منطقه در قسمت جنوبی جاده تهران ـ مشهد و در قسمت شمال شرقی دشت کویر واقع شده است.

حسنی با اشاره به اینکه این منطقه پس از پناهگاه حیات وحش نایبندان، دومین منطقه بزرگ تحت حفاظت سازمان محیط زیست کشور است، گفت: از نظر پوشش گیاهی این منطقه از تنوع بالایی برخوردار بوده و در میان گونه های جانوری آن بعضی از نادرترین گونه ها مانند یوزپلنگ آسیایی، گورخر ایرانی و پرندگانی همچونزاغ بور و هوبره دیده می شود.

مُجن و آبشار تنگه داستان

او با اشاره به اینکه شهر مجن در فاصله 35 کیلومتری غرب شاهرود و در منطقه ای کوهستانی واقع شده است، اظهار کرد: تنگه معروف داستان در فاصله 10 کیلومتری شهر مجن قرار گرفته که آبشار این تنگه در زمره جاذبه های طبیعی شاهرود محسوب می شود.

رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شاهرود پوشش گیاهی و جانوری متنوع و آب و هوای مطلوب را از جاذبه های گردشگری این منطقه دانست و اضافه کرد: علاوه بر این، شهر مجن به عنوان یک منطقه تاریخی در دامنه کوه های البرز با ویژگی های منحصر به فرد و معماری خاص به عنوان ماسوله کویر شهرت دارد به طوری که بافت قدیمی شهر در شیب ارتفاع شکل گرفته و خانه ها به گونه ای ساخته شده اند که بام هر خانه حیاط خانه ای دیگر است.

او گفت: بعضی این شهر را نگین سرخ فام دامنه های البرز شرقی می نامند زیرا خاک اراضی و ارتفاعات آن سرخ رنگ است و زنان مجنی همه ساله به رسمی کهن با تهیه دوغابی از گِل قرمز رنگ به تجدید نمای خانه های کاه گلی می پردازند.

خوش ییلاق

حسنی با بیان اینکه پناهگاه حیات وحشخوش ییلاقدر شمال شرقی شهرستان شاهرود واقع شده است، اعلام کرد: زیستگاه های جانوری و پوشش گیاهی این منطقه بسیار متنوع است.

او اضافه کرد: این منطقه به دلیل وجود چشم اندازهای متفاوت طبیعی و تنوع اکوسیستمی شامل جنگل، کوهستان، مرطوب خزری، دشت خشک و بیابانی تنوع زیستی ویژه و ارزشمندی دارد و از بی نظیرترین پناهگاه های حیات وحش ایران است.

فرحزاد، تاش و چشمه هفت رنگ

رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایعدستی شاهرود با اشاره به اینکه منطقه فرحزاد، تاش و چشمه هفت رنگ در شهرستان شاهرود واقع شده است، گفت: چشمه هفت رنگ به دلیل تنوع رنگ آب چشمه های جاری از مواد معدنی با خواص درمانی، از دیرباز مورد توجه اهالی منطقه بوده است.

او علت نام گذاری این منطقه به نام فرحزاد را سرسبزی مزارع و باغ های مثمر منطقه دانست.

قطری

حسنی با بیان اینکه منطقه قطری در بخش بسطام شهرستان شاهرود و نزدیک روستای ابر واقع شده است، مطرح نمود: این منطقه از بارش سالانه نسبتاً مطلوبی برخوردار بوده و به دلیل اقلیم معتدل و نسبتاً مرطوب، پوشش گیاهی آن زیبا و چشم نواز است.

رضا آباد خوارتوران

او با بیان اینکه روستای عشایرنشین رضا آباد از توابع بخش بیارجمند شهرستان شاهرود در 250 کیلومتری جنوب غربی شاهرود و 123 کیلومتری جنوب بیارجمند واقع شده است، گفت: مهم ترین جاذبه گردشگری این منطقه، تپه های ماسه ای به اشکال مختلف، سیاه چادر عشایری و بافته های زنان ایل است و این روستا را تپه های رمل در بر گرفته است.

طرود

رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شاهرود اضافه کرد: روستای طرود در فاصله 120 کیلومتری جنوب شهرستان شاهرود در محور شاهرودـ معلمان ـاصفهان و در منطقه کویر مرکزی ایران واقع شده است.وجود تپه های ماسه ای (رمل کویری) در این منطقه و مجاورت با منطقه چاه جام و دریاچه نمک یکی از جاذبه های گردشگری طبیعی شهرستان به شمار می رود.

دشت شقایق و آفتابگردان کالپوش

محمدصادق رضویان مسئول نمایندگی میراثفرهنگی، گردشگری و صنایع دستی میامی نیز گفت: جنگل های کالپوش و دیم زارهای منطقه کالپوش در 150 کیلومتری شمال شرق شاهرود در حوزه استحفاظی استان و آبریز شمالی کشور (حوزه آبریزسدگلستان) واقع اند.دشت شقایق در نیمه دوم اردبهشت ماه هرسال به عنوان یک جاذبه طبیعی پذیرای علاقه مندان و دوستداران طبیعت بوده و دشت آفتابگردان همه ساله اواخر شهریور ماه پذیرای گردشگران است.

محور گردشگری سد کالپوش

او اعلام کرددر بخش کالپوش شهرستان میامی جلوه های زیبایی از طبیعت در کنار هم قرار گرفته که مناظر چشم نوازی ایجاد نموده است. در سال های گذشته به دلیل ساخت سد مخزنی کالپوش، دریاچه ای زیبا در دل طبیعت این منطقه ایجاد شده که با توجه اقلیم چندگانه کالپوش در فصول مختلف زمینه ساز خاطرات زیبا برای گردشگران و علاقه مندان به حوزه طبیعت است.این سد در فاصله 120 کیلومتری از مرکز شهرستان به سمت شمال در قسمت بالا دست و جنوبی روستای هدف گردشگری حسین آباد واقع شده است که هرساله با برگزاری جشنواره دشت شقایق کالپوش در اردیبهشت ماه میزبان خیل بزرگ گردشگران است.

آبشار و جنگل نام نیک

رضویان اضافه کرد: آبشار نام نیک در روستای نام نیک از توابع بخش کالپوش در شهرستان میامی واقع شده است. در مجاورت روستای هدف گردشگری نام نیک از زیبایی جنگل قشقلاته و منطقه سرداربیک نیز می توان بازدید کرد. روستای نام نیک واقع در بخش کالپوش در فاصله 130 کیلومتری از مرکز شهرستان میامی واقع شده است.

گزارش از سمانه سلطانی پور، مسئول روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان سمنان

منبع: میراث آریا
انتشار: 9 مهر 1399 بروزرسانی: 9 مهر 1399 گردآورنده: tour-malaysia.ir شناسه مطلب: 666

به "جاذبه های طبیعی سمنان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "جاذبه های طبیعی سمنان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید