برج خلعت پوشان تبریز؛ بنایی شگفت انگیز در آذربایجان شرقی

به گزارش سفر به مالزی، شهر تبریز یکی از شهرهای آذربایجان شرقی بوده که دیدنی های بی مثال فراوانی دارد و هر ساله، میزبان مسافران متعددی هست. علاوه بر آن، بعنوان مقصد بسیاری از مسافران خارجی هم محسوب می گردد. در این مقاله می خواهیم به معرفی برج خلعت پوشان تبریز بپردازیم که معماری بسیار باشکوهی دارد و بسیار ماهرانه طراحی و ساخته شده است. پس، با ما همراه شوید تا بدانید که برج خلعت پوشان کجاست و پی به زیبایی های برج خلعت پوشان در تبریز ببرید.

برج خلعت پوشان تبریز؛ بنایی شگفت انگیز در آذربایجان شرقی

فهرست مطالب

موقعیت مکانی و جغرافیاییمعماریپیشینه تاریخی

موقعیت مکانی

براساس مقاله برج خلعت پوشان کجاست باید بدانید که برج در نزدیکی تبریز بوده و چیزی حدود 5 کیلومتر از آن فاصله دارد. اگر بخواهید به این منطقه دسترسی داشته باشید، باید راستا جاده تبریز به دهستان باسمنج که در 11 کیلومتری تبریز بوده را در پیش بگیرید. سپس، در سمت چپ جاده می توانید بنای باشکوهی را ببینید که به آن برج خلعت پوشان می گویند. برج خلعت پوشان در تبریز هرساله گردشگران بسیاری را به خود می بیند. این برج در کنار رودخانه ای به نام میدان چایی واقع شده که در صورت سفر به شهر تبریز، پیشنهاد می کنیم حتما از آن دیدن نمایید.

معماری

برج خلعت پوشان تبریز، یک برج آجری است که قدمت آن به اوایل دوره صفویان بازمی شود و نوعی معماری ایرانی در آن بچشم می خورد که بیانگر فرهنگ و رسوم مردمان این منطقه در گذشته بوده است. نام عمارت خلعت پوشان در فهرست آثار ملی بچشم می خورد که در واقع باید بگوییم که این عمارت در سال 1377 تحت نام یک اثر ملی ثبت گشت. برج ظاهری شبیه یک منشور داشته و دارای قاعده 16 ضلعی هست. از طرفی، قطر قاعده این منشور به چیزی حدود 9.5 متر می رسد.

طبقه اول این عمارت سه طبقه، دارای سقفی گنبدی شکل بوده و سقف طبقه دوم آن توسط تیرآهن پوشانده شده است. در خصوص طبقه سوم عمارت خلعت پوشان باید بگوییم که این طبقه سقف ندارد و در بالای دیوارهایش، کنگره های دندانه ای بچشم می خورند که در گذشته، معمولا در این طبقه مراسمهای خاصی اجرا می شدند.

پیشینه تاریخی

از نام این برج می توانیم پی ببریم که در گذشته برای اهدای مقام، نشان و انعام به افراد مورد استفاده قرار می گرفت. اگر بخواهیم واضح تر برایتان شرح بدهیم، باید بگوییم که مثلا اگر فردی خدمتی را برای فرمانروا انجام می داد، از طرف فرمانروا خلعتی به او داده می شد. این خلعتها می توانستند شمشیر، بازوبند، جواهر، عبا یا چیزهای دیگر باشند که فرمانروا در روزی مخصوص، آنها را در برج خلعت پوشان به افراد هدیه می داد. به همین علت است که این برج را با نام برج خلعت پوشان می شناسند. بعد از اینکه این افراد هدایای خود را از فرمانروا دریافت می کردند، لباسها را به تن نموده و سپس به محل اقامت ولیعهد در عالی قاپو می رفتند تا به آن ادای احترام کنند. سپس، از آنجا به میان مردم رفته و این روز را جشن می گرفتند.

منبع: همگردی
انتشار: 26 مهر 1399 بروزرسانی: 26 مهر 1399 گردآورنده: tour-malaysia.ir شناسه مطلب: 703

به "برج خلعت پوشان تبریز؛ بنایی شگفت انگیز در آذربایجان شرقی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "برج خلعت پوشان تبریز؛ بنایی شگفت انگیز در آذربایجان شرقی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید