بخش های ویژه بیمارستان ها مملو از بیماران کرونا ، ابتلای خانوادگی در اغلب مبتلایان

به گزارش سفر به مالزی، عضو کمیته علمی ستاد ملی مقابله با کرونا با اشاره به آمار رو به رشد بیماری کرونا در کشور، گفت: درحالی که اکنون هم تخت برای بستری بیماران جدید مبتلا به کرونا به سختی پیدا می گردد، پیش بینی ما افزایش بسیار بیشتر مبتلایان به بیماری است.

بخش های ویژه بیمارستان ها مملو از بیماران کرونا ، ابتلای خانوادگی در اغلب مبتلایان

دکتر مسعود مردانی در گفت وگو با خبرنگاران، گفت: متاسفانه در حال حاضر در اوج پیک چهارم کرونا قرار داریم و موارد جدید ابتلا به بیماری روز به روز در حال افزایش است و این در حالی است که تخت های بیمارستانی که مبتلایان کرونا اختصاص دارد و بخش های مراقبت های ویژه کاملا مملو و پر هستند تا جایی که جا برای بستری بیمار جدید به سختی پیدا می گردد. یکی از موضوعاتی که پرسنل بیمارستانی را کلافه نموده است نداشتن جای کافی برای بستری و کار طاقت فرسایی است که به دنبال گسترش شیوع بیماری انجام می دهند.

وی اضافه نمود: البته خرسندیم که بیشتر داروهایی که برای این بیماران استفاده می کنیم فراوری داخلی هستند و عزیزان در صنعت داروسازی هم کوشش زیادی برای تهیه دارو می نمایند و از این منظر ما دچار مشکل نشدیم؛ این درحالی است که بعضی کشورهای همسایه ما هنوز هم از دسترسی به داروهای اصلی کرونا محروم هستند ولی ما خوشبختانه داروهای ایرانی خوبی داریم که خوب جواب داده است و در حد احتیاج مردم تامین می گردد.

وی با اشاره به آمار بالای مرگ و میر ناشی از کرونا در شرایط فعلی، اظهار کرد: افزایش آمار در حالی اتفاق افتاده است که ما پیش بینی می کنیم آمار مرگ و میر از این هم خیلی بیشتر گردد.

این متخصص بیمای های عفونی، اظهار کرد: کرونای بریتانیایی قواعدی که قبلا با آن آشنا شده بودیم را به هم ریخته است. با ویروسی جهش یافته طرف هستیم که سرایت پذیری بسیار بالایی دارد. عمده بیمارانی که به ما مراجعه می نمایند با ابتلای خانوادگی هستند. متاسفانه نوع جهش یافته کرونا به سرعت در ریه های فرد بیمار می نشیند و درگیری ریوی و نارسایی تنفسی ایجاد می نماید که می تواند منجر به مرگ و میر گردد. از طرف دیگر عوارض ناشایعی همچون عوارض قلبی، آنسفالیت و... که ما قبلا کمتر شاهد آن بودیم اکنون در بیماران نمود بیشتری پیدا نموده است.

وی اضافه نمود: در نوع ووهان ویروس کرونا همه می گفتیم بچه ها یا به بیماری مبتلا نمی شوند یا حالت خفیف آن را تجربه می نمایند اما اکنون بچه ها و نوجوانان هم مبتلا می شوند و گاهی اوقات در علائم و ابتلا تفاوت چندانی با بزرگسالان ندارند.

مردانی تاکید نمود: به نظر می رسد گونه غالب ویروس در کشور به طرف گسترش شیوع نوع انگلیسی می رود و شیوع موارد بیمای با این ویروس از بیشتر استان های کشور گزارش شده است ولی برای اینکه بگوییم دقیقا گونه غالب ویروس در شرایط فعلی نوع جهش یافته انگلیسی است منوط به اعلام نتایج آزمایش هایی باشد که به آزمایشگاه فرستادیم.

وی درباه مباحثی که پیرامون تعطیلی پایتخت مطرح می گردد، اظهار کرد: نمی توان گفت شرایط پایتخت از قرمز به سمت سیاه شدن پیش می رود اما عملی شدن موضوع تعطیلی و محدودیت ها در کنترل بار بیماری در تهران بسیار موثر است، تقاضای ما تعطیلی 10 روزه مناطق قرمز و نارنجی بوده است.

عضو کمیته علمی ستاد ملی مقابله با کرونا درباره پیش بینی از شرایط کرونا در کشور طی روزهای آینده، گفت: اگر تعطیلی و محدودیت ها به خوبی اجرا گردد و مردم همکاری لازم را داشته باشند امیدواریم همه چیز به زودی ختم به خیر گردد.

وی با اشاره به نزدیکی به ماه مبارک رمضان، اعلام کرد: ما اعتقاد داریم در این ماه مردم می توانند به خوبی با ما همراهی نموده و نکات و پروتکل های بهداشتی را رعایت نمایند و از رفتن به دورهمی های افطاری خودداری نمایند آمار ابتلا هم پایین تر خواهد آمد.

مردانی تاکید نمود: سال قبل این موقع فروردین خوبی داشتیم زیرا رعایت و همکاری خوبی از سوی مردم صورت گرفت و نتیجه آن را با کنترل نسبی بیماری شاهد بودیم ولی دچار ساده انگاری شدیم و اوج بیماری در تابستان تکرار شد. برای جلوگیری از بروز چنین اتفاقی باید بدانیم که تجربه های تلخ را آزمودن خطا است.

وی گفت: صحبت هایی در خصوص لغو طرح ترافیک برای جلوگیری از تجمع در وسایل حمل و نقل عمومی گفته می گردد اما باید دقت کنیم لغو طرح ترافیک باعث نگردد که اتفاقا در محدوده طرح شاهد شلوغی و ترافیک بیشتری باشیم و لغو طرح باعث گردد افراد آزادانه تر از خانه خارج شده و به این محدوده طرح بیایند.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 10 اردیبهشت 1400 بروزرسانی: 10 اردیبهشت 1400 گردآورنده: tour-malaysia.ir شناسه مطلب: 1089

به "بخش های ویژه بیمارستان ها مملو از بیماران کرونا ، ابتلای خانوادگی در اغلب مبتلایان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بخش های ویژه بیمارستان ها مملو از بیماران کرونا ، ابتلای خانوادگی در اغلب مبتلایان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید