تغییرات اولین ابرنواختر دیده شده به وسیله چینی ها در 1800 سال پیش، اکنون با تلسکوپ دوربین انرژی تاریک رویت می گردد

به گزارش سفر به مالزی، به تازگی یک ابرنواختر رویت شده به وسیله ستاره شناسان چینی در سال 185 پس از میلاد به وسیله تلسکوپ دوربین انرژی تاریک دیده شده است.

تغییرات اولین ابرنواختر دیده شده به وسیله چینی ها در 1800 سال پیش، اکنون با تلسکوپ دوربین انرژی تاریک رویت می گردد

SN 185، یک ستاره کوتوله سفید بود که بیش از 1800 سال پیش منفجر شد و اولین ابرنواختر ثبت شده تاریخی شد و اکنون یک تلسکوپ در شیلی از بقایای آن تصویربرداری نموده است.

دورتادور تصویر رشته هایی از ابر دیده می گردد که از نقطه مرکزی انفجار پراکنده شده اند، اینها بقایای درخشان ابرنواختر هستند که به وسیله رصدگران چینی در سال 185 ثبت شده اند. این ابرنواختر به مدت تقریباً هشت ماه، با چشم غیر قابل مسلح قابل رویت بود.

این ابرنواختر در فاصله بیش از 8000 سال نوری در جهت ستاره آلفا قنطورس رخ داد و رصد نو چگونگی تکامل بقایای یک ابرنواختر را در طول زمان روشن می نماید.

این تصویر به وسیله دوربین انرژی تاریک (DECam) نصب شده بر روی تلسکوپ 4 متری ویکتور ام. بلانکو در رصدخانه بین آمریکایی سرو تولولولو در شیلی ثبت شده است و 45 دقیقه قوسی از آسمان را پوشش می دهد و نمای کمتر دیده شده از کل ابرنواختر به جامانده را پوشش می دهد.

به مدت چندین دهه، ستاره شناسان بر این باور بودند که 10000 سال طول می کشد تا ابرنواختری هسته اش منفجر شده، ساختاری را تشکیل دهد که بتواند از زمین مشاهده گردد. اما بقایای قابل مشاهده این ابرنوااختر این نظریه را رد می نماید زیرا هنوز 2000 سال از انفجار شدید SN 185 نگذشته است.

تصویر نو منتشر شده به وسیله NoirLab به دانشمندان این امکان را می دهد تا درباره بقایای تشکیل شده اطلاعات بیشتری کسب نمایند. داده های اشعه ایکس مقادیر زیادی آهن را نشان می دهد که دانشمندان را به این باور رساند که SN 185 انفجار یک سیستم ستاره ای دوتایی است. این امر زمانی رخ می دهد که یک ستاره کوتوله سفید متراکم آغاز به مکیدن مواد از ستاره همراه خود تا نقطه انفجار می نماید. این نوع از ابرنواخترها دیدنی ترین هستند.

SN 185 مواد ستاره همراه خود را بلعید و بادهای پرسرعت گاز و غبار اطراف را به بیرون راند و سوراخی در وسط ستاره ایجاد کرد. زمانی که کوتوله سفید نتوانست جرم بیشتری را از ستاره همراه تحمل کند، منفجر شد. حفره ای که قبلاً شکل گرفته بود باعث شد که بقایای ستاره ای با سرعت بالا خیلی سریع منبسط شوند.

منبع: یک پزشک
انتشار: 16 اسفند 1401 بروزرسانی: 16 اسفند 1401 گردآورنده: tour-malaysia.ir شناسه مطلب: 1723

به "تغییرات اولین ابرنواختر دیده شده به وسیله چینی ها در 1800 سال پیش، اکنون با تلسکوپ دوربین انرژی تاریک رویت می گردد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تغییرات اولین ابرنواختر دیده شده به وسیله چینی ها در 1800 سال پیش، اکنون با تلسکوپ دوربین انرژی تاریک رویت می گردد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید